اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

نقش ابرکوه در دفاع مقدس به روایت آمار

از جمعیت 35 هزار و 939 نفری ابرکوه در سال 1365، اسامی 275 شهید، 576 جانباز و 34 آزاده ابرکوهی در دفتر دفاع مقدس به ثبت رسیده است.

نقش ابرکوه در دفاع مقدس به روایت آمار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ابرکوه، هر چند هم اکنون «ابرکوه» به یک شهرستان تبدیل و مجموعه ای از استان یزد به شمار می رود؛ اما در آغاز جنگ تحمیلی (سال ۱۳۶۵) ابرکوه بخش و جزئی از شهرستان آباده از استان فارس و دارای یک مرکز شهری و چهار دهستان به نام های اسفندار (با پنج روستا)، تیرجرد (با ۱۵ روستا)، فراغه (با هفت روستا) و مهرآباد (با ۹ روستا) بوده است.

جمعیت ابرکوه و ۳۶ روستای آن در سال ۱۳۶۵ تعداد ۳۵ هزار و ۹۳۹ نفر بوده است که از این تعداد ۲۷۵ نفر در هشت سال جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند (آثار ثبت شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران ۲۲۲ شهید دارای پرونده است).

از میان این شهدا ۲۹ نفر پاسدار، ۳۰ نفر سرباز سپاه، ۱۰۱ بسیجی، هشت کادر ارتش، ۳۴ سرباز ارتش، پنج نفر کادر نیروی انتظامی، ۹ سرباز نیروی انتظامی، دو جهادگر و چهار نفر از سایر اقشار هستند. گفتنی است یک دختر بچه سه ساله و دو نفر از بانوان نیز در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

در شهرستان ابرکوه بر مبنای جمعیت سال ۱۳۶۵ به طور میانگین از هر ۱۶۲ نفر یک نفر به شهادت رسیده است. خانواده آدمی سه فرزند خود یعنی حسین، محمد و عبدالرحمن را تقدیم این آب و خاک کرده و تنها خانواده سه شهیدی شهرستان هستند.

تعداد ۹ خانواده نیز دارای دو فرزند شهید هستند که نامهای آنها عبارتند از: محمد حسین و محمد رضا اکرمی، حبیب و کاظم برزگری، سید علی و سید احمد پورنجفی، محمد علی و اسماعیل زارع مهرآبادی، سید احمد و سید محمد صافی، محمود و نعمت الله فلاح زاده، عباس و رمضان کریمی مریم آبادی، مرتضی و اکبر مشتاقیان، محمد مهدی و محمدهادی موحدی مهرآبادی.

جوان ترین شهید ابرکوه محمد رضا اکرمی است که در تاریخ ۳۰ شهریور ۵۱ متولد و در ۲۰ فروردین ۶۶ در حالی که ۱۴ سال و شش ماه از عمرش می گذرد، به شهادت می رسد. مسن ترین شهید نیز محمد علی زارع مهرآبادی متولد سال ۱۳۱۴ است که در سن ۵۳ سالگی در سال ۱۳۶۷ به لقاء الله می پیوندد.

بیشترین تعداد شهید بر حسب روز و سال به ترتیب مربوط به روز ۲۲ بهمن سال ۶۴ است که در آن ۱۵ نفر و همچنین سال ۱۳۶۱ بوده است که ۴۱ ابرکوهی به فیض شهائت نائل می شوند.

بیشترین تعداد شهدای ابرکوه بر اساس سن مربوط به شهدای ۱۹ ساله است که ۳۴ نفر بودند و بر اساس بررسی های انجام شده ۶۷ درصد از شهدای ابرکوه بین ۱۷ تا ۲۳ ساله بوده اند. ضمن اینکه تعداد ۱۵۷ نفر از شهدا مجرد و ۶۵ نفر از آنان نیز متأهل و بعضا دارای فرزند بودند.

در پرونده دفاع مقدس ابرکوه نام هفت شهید روحانی و هفت شهید دانشجو نیز به چشم می خورد و تعداد ۱۵ نفر از سرداران نیز در راه وطن به شهادت رسیدند.

تعداد جانبازان شهرستان ۵۷۶ نفر ثبت شده است که درصد جانبازی ۱۱ نفر بالای ۷۰، ۱۷۷ نفر بین ۲۵ تا ۷۵ و ۳۸۸ نفر کمتر از ۲۵ درصد بوده و دو نفر از آنان نیز در سال های اخیر دعوت حق را لبیک گفتند.

از میان رزمندگان ابرکوهی که در دفاع مقدس شرکت داشتند، ۳۴ نفر به اسارت دشمن درآمده و پس از پایان جنگ به میهن بازگشتند.

عشایر منطقه فراغه و هارونی نیز در دفاع مقدس نقشی بی بدیل و پررنگ داشته و علاوه بر کمک رسانی به رزمندگان از پشت جبهه، نام تعداد ۲۵ نفر از عشایر غیور به عنوان رزمنده، ایثارگر و شهید در تاریخ زرین دفاع مقدس به ثبت رسیده است.

کامیون داران این منطقه نیز که همیشه در صحنه حضور داشتند جهت رساندن کمک های مردمی به جبهه و همچنین سنگرسازی پا در رکاب بوده و بیش از ۴۲۰ دستگاه کامیون کمپرسی از ابرکوه به جبهه اعزام می شده است.

گفتنی است؛ ۶۶ نفر از شهدای شهرستان از خانواده فرهنگیان (معلم، دانش آموز و کارمند آموزش و پرورش) بودند.

از سال ۱۳۶۵ پزشکان برجسته و حاذقی همچون پروفسور محمد علی نفیسی، خلیل ضرابی، سید علی محمد علی قیومی، محمد رضا فتاحی، عبدالحسین اکرمی، سید مجید جلایی، محمد حسین فلاح زاده، غلامرضا اکرمی، جواد تولایی، منوچهر پیروز، حمید بصیری و روح الله روحی در خدمت رزمندگان بوده و در جبهه و پشت جبهه به مداوای آنان می پرداختند.

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول