اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

صنعت لوازم خانگی متولی ندارد/باید جلوی انحصار در صنعت را گرفت

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه صنعت لوازم خانگی متولی ندارد و این صنعت فاقد استراتژی است، گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی نباید قیمت گذار و بازاریاب باشند.

صنعت لوازم خانگی متولی ندارد/باید جلوی انحصار در صنعت را گرفت

اکبر پازوکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت تولید داخلی لوازم خانگی، امکان تامین لوازم خانگی مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی وجود دارد، گفت: در حال حاضر بازار لوازم خانگی دچار رکود است و دلیل این رکود نیز قیمت های بالای لوازم خانگی است لذا با توجه به قیمت های بالا مردم قدرت خرید لوازم خانگی را ندارند و همین موضوع بازار لوازم خانگی را دچار رکود کرده است. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی افزود: با توجه به شرایط رکود در بازار لوازم خانگی تقاضا نیز پایین است لذا فعلا تولیدات داخلی جوابگوی تقاضا است اما در صورتی که بازار از رکود خارج شود دقیقا نمی توان پیش بینی کرد که چه شرایطی بوجود آید. 

* افزایش خرید لوازم خانگی دست دوم 

پازوکی اظهار داشت: در شرایط فعلی و با توجه به قیمت های بالا، مردم به جای خرید لوازم خانگی نو بیشتر اقدام به تعمیر لوازم خانگی قبلی و همچنین خرید اجناس دست دوم می کنند. 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای، بیان داشت: من نیز دقیقا موافق فرمایش ایشان هستم و بنظرم واردات لوازم خانگی بصورت کالای کامل مطلقا نباید به کشور انجام شود، زیرا باید به تولید کننده ای که سرمایه، وقت و انرژی خود را برای تولید و ایجاد اشتغال داخلی صرف می کند ارزش داد. 

* نقشه راهبردی برای خودکفایی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد

پازوکی اظهار داشت: اما نکته حائز اهمیت در صنعت لوازم خانگی آن است که باید در این صنعت یک استراتژی خاص اجرا شود. صنعت لوازم خانگی در ایران کمتر از از صنعت نفت نیست اما متاسفانه این صنعت در 40 سال گذشته متولی نداشته است و هیچ گاه نقشه راهبردی برای صنعت لوازم خانگی و خودکفایی آن در کشور وجود نداشته است. 

* تولید کننده لوازم خانگی نباید قیمت گذار و بازاریاب باشد

وی با تاکید بر اینکه در صنعت لوازم خانگی نباید انحصار باشد، گفت: انحصار به آن معنا که تولید کننده قیمت گذار و بازاریاب نباشد. تولید کننده باید تولید و سپس صادرات کند. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با انتقاد از اینکه در صنعت لوازم خانگی بخش توزیع کنندگان و به عبارتی فروشندگان از جایگاهی برخوردار نیست، گفت: انجمن هایی که در حوزه لوازم خانگی وجود دارد و بطور موازی نیز در حال تشکیل است، هیچ گاه از کف بازار خبرندارند و تمامی متولیان این انجمن ها پشت میز نشین هستند. 

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به تولیدکنندگان لوازم خانگی کمک کند، اظهار داشت: دولت باید هزینه های سربار تولید مانند مالیات، مالیات بر ارزش افزود، هزینه های بیمه تامین اجتماعی را کاهش دهد. 

پازوکی بیان داشت: نباید به تولید کننده اجازه داد که با افزایش قیمت بازار را حفظ کند بلکه باید به تولید کننده بها داد و به وی کمک کرد و در مقابل از تولید کننده ضمانت اجرایی اخذ شود که نیاز بازار را تامین کند. 

وی افزود: تولید کننده لوازم خانگی تعیین کننده قیمت آن نیز است و این مساله جای بحث فراوان دارد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: نباید تولید کننده را به حال خود رها کرد زیرا اگر زنجیره بین تامین مواد اولیه، تولید، توزیع و خدمات پس از فروش در چرخه لوازم خانگی دچار اختلال شود در درجه اول مصرف کننده متضرر می شود. 

وی در مورد مشکلات فروشندگان لوازم خانگی بیان داشت: اگرچه توزیع کنندگان در نوک پیکان قرار دارند و به گران فروشی، احتکار و فروش اجناس تقلبی متهم می شوند اما هیچ گاه در تصمیم گیری تشکل ها و انجمن ها دخیل نیستند. 

وی افزود: با بروز مشکلات در بازار لوازم خانگی همواره فروشندگان باید جوابگو باشند در حالی که هیچ گاه تولید کنندگان جوابگو نبوده اند. 

پازوکی در پاسخ به این سوال که ممنوعیت واردات لوازم خانگی چه تاثیری در افزایش کالای قاچاق خواهد داشت، گفت: دغدغه در بخش لوازم خانگی زیاد است، اما در مورد قاچاق نمی توانم پاسخی بدهم زیرا متولی امر بخش دیگری است. 

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی افزود: زمانی که واردات لوازم خانگی انجام می شد ما به عنوان بخش توزیع می گفتیم که نباید به واردکنندگان اجازه واردات هر گونه کالایی را داد اما آن زمان نیز کسی به حرف ما گوش نمی داد. 

وی افزود: در حال حاضر نیز تولید نباید رها شود و باید از آن پشتیبانی شود اما تولید باید براساس نیاز بازار انجام شود و از آن حمایت شود و در مقابل باید از تولید کنندگان نیز ضمانت اجرایی اخذ شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول