اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رضا نجفی: رژیم صهیونیستی مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است

سرپرست معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، رژیم صهیونیستی را مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای خواند و گفت: جامعه بین‌المللی بایستی بر لزوم الحاق بی قید و شرط این رژیم به معاهده ان.پی.تی تأکید کند.

رضا نجفی: رژیم صهیونیستی مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در چارچوب برنامه سالانه نشست مقامات عالیرتبه مجمع عمومی، گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد. 

در این نشست، «رضا نجفی» سرپرست معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد. 

این دیپلمات ارشد کشورمان ضمن تشکر از برگزاری این نشست، مناسبت مزبور را فرصتی جهت تجدید پیمان جهانی برای پیگیری انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای به عنوان اولویتی عینی خواند و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، حفظ، ذخیره سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را در سطح جهانی و منطقه‌ای قویا رد می‌کند. 

وی اضافه کرد که از نظر ما، تحقق خلع سلاح هسته‌ای جهانی و رفع تهدید کاربرد این سلاح‌ها یک مسئولیت حقوقی، سیاسی و اخلاقی تمام دولت‌ها به طور عام و قدرت‌های هسته‌ای به طور خاص است. 

نجفی با اشاره به این که همچنان شاهدیم قدرت‌های هسته‌ای و برخی از متحدان آنها بر بازدارندگی هسته‌ای تکیه می‌کنند، برنامه‌های آنها برای مدرن سازی و تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای خود را نقض آشکار روح و مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای برشمرد. 

* آمریکا مسئول بن بست مذاکرت خلع سلاح هسته‌ای

نماینده کشورمان در این نشست، رد مذاکره برای خلع سلاح هسته‌ای را نیز مغایر تعهد صریح آنها طبق ماده ۶ معاهده مزبور خواند و آمریکا را به عنوان مسئول بن بست مذاکرات مربوطه اعلام کرده و اظهار داشت: ما از آمریکا و سایر قدرت‌های هسته‌ای می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارند و در اسرع وقت به این تعهدات جامه عمل بپوشند.  

نجفی در بخش دیگری از سخنرانی خود، گفت اولین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده بایستی اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هسته ای باشد و در این راستا،  ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع در خصوص سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنیم. 

نجفی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری در خصوص خاورمیانه تاکید کرده و سلاح‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و فراتر آن می‌داند که مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است و جامعه بین‌المللی بایستی بر لزوم الحاق بی قید و شرط  این رژیم به معاهده ان.پی.تی به عنوان یک عضو غیر هسته‌ای و پذیرش پادمان جامع آژانس مجددا تاکید کند.  

وی در پایان ضمن ادای احترام به قربانیان سلاح‌های هسته ای، تنها راه اطمینان از عدم کاربرد این سلاح‌ها را انهدام کامل آنها عنوان کرد. 

شایان ذکر است که پیشنهاد اولیه گرامیداشت روز بین المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و با حمایت گروه عدم تعهد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در دستورکار سالانه مجمع قرار گرفته و هر سال برگزار می‌شود.

* پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان

گفتنی است در پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برنامه هسته‌ای ایران، در بیاینه کشورمان ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای عربستان تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق اجرای توافقنامه جامع پادمان هسته‌ای تاکید شده و درخواست شد که در صورت عدم اجرای درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین‌المللی با این کشور باید متوقف شود.

به گزارش فارس، وزیر خارجه سعودی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی اظهاراتی بر ضد ایران مطرح کرد و گفت که ریاض از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

وی در ادامه ادعاهایش از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیت خود در قبال نقض مستمر توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی در خصوص توافق هسته‌ای توسط ایران عمل کند. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول