اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

آ‌خرین وضعیت توفان حاره‌ای دریای عمان و مکران‌/هشدار بارش‌‌های سهمگین و غرق شدن کشتی‌ها

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: چرخند حاره‌ای روز جمعه 9 مهر مکران را در بر می‌گیرد و روز شنبه 10 مهر ‌دریای عمان، مکران و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان، را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آ‌خرین وضعیت توفان حاره‌ای دریای عمان و مکران‌/هشدار بارش‌‌های سهمگین و غرق شدن کشتی‌ها

صادق ضیائیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: صبح امروز هشتم مهر، سامانه کم فشار حاره ای در موقعیت 69E و 22N قرار دارد بنابراین پیش بینی می‌شود صبح جمعه 9 مهر، در موقعیت 66E و 23N به چرخند حاره‌ای تبدیل شود و به سمت شمال غرب و آب های دریای عمان حرکت کند.

* احتمال وقوع بارش‌‌های سهمگین در دریای عمان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی یادآور شد: روز سه شنبه هفته جاری بابت وقوع این طوفان یا چرخنده حاره‌ای هشدار نارنجی صادر کردیم اما امروز هشدار قرمز که بالاترین سطح هشدار است صادر می‌‌کنیم.‌

وی با بیان اینکه این چرخنده حاره‌ای دو مسیر خواهد داشت، اضافه کرد: این پدیده یا به سمت پاکستان انحراف پیدا می کند که بارش های خوبی را در آن مناطق و سراوان ایجاد خواهد کرد ‌و یا اینکه مسیر خود را بر روی دریای عمان طی خواهد کرد و آن موقع بارش‌های سهمگینی در وسط دریای عمان خواهیم داشت.

‌ضیائیان گفت: در این راستا سرعت وزش باد به ۴۰ نات می‌رسد و موج‌های ۳ تا ۶ متری تشکیل خواهد شد و این برای فعالیت‌های دریانوردی بسیار خطرناک است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز شنبه آینده این چرخند حاره‌ای هم مناطق ساحلی و هم فرا ساحلی دریای عمان را در بر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این چرخند یا توفان حاره‌ای روز جمعه مهر شروع می‌شود و تا روز ‌‌یک‌شنبه 11 مهر ادامه دارد.

ضیائیان افزود: به علت فعالیت این سامانه، وزش باد شدید بیش از 40 نات، افزایش ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل تا 6 متر و در مناطق ساحلی بین 2 تا 3 متر، بارش شدید باران و رعد و برق به ویژه در مناطق دور از ساحل بیش از 300 میلیمتر پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: این چرخند حاره‌ای روز جمعه 9 مهر مکران را در بر می‌گیرد و روز شنبه 10 مهر ‌دریای عمان، مکران و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان، را در بر می‌گیرد.

وی افزود: روز یک‌شنبه 11 مهر این سامانه‌ دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان را دربر می‌گیرد.

ضیائیان تصریح کرد: بر اثر فعالیت این چرخند حاره‌ای، ‌‌احتمال غرق شدن شناورهای تجاری و صیادی، آسیب دیدن شناورهای مستقر در بنادر صیادی و تاسیسات ساحلی و فراساحلی، از بین رفتن قفس‌های پرورش ماهی و تورهای صیادی، وقوع سیلاب ساحلی و بالا آمدن سطح آب در مجاورت سواحل پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی تأکید کرد: توصیه می‌شود ‌ممنوعیت فعالیت‌های دریایی، در دستور کار باشد و ‌تمهیدات لازم توسط همه فعالان دریایی جهت پیشگیری از خسارت، اتخاذ شود.

وی از خطوط کشتیرانی که قصد تردد در مناطق مذکور را دارند خواست حتما ‌اخبار هواشناسی را در این مدت پیگیری و به‌ هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور توجه کنند.

ضیائیان با بیان اینکه هرچند این سال یکبار کشور تحت تاثیر چنین توفان‌های حاره ای قرار می‌گیرد‌، تأکید کرد: این پدیده جوی مدام توسط سازمان هواشناسی رصد می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی مجددا تأکید کرد: سازمان های مرتبط با مسائل دریایی و صیادی و دریانوردان حتماً به این هشدار توجه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول