اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| چشمه عاشق در تسخیر فولاد نی‌ریز/ کشاورزان قطرویه را دریابید

درخواست متوقف ساختن انتقال آب سد چشمه عاشق به فولاد غدیر، از سوی مردم بخش قطرویه این شهرستان در حالی مطرح شده که آنها به دلیل کمبود بارندگی، برای تامین آب در بخش کشاورزی و حتی آب شرب با مشکل مواجه هستند.

فارس من| چشمه عاشق در تسخیر فولاد نی‌ریز/ کشاورزان قطرویه را دریابید

به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، انتقال آب سد چشمه عاشق به مجتمع فولاد غدیر در نی ریز به یکی از دغدغه های مردم در منطقه قطرویه تبدیل شده و مخالفت‌های بسیاری را به همراه داشته است.

از همین رو، 1500 تن از مخالفان این پروژه با ثبت مطالبه‌ای با عنوان "درخواست توقف انتقال آب سد چشمه عاشق به فولاد غدیر نی‌ریز" در سامانه فارس من، خواستار متوقف کردن آن و تخصیص آب سد چشمه عاشق به بخش کشاورزی شده اند.

درخواست متوقف ساختن انتقال آب سد چشمه عاشق به فولاد غدیر، از سوی مردم بخش قطرویه نی ریز در حالی مطرح شده که به دلیل کمبود بارندگی و وجود خشکسالی، آبی برای کشاورزی باقی نمانده و آب آشامیدنی مردم نیز هر 8 روز یک بار به آنها می رسد.

یکی از مخالفان پروژه انتقال آب سد چشمه عاشق به خبرنگار فارس در نی ریز می گوید: به سبب وجود زمین های کشاورزی و باغات انار و پسته در منطقه قطرویه که نیاز به آب دارند، طی درخواستی به نماینده مردم در مجلس خواستار توقف آن را داشتیم که در این زمینه، فرهاد طهماسبی با طفره رفتن از این مسئولیت، برنامه انتقال آب را به زمان دوره سقایی نماینده وقت مردم در مجلس نسبت داده و این وعده را به مردم داد تا موضوع را در کمیسیون صنعت و معدن مجلس مطرح سازد.

محسن پرویزی که این مطالبه را در سامانه فارس من به ثبت رسانده است، ادامه می دهد: طی نامه ای به وزیر نیرو نیز درخواست خود را ارائه داده ایم و منتظر جوابیه از سوی وزارتخانه هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 96 این سد آبگیری شد، بیان می کند: امرار معاش جمعیت 16 هزار نفری بخش قطرویه، از راه کشاورزی تامین می شود  و پس از خشکسالی های چند سال اخیر، بسیاری از زمین های کشاورزی تحت تأثیر قرار گرفت که حدود نیمی از درختان پسته و انار خشک شدند و این درست زمانی بود که سد چشمه عاشق به بهره برداری رسید.

پرویزی خاطرنشان می کند: قبل از احداث سد، مردم منطقه از آب چشمه عاشق برای کشاورزی استفاده می کردند، اما با ساخت آن مردم نتوانستند از آب آن چشمه استفاده کنند و این در حالی بود که کشاورزان از گذشته مالک آن بودند و اسنادی نیز موجود است و مردم حق‌آبه آن را در اختیار داشتند اما پس از آن گفته شد این چشمه متعلق به دولت است و باید از طریق آن، سد آبگیری شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به حق عموم مردم در استفاده از آب چشمه عاشق، گفت: اسم این چشمه، عاشق است و  چند سالی آب در آن جریان داشته و پس از مدتی خشک می‌شود و باران‌های بعدی باعث دوباره به جریان افتادن آن می‌شود.
 
او می گوید: مجتمع فولاد غدیر نی ریز حدود۵۰ کیلومتر تا این سد فاصله دارد و برای فولاد غدیر گزینه‌های دیگری هم برای انتقال آب است که می‌توانند از همان آبی که برای گل گهر استفاده می‌شود، زیرساخت‌های انتقال آب به فولاد را نیز فراهم سازند.

پرویزی با اشاره به آب رسانی سیار به روستاهای قطرویه، اظهار می دارد:کشاورزی مردم قطرویه بر پایه کشاورزی است که خشکسالی‌های چند سالی اخیر آن را از بین برد همچنین در زمینه گازرسانی نیز روستاهای قطرویه از محروم‌ترین نقاط شهرستان محسوب می شود.

گفتنی است خبرگزاری فارس، در روزهای آینده مطالبه کشاورزان قطرویه را با مدیران استانی و مسؤولان محلی مطرح و نتیجه این پیگیری را انعکاس می دهد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول