اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار طالبان به آمریکا: ادامه عملیات پهپادی با پیامد همراه خواهد بود

گروه طالبان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که ادامه عملیات پهپادی آمریکا بر فراز افغانستان با پیامدهایی همراه خواهد بود.

هشدار طالبان به آمریکا: ادامه عملیات پهپادی با پیامد همراه خواهد بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروه طالبان هشدار داد در صورتی که آمریکا به عملیات پهپادی غیرقانونی خود بر فراز حریم هوایی افغانستان ادامه دهد با پیامدهای آن مواجه خواهد شد.

در بیانیه‌ای که گروه طالبان روز سه‌شنبه منتشر کرده است به مسئولیت خود درباره تمامیت ارضی این کشور از جمله حریم هوایی این کشور اشاره شده و تعهدات واشنگتن تحت توافقنامه صلح فوریه ۲۰۲۰ دوحه را یادآوری کرده است.

طالبان در بیانیه خود تاکید کرد: «آمریکا اخیرا تمام قوانین بین‌المللی و تعهدات خود به امارت اسلامی در دوحه قطر را نقض کرده و حریم هوایی افغانستان توسط پهپادهای آمریکایی اشغال شده است. این تخلفات باید اصلاح شده و از آن جلوگیری شود».

گروه طالبان در بیانیه خود اضافه کرد: «ما تمامی کشورها به خصوص آمریکا را فرا می‌خوانیم تا به قوانین و تعهدات بین‌المللی در راستای جلوگیری از هرگونه پیامدهای منفی پایبند باشند».

گروه طالبان در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به این موضوع که پیامدها چه چیزی می‌توانند باشند، نکرده است.

طالبان پس از آنکه ماه پیش بر افغانستان سیطره یافت بر بسیاری از تسلیحاتی که آمریکایی‌ها برای ارتش افغانستان گذاشته بودند و ارزش آن ده‌ها میلیارد دلار برآورد شده، سیطره یافتند. این تسلیحات شامل سلاح‌های کوچک و سبک از جمله نارنجک انداز، خودرهای ضد زره، صدها خودروی Humvee، بولدوزر، ماشین‌های حفاری و حتی تعدادی هواپیمای کوچک بوده است. در بین این هواپیماها، پهپاد، بالگرد و UH-60 Black Hawks دیده می‌شود.

کشورهای همسایه افغانستان نگرانی خود را درباره سرنوشت این تسلیحات ابراز داشته و مسکو ماه پیش تاکید کرد که این تسلیحات نباید در جنگ داخلی در افغانستان مورد استفاده قرار بگیرد. برخی دیگر نیز هشدار داده‌اند که ممکن است این تسلیحات در بازارهای بین المللی سلاح به فروش رود یا اینکه در دستان گروه‌های تروریستی نظیر داعش یا القاعده قرار گیرد.

از سودی دیگر بیانیه طالبان در حالی منتشر می‌شود که «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن اختیار انجام عملیات هوایی ضد تروریسم در افغانستان را دارد.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود: «هیچ توافقی با طالبان درباره عدم استفاده از حریم هوایی افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم نداریم».

آمریکا در حالی خود را صاحب اختیار برای حمله هوایی در واشنگتن می‌داند که روز 29 آگوست (7 شهریور) و در بحبوحه خروج از افغانستان با پهپاد به نقطه‌ای در کابل و در نزدیکی فرودگاه این شهر حمله کرد.

پنتاگون نخست مدعی شد که در این حمله یک خودروی مملو از مواد منجره و متعلق به گروه تروریستی داعش را که در آن دو داعشی قرار داشتند هدف قرار داده است.

اما بر اساس تحقیقی که فرماندهی مرکزی آمریکا انجام داده نشان می‌دهد که حمله پهپادهای آمریکایی به کابل که مثلا علیه نیروهای داعش خراسان انجام شده یکی از غیرنظامیان افغانستان و 9 نفر از اعضای خانواده وی را کشته است. بر اساس گزارش‌ها، 7 نفر از قربانیان این حمله هوایی آمریکا، کودک بوده‌اند.

 پنتاگون در این سه هفته اصرار داشت که در جریان آن حمله هوایی، یک بمب‌گذار انتحاری داعش را که خطری فوری برای نیروهای ائتلاف آمریکایی در فرودگاه کابل داشت، از بین برده است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، راننده خودروی مذکور که هدف حمله قرار گرفته بود، «زمری احمدی» نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی تغذیه و آموزش بین‌المللی  مستقر در کالیفرنیای آمریکا فعالیت می‌کرد و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول