اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

جای مهارت حقوقی در نظام آموزشی خالی است/ ناآگاهی‌حقوقی مردم مانع توسعه کشور است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد با طرح این سئوال که تاکنون چقدر حقوق شهروندی در جامعه محقق شده و یا این که چقدر نسبت به آموزش آن برنامه‌ریزی شده است، گفت: تاکنون اقدام جدی در این حوزه انجام نشده و جای مهارت حقوقی در نظام آموزشی خالی است.

جای مهارت حقوقی در نظام آموزشی خالی است/ ناآگاهی‌حقوقی مردم مانع توسعه کشور است

علی زارع مهرجردی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، در خصوص نحوه فعالیت کانون وکلای دادگستری که به عنوان یک نهاد مستقل مدنی از سال ۱۳۳۱ فعالیت خود را در ایران اسلامی آغاز کرده است، اظهار کرد: تربیت وکلا و نظارت بر عملکرد آنها از جمله مهمترین رویکرد اجرایی این نهاد صنفی و مدنی در استان یزد است.

وی افزود: نظارت بر رفتار وکلا در مراجع قضایی و انتظامی ویژه وکلای دادگستری انجام می‌شود و تنبیهات مشخص شده در قانون در این خصوص اجرایی می شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد در ادامه مطالبه، شناسایی و پیگیری حقوق شهروندی را از دیگر اقدامات جدی و در دستور کار این نهاد مدنی دانست و گفت: انجام خدمات حقوقی رایگان به ویژه برای اقشار نیازمند جامعه یکی دیگر از مهمترین رویکردهای اجرایی کانون وکلا در استان یزد است.

نمایندگان مجلس از ظرفیت کانون وکلا به نفع مردم استفاده کنند

زارع مهرجردی با اشاره به زیرساخت‌های خوب کانون وکلا برای افزایش اطلاعات حقوق اقشار مختلف جامعه تصریح کرد: کمیسیون کارآموزی وکالت، کمیسیون صدور پروانه وکالت پایه یک، آموزش، نظارت، پارلمانی، حمایت از وکلا، کمیسیون صیانت از حقوق مردم و کمیسیون حل اختلاف از جمله ابزارهای قدرتمند کانون وکلای استان یزد هستند که هیأت مدیره این نهاد مدنی را برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر همراهی می‌کنند.

وی با بیان این‌که تمام کمیسیون‌های فعال در کانون وکلای استان توسط وکلای با سابقه و مهار و بدون تحمیل هزینه‌ای بر هیأت مدیره با این نهاد همکاری دارند، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان یزد باید بیش از پیش از ظرفیت موجود در کانون وکلای استان به نفع مردم استفاده کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد با اشاره به اقدامات عام المنفعه این نهاد مدنی، گفت: تمام وکلای تحت پوشش کانون وکلا موظفند طبق قانون در سال وکالت سه پرونده را به صورت رایگان پذیرفته و بعد از پیگیری‌های حقوقی و به نتیجه برسانند.

قانون ورود به حرفه وکالت بدون آزمون ورودی اشتباه است

زارع مهرجردی در خصوص وکالت های تسخیری وکلای استان یزد نیز تأکید کرد: میزان حق الوکاله تسخیری هیچ رغبتی ایجاد نمی‌کند و وکلا فقط به واسطه تعهدات اخلاقی خود به مباحث اجتماعی و همچنین باز کردن گره از کار مردم این مهم را با تمام قوا انجام می دهند.

وی با اشاره به ضرورت تغییر و اصلاح یک سری قوانین در کشور، گفت: به طور مثال ورود افراد به حرفه وکالت بدون شرکت در آزمون ورودی اقدامی نادرست است و این مهم از جمله قوانین اشتباهی است که باید با بررسی بیشتر تغییر و اصلاح شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال که تاکنون حقوق شهروندی چقدر در جامعه محقق شده و یا این که چقدر نسبت به آموزش دادن آن برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: متأسفانه تاکنون خیلی کم در این حوزه برنامه ریزی و اقدام جدی انجام شده است.

زارع مهرجردی ناآگاهی مردم از حقوق شخصی و اجتماعی را یکی از مهمترین نواقص اجتماعی جامعه کنونی دانست و بیان کرد: بسیاری از دعاوی قضایی ناشی از بی‌سواد حقوقی اقشار مختلف جامعه است که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

وی با بیان این‌که تمام دستگاه های آموزشی و فرهنگی نظیر آموزش و پرورش، صدا و سیما و دانشگاه‌ها باید وظایف خود را در حوزه آموزش حقوقی جامعه هدف به خوبی اجرایی کنند، گفت: آموزش و پرورش نقش مهم و اجتناب ناپذیری در بحث آموزش حقوقی جامعه دارد.

لزوم توجه جدی آموزش و پرورش به مهارت حقوق دانش‌آموزان

رئیس کانون وکلای استان یزد با بیان این‌که جای آموزش مهارت‌های حقوقی در مدارس خالی است، تأکید کرد: دانش‌آموزان باید از ابتدای فعالیت‌های اجتماعی خود که حضور در مدرسه است با مباحث و مهارت‌های حقوقی آشنا شوند.

زارع مهرجردی با اشاره به نقش صدا و سیما به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز، تصریح کرد: آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه از مباحث حقوق نظیر حقوق شخصی و عامه به عزمی ملی و احساس مسئولیت تمام دست‌اندرکاران نیاز دارد.

وی در پایان با بیان این‌که کانون وکلای دادگستری استان یزد آماده هرگونه همکاری و همراهی با دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و نظارتی برای افزایش آگاهی حقوق شهروندان را دارد، خاطرنشان کرد: کاهش آسیب های اجتماعی و توسعه همه جانبه استان و کشور در گرو افزایش اطلاعات حقوقی اقشار مختلف جامعه است.

انتهای پیام/الف/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول