اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

متن و حاشیه بورس در هفته اول مهر/ بازار سرمایه درگیر حواشی استخراج بیت‌کوین در سازمان بورس

بورس تهران در هفته گذشته به روند صعودی بازگشت؛ اما حواشی مربوط به استخراج بیت کوین در این هفته بازار سرمایه را با چالش جدی مواجه کرده است.

متن و حاشیه بورس در هفته اول مهر/ بازار سرمایه درگیر حواشی استخراج بیت‌کوین در سازمان بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته گذشته پس از دو هفته نزول، گارد صعودی گرفت و بخشی از نگرانی سهامداران در این مدت برطرف شد. اما همچنان مساله خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به یک معضل جدی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

بورس در هفته گذشته درگیر حواشی استخراج بیت کوین در سازمان بورس بود. این مساله تا جایی پیش رفت که مدیرعامل بورس تهران از سمت خود استعفا کرد. ولی به نظر می رسد حواشی این موضوع همچنان پابرجا بوده و در روزهای آینده افراد بیشتری در این خصوص اسم آنها به میان خواهد آمد.

در این هفته عرضه اولیه ای توسط سازمان بورس به بازار نیامد که این مساله در کنار عرضه های هفته های گذشته که به نظر بسیاری از کارشناسان عامل ریزش بورس بوده است، نشان از نوعی بی تدبیری در مدیریت بازار سرمایه دارد.

رشد 50 هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در حالی که در روز شنبه و در ابتدای هفته کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی را پس گرفت که در سایر روزهای هفته گذشته صعود کندی داشت. شاخص در روز ابتدا هفته بیش از 35 هزار واحد رشد داشت. این در حالی است که در 3 روز دیگر هفته تنها 15 هزار واحد افزایش یافت.

شاخص کل بورس در هفته گذشته با ثبت بازدهی 3.6 درصدی خود را در کانال1.4 میلیون واحدی تثبیت کرد. این شاخص در این هفته بیش از 50 هزار واحد رشد را تجربه کرد.

عقب ماندن شاخص کل هموزن از شاخص کل

در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز نسبت به هفته پیشین آن 5 هزار و 300 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 420 هزار و 799 واحد رسید.

بازدهی ثبت شده برای شاخص کل هموزن در هفته گذشته 1.27 درصدی بوده است. یکی از دلایل عقب ماندن شاخص کل هموزن از شاخص کل را می توان توجه شرکت های حقوقی به نمادهای شاخص ساز دانست.

افزایش میانگین هفتگی ارزش معاملات و کاهش میانگین ارزش معاملات خرد

نسبت ارزش معاملات خرد به کل معاملات در بورس تهران در هفته گذشته حدود 21 درصد بوده است. در هفته اول مهرماه، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز سه ‌شنبه بود که ارزشی معادل 15 هزار و 656 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز یکشنبه محقق شد که به رقم 37 هزار و 560 میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته 28 هزار و 153 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 18 هزار و 995 میلیاردی هفته پیشین، رشد 48 درصدی داشته است.

در هفته گذشته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 5 هزار و 922 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 348 میلیاردی هفته پیشین، افت 6 درصدی داشته است. پایین ‌ترین رقم ارزش معاملات خرد به روز سه ‌‌شنبه برمی‌ گردد که 5 هزار و 79 میلیارد تومان بود و بالاترین رقم هفته در روز شنبه ثبت شد که 6 هزار و 483 میلیارد تومان بود.

خروج 455 میلیارد تومان از بورس

در هفته گذشته بورس در 3 روز شاهد خروج پول از بوده است. روز شنبه تنها روزی بوده است که پول به میزان 276 میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده است. اما در مجموع در این هفته 455 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده است.

افزایش صف‌های فروش و کاهش صف های خرید بورس

میانگین ارزش صف ‌های فروش در هفته اخیر 535 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 163 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 43 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 780 میلیارد تومان بود که در روز یک ‌شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌‌‌چهار‌شنبه برمی‌ گردد که 269 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته اخیر 338 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 539 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌ های خرید 61 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 445 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی ‌گردد که 215 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول