اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

برج‌های باستانی روی تمبرهای پستی رفت + تصاویر

سازمان پست تونس، مجموعه‌ای از ۴ تمبر پستی را با تصاویری از برج‌های باستانی این کشور چاپ کرد.

برج‌های باستانی روی تمبرهای پستی رفت + تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، به منظور ارج نهادن به میراث و توسعه گردشگری فرهنگی، سازمان پست تونس، مجموعه‌ای از ۴ تمبر پستی را با موضوع معرفی نمونه‌ای از موقعیت‌ها و آثار باستانی که تونس با آن‌ها شناخته می‌شود، منتشر کرد. این آثار باستانی عبارتند از برج‌های طبرقه، قلیبیه، حمامات و مهدیه.

این تمبرهای پستی و تولیدات مرتبط با آن از تمامی دفاتر پستی قابل خریداری خواهند بود، ضمن اینکه خرید آنها از طریق اینترنت نیز میسر است.

 

 

جمهوری تونس کشوری در شمال آفریقا با ۱۶۳ کیلومتر مربع است و بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت این کشور، شهر تونس است و اکثر قریب به اتفاق جمعیت این کشور آفریقایی را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند. تونس تا ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۵۶ مستعمره فرانسه بود. انقلاب دومی هم در تونس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رخ داد و به کناره‌گیری «بن علی» از قدرت و فرارش به عربستان سعودی منجر شد. این اتفاق به «بهار عربی» شهرت یافت. با این حال فرانسه همچنان بیشترین تأثیر و نفوذ فرهنگی را در تونس داراست.

* مروری به قلعه‌های تاریخی تونس


برج و باروی باشکوه «طبرقه» که با نام‌های جنوة و جنوا هم شناخته می‌شود، توسط خانواده لومیلینی ساخته شد. این قلعه از سال ۱۵۴۰ تا ۱۷۴۲ متعلق به خانواده جنوة بود. این قلعه به عنوان محافظی برای خانه‌ها و بندر عمل می‌کرد. می‌توان گفت که از سال ۱۵۴۱ تا اواسط قرن هجدهم، این قلعه مسیحیان در دوران امپراتوری عثمانی بود. 


قدمت طبرقه به دوره فنیقی‌ها باز می‌گردد اما ویژگی معماری آن ایتالیایی است.

 


زیباترین منظره قلعه که در جزیره‌ای کوچک واقع شده است، منظره‌ای است که از پای کوه مقابل با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

 


قلعه «قلیبیه» یک دژ رومی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع روی یک صخره به ارتفاع ۱۵۰ متر و مشرف به دریای مدیترانه است که در ۱۰۵ کیلومتری پایتخت تونس قرار دارد و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد.

در سال ۱۶۳۷ میلادی، وسایل دفاعی در قلعه به منظور محافظت از آن در برابر کشتی‌های دزدان دریایی تقویت شد.


حدود یک و نیم قرن بعد و در سال ۱۸۸۱ میلادی، فرانسوی‌ها قلعه «قلیبیه» را مجهز به فانوس دریایی کردند. این برج تاریخی بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۳، به اشغال نیروهای ایتالیایی و آلمانی در آمد. از آن زمان تا کنون، تغییرات چندانی در قلعه ایجاد نشده است.

 


«حمامات» یکی از قلعه‌های مستحکم است که در امتداد سواحل تونس در سال ۸۹۳ میلادی ساخته شده است، سپس در سال ۱۴۶۷ گسترش یافته تا برای محل اقامت فرماندار شهر مناسب باشد. 


در اواخر قرن شانزدهم، تغییرات مهمی در قلعه «حمّامات» ایجاد شد تا بتواند آن را برای مواجهه با توپ‌های کشتی‌ها آماده کند. پس از استیلای فرانسه بر تونس، این قلعه تبدیل به پادگان شد و تا مدت‌ها کارکرد نظامی داشت تا اینکه تونس به استقلال دست یافت.

 


ارگ عثمانی برج الکبیر معروف به قصبه مهدیه، در مرکز شهر مهدیه واقع شده است. این قلعه در پایان قرن شانزدهم در محل کاخ قدیمی فاطمیون ساخته شده و یکی از زیباترین نمونه‌های معماری نظامی عثمانی است.


«شیر» نشان شهر مهدیه است و در برخی تزئینات قلعه مهدیه هم دیده می‌شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول