اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

دلایل گرانی تخم مرغ در بازار/ارز ترخیص نهاده های دپوشده در گمرک تامین نشد

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌چندین ماه است که وزارت جهاد کشاورزی درگیر تأمین ارز ترخیص نهاده های دپو شده در گمرک است اما تأمین ارز صورت نگرفته؛ ارزی هم که بانک مرکزی مدعی است جهت ترخیص کالا تأمین کرده نمی دانیم کجا رفته است.

دلایل گرانی تخم مرغ در بازار/ارز ترخیص نهاده های دپوشده در گمرک تامین نشد

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید کاشانی رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تلاطم و افزایش قیمت تخم مرغ کار یک شبه نبوده است که امروز دچار نوسان صعودی نرخ ها باشیم بلکه حاصل اشتباهاتی است که در یکسال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: بی توجهی به هشدارهایی که در بخش تولید تخم مرغ داده شد ریشه قیمت گذاری های امروز این کالا محسوب می شود. این قیمت گذاری قابل پیش بینی بود زیرا از اسفند سال قبل تا کنون بیش از 50 نامه به وزیر و رئیس جمهور وقت ، معاون اول، مجلس و قوه قضائیه زدیم و شرح وضعیت کردیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار اولین علت بی نظمی قیمت تخم مرغ را اصلاح قیمت عنوان کرد و افزود: قیمت ها واقعی نیست، قیمت این کالا آذر ماه سال قبل 14 هزار تومان بود که با درخواست های مکرر ما به منظور واقعی کردن قیمت تخم مرغ همراه شده است.
وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته در بخش تأمین ذرت مشکلاتی داشتیم، در دو ماه اخیر حدود 50 درصد نیاز به ذرت و سویای مورد نیازمان را از بازار آزاد تهیه یا از مواد نامرغوب و جایگزین استفاده کردیم و همین موضوعات سبب صدمه زدن به تولید می شود.
 مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه با انداختن توپ به زمین بازی تحریم، گفت: تحریم های آمریکا در دو سال گذشته سبب شد تا واردات اجداد به کشور به تعویق بیفتد.
وی با بیان اینکه واردات مرغ اجداد در انحصار چند شرکت است کسی نمی تواند خارج از این حلقه اقدام به واردات مرغ اجداد نماید، گفت: ما برای جبران کمبود و خلأ مرغ اجداد در کشور در پایان سال 98 و اوایل سال 99 اقدام به تولید مرغ مادر کردیم که آن هم با مشکل تأمین ارز مواجه شد و نیمه دوم سال 99 به ثمر رسید اما با وجود مشکل تأمین ارز با حدود شش میلیون کاهش جوجه ریزی در پایان سال 99 مواجه شدیم.
ملک نیا گفت: با تدابیر جایگزین که صورت گرفت توانستیم کاهش تولید را با اعمال افزایش سن و تولید تولکبری جبران کنیم.
وی افزود: در مراحل جبران کاهش تولید؛ پیش بینی واردات تخم مرغ خوراکی را هم کرده بودیم زیرا افزایش تقاضا قابل پیش بینی بود.

کاشانی نیز با بیان این که تولید تخم مرغ کشور به اندازه تقاضا و مصرف است، گفت: طبق نامه نگاری های انجام شده به مسئولین وقت در سال گذشته؛ راهکارهایی پیشنهاد کردیم که اگر عملی می شد نیازی به واردات نبود و شاهد بی نظمی در بازار هم نبودیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر هر شانه تخم مرغ در میادین 41 هزار تومان عرضه می شود اما فروشندگان در میادین می خواهند که این نرخ به 33 هزار تومان کاهش یابد؛ از آنجا که تخم مرغ کالای فاسد شدنی است و ما امکان نگهداری نداریم مجبوریم با نرخ کمتری عرضه کنیم؛ سؤال این جاست که چرا قیمت تخم مرغ در طول شش ماه گذشته با سه مرتبه نامه نگاری؛ افزایش نیافته و اصلاح نشده است؟
 ملک نیا در پاسخ گفت: ما معتقدیم که قیمت این کالا باید تغییر کند اما اصلاح قیمت مراحلی دارد که مکاتباتی می طلبد.
کاشانی افزود: هفت ماه است که درگیر روزمر گی هستیم و نمی توانیم برنامه ریزی خاصی برای بهتر کردن تولید و عرضه داشته باشیم، هر روز درگیر مسائل حمل و نقل هستیم زیرا با سه برابر قیمت دانه تأمین می کنیم، مدام درگیر نامرغوبی کالاهای سوار بر موج تورم و افزایش قیمت هستیم.
ملک نیا گفت: چندین ماه است که وزارتخانه جهاد کشاورزی درگیر تأمین ارز مورد نیاز ترخیص نهاده های دپو شده در گمرک می باشد اما تأمین ارز صورت نگرفته؛ ارزی هم که بانک مرکزی مدعی است جهت ترخیص کالا تأمین کرده نمی دانیم کجا رفته است.
حجت ورمرزیاری کارشناس حوزه کشاورزی نیز گفت: بسیاری از ظرفیت های مرغداری های ما تعطیل و نیمه تعطیل است که با برنامه ریزی درست می توانستیم نیاز بازار داخل را تأمین کنیم، ناکارآمدی مرغداری های داخلی، امروز ربطی به مرغ اجداد ندارد.
وی افزود: بحث مرغ اجداد مربوط به سال 98 بود و تمام شد؛ امروز باید از ناکارآمدی مدیریت موجود صحبت کرد؛ تا کی باید از عدم تأمین ارز صحبت کنیم، تمام این مشکلات به مدیریت مربوط می شود و ارتباطی به تحریم ندارد، تا کی می خواهیم دلیل همه چیز را تحریم بدانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول