اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بحران سوخت در انگلیس؛ از صف‌های طولانی و زدوخورد تا شکسته شدن رکورد قیمت بنزین

در روزهای اخیر صف‌های طولانی خودروها در انگلیس در مقابل جایگاه‌های سوخت و بالا رفتن قیمت بنزین به بیشترین سطح از سال 2013، این کشور را با بحرانی بی‌سابقه مواجه کرده است.

بحران سوخت در انگلیس؛ از صف‌های طولانی و زدوخورد تا شکسته شدن رکورد قیمت بنزین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صف‌های طولانی مردم انگلیس در پمپ بنزین‌ها که با نگرانی منتظر پر کردن باک خودروهای خود هستند در روزهای اخیر در این کشور اروپایی به واقعیتی ناخوشایند تبدیل شده است. تداوم بحرانی که ماه‌هاست ادامه داشته و در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. تقریباً دوسوم حدود ۵۵۰۰ جایگاه‌ مستقل عرضه سوخت انجمن خرده‌فروشان بنزین از روز دوشنبه بنزین ندارند و انتظار می‌رود سایرین هم به آن‌ها ملحق شوند. 

در حالی که دولت انگلیس تلاش می‌کند اوضاع را عادی جلوه بدهد و از مردم خواسته مثل همیشه عادی خرید کنند، خشم مردم از انتظار طولانی در صف‌های بنزین و هرج و مرج ایجاد شده، کار را به جایی رسانده که مواردی از چاقوکشی و زد و خورد در جایگاه‌های عرضه بنزین گزارش شده است.

در عین حال، این امر خسارت سیاسی هم برای دولت انگلیس داشته و به دلیل رکورد بالای قیمت انرژی، اکثر انگلیسی‌ها از نحوه رسیدگی دولت به این ماجرا انتقاد می‌کنند و میزان رضایت از عملکرد «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در پی نگرانی‌ها از احتمال بازگشت «زمستان نارضایتی» دهه ۱۹۷۰ کاهش یافته است.

ابعاد بحران سوخت انگلیس

پس از اینکه برخی از شرکت‌های بزرگ نفتی جایگاه‌های بنزین خود را در روز جمعه تعطیل کردند، بسیاری از مردم به دلیل نگرانی از مواجه شدن با کمبود بنزین، به این جایگاه‌ها هجوم بردند. 

 هفته گذشته، «بی‌پی» شرکت نفت و گاز بریتانیایی چندملیتی که دفتر مرکزی آن در شهر لندن قرار دارد اعلام کرد که به دلیل مسائل مربوط به تحویل سوخت بدون سرب و دیزل مجبور به تعطیلی موقت برخی از پمپ بنزین‌های خود شده است. اگرچه تعداد کمی از شرکت‌های نفتی دیگر هم با مشکلات مشابه روبرو بودند، اما این هشدار باعث ایجاد هجوم برای خرید شد که کمبودها را تشدید کرد و باعث تمام شدن سوخت در جایگاه‌های بنزین در انگلیس گردید. 

 

 

 

 

در همین حال، براساس ارقام جمع‌آوری شده توسط «آراِی‌سی»، یک گروه نظارتی، میانگین قیمت یک لیتر بنزین در روز یکشنبه به ۱.۳۶۶ پوند (۱.۸۶ دلار) رسید که بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۳ بوده است.

«سیمون ویلیامز» سخنگوی این گروه روز دوشنبه گفت که در پی این بحران، برخی از عرضه‌کنندگان با سوءاستفاده از شرایط به بالا بردن قیمت پرداخته‌اند. 

رسانه‌های انگلیسی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند که در پی خالی شدن پمپ‌های بنزین از سوخت و هجوم تعداد زیادی از خودروها به آن‌ها برای ذخیره سوخت، دولت از ارتش خواسته که به حالت آماده‌باش درآید.

دولت با اعلام این خبر، گفت که تعداد محدودی از نظامیان در صورت نیاز آماده اعزام برای راندن تانکرها هستند. «کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس در بیانیه‌ای بدون اشاره به تعداد رانندگان آماده گفت: در حالی که صنعت سوخت انتظار دارد تقاضا در روزهای آینده به سطح عادی خود بازگردد، درست این است که ما این اقدام معقول و محتاطانه را انجام دهیم.

پیش از آن روزنامه دیلی‌میل گزارش داد برخی از جایگاه‌های سوخت در پی بحران به وجود آمده فروش بنزین را تا سقف ۳۰ پوند سهمیه‌بندی کرده‌اند و خشونت در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌های انگلیس رو به افزایش است و مردم با یکدیگر درگیر شده‌اند و حتی به روی هم چاقو می‌کشند.

 

 

 

عامل بحران ایجاد شده در انگلیس چیست؟

به گفته وزرای دولت انگلیس، شرکت‌های سوخت‌رسانی و پمپ بنزین‌ها آنچه باعث این بحران شده نه کمبود سوخت بلکه کمبود نیروی کار و رانندگان کامیون است. آن‌ها می‌گویند منابع سوخت کافی وجود دارد اما کمبود رانندگان سیستم را با مشکل مواجه کرده است. 

«گرانت شاپس» وزیر حمل و نقل انگلیس در واکنش به هجوم اخیر مردم گفت: مدت زیادی است که کمبود [رانندگان] وجود دارد، بنابراین این چیز جدیدی نیست. اما به محض اینکه به مردم بگویید کمبود وجود دارد، واکنش نشان می‌دهند.

انجمن خرده‌فروشان بنزین انگلیس پیش‌تر هشدار داده بود که ۹۰ درصد پمپ‌های بنزین در برخی مناطق این کشور به دلیل مشکلات زنجیره تامین که علت آن کمبود رانندگان کامیون است، در حال خالی شدن است.  این انجمن نمایندگی خرده‌فروشان مستقل سوخت در انگلیس است که ۶۵ درصد از کل جایگاه‌های بنزین بریتانیا را تشکیل می‌دهند.

اما اگر ریشه‌ای‌تر به این بحران نگاه شود، باید به سراغ مسئله برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و تا حدودی همه‌گیری کرونا رفت. 

به گفته صنعت حمل و نقل انگلیس، این کشور به دلیل عوامل متعددی از جمله همه‌گیری کرونا و خروج کارگران خارجی از آن پس از برگزیت با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار راننده کامیون واجد شرایط مواجه است که این مسئله بسیاری از صنایع مانند غذا و سوخت را مختل کرده و در فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و حالا پمپ‌ بنزین‌ها اثرات موجی ایجاد کرده است.

قوانین مهاجرت پس از برگزیت به این معنی است که شهروندان اتحادیه اروپا دیگر نمی‌توانند مانند سابق بدون روادید در انگلیس زندگی و کار کنند.

اگرچه کمبود راننده کامیون مختص انگلیس نیست و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی با آن دست به گریبانند، انگلیس به دلیل مسئله برگزیت متحمل شدیدترین ضربه شده است. تغییرات مالیاتی و قوانین جدید و سختگیرانه مهاجرت، ورود و خروج اتباع اتحادیه اروپا را برای کار سخت‌تر و زمان‌برتر کرده است. بسیاری از کارگران خارجی نه فقط کامیون‌داران به دنبال مقاصد راحت‌تر هستند.

همه‌گیری هم بر شدت بحران افزوده و با محدودیت‌های سفر و دستورات ماندن در خانه در یک سال و نیم گذشته، بسیاری از کارگران مقیم غیرانگلیسی زود بازنشسته شدند یا به دنبال گزینه‌های شغلی کم‌زحمت‌تری بودند. در عین حال، بیشتر آن‌ها به کشورهای خود بازگشته‌اند. قرنطینه همچنین مراکز رانندگی را تعطیل کرده، به این معنی که آزمون رانندگی کمتری برای کامیون‌داران برگزار شده که به نوبه خود یعنی ۲۵۰۰۰ داوطلب کمتری توانسته‌اند آزمون را در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن پشت سر بگذارند. 

تدابیر ناکافی و وعده‌درمانی دولت انگلیس برای حل بحران

برای تسکین بحران، در ۲۵ سپتامبر (سوم مهر)، دولت انگلیس مجموعه‌ای از اقدامات را اعلام کرد که شامل تعدیل قوانین رقابت می‌شود تا شرکت‌های سوخت‌رسانی بتوانند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و سعی در رفع کمبودها داشته باشند، همچنین برنامه‌های آموزشی جدید و گسترده و تشویق رانندگان موجود دارای مجوز ویژه برای بازگرداندن آن‌ها پشت فرمان معرفی شد. 

در عین حال پس از هفته‌ها فشار فزاینده، وزیران انگلیسی از برنامه صدور روادید موقت برای ۵۰۰۰ راننده کامیون خارجی خبر دادند؛ اقدامی که با نارضایتی برخی از طرفداران سرسخت برگزیت مواجه شد که به ویژه از حرکت آزادانه مرتبط با عضویت در اتحادیه اروپا متنفر بودند. طرح روادید موقت همچنین به مذاق برخی رانندگان اروپایی که بر اثر برگزیت زیان دیدند، خوش نیامد زیرا می‌دانستند به محض برطرف شدن این بحران دوباره در تنگنا رها خواهند شد. 

اما کارشناسان این اقدامات و رانندگان موجود را برای حل بحران بسیار ناکافی و از دست دادن نیروی کار اروپایی که برای اداره انگلیس ضروری است را خطری در کمین این کشور می‌دانند. 

جانسون در نخستین اظهارات از زمان آغاز بحران سوخت در انگلیس، روز سه‌شنبه مدعی شد: «اکنون شاهدیم که اوضاع رو به بهبود است. از صنعت سوخت می‌شنویم که عرضه‌ها به شکل عادی به ایستگاه‌های توزیع سوخت می‌رسند و من از همه می‌خواهم به صورت عادی به سر کسب و کارشان بازگردند.»

 

این ادعاها در حالی است که خبرگزاری «رویترز» از لندن گزارش داده از صبح امروز (چهارشنبه) بار دیگر صف‌های طویل خودروهایی که منتظر سوخت‌گیری در پمپ‌های بنزین در پایتخت انگلیس هستند، در سطح شهر پدیدار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ایستگاه‌های سوخت متعددی در لندن هنوز بسته است و علامت هشدار «بنزین موجود نیست» مقابل این پمپ‌های بنزین خودنمایی می‌کند، که همین امر باعث طولانی‌تر شدن صف خودروها در دیگر ایستگاه‌ها شده و حتی ادامه این صف‌ها در بعضی بزرگراه‌های پایتخت انگلیس ایجاد ترافیک سنگین کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول