اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

جاذبه های گردشگری مشهد را کامل بشناسید

مشهد از آن شهرهای شناخته‌شده و معروفی است که هرساله افراد زیادی برای دیدن آن مسافر این شهر می‌شوند.

جاذبه های گردشگری مشهد را کامل بشناسید

همه ما ایرانی‌ها مشهد را به‌واسطه حرم امام رضا می‌شناسیم اما دیدن‌های و جاذبه‌های این شهر آن‌قدر زیاد است که وقت برای شمردن، کم خواهیم آورد. از صحبت درباره بزرگ‌ترین جاذبه زیارتی و مذهبی مشهد که بگذریم، دیدنی‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری متنوعی در این شهر توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید سفر به مشهد فقط رفتن به زیارت امام رضا است و دیدنی‌های دیگری از این شهر را تا امروز ندیده‌اید، این مطلب از فلایتیو قرار است یک‌بار دیگر جاذبه‌های گردشگری و طبیعی مشهد را به شما نشان دهد. برای تهیه بلیط هواپیما مشهد نیز می‌توانید روی فلایتیو حساب کنید.

جاذبه‌های تاریخی شهر مشهد

مشهد سرشار است از جاذبه‌های تاریخی مثل خانه‌ها و آرامگاه‌های شعرا و فقهای بزرگی که زمانی در این سرزمین زندگی کرده‌اند یا امروز آرامگاه آنها در این خاک وجود دارد. علاوه بر این، گنبدها، مدرسه‌های قدیمی و خانه‌های تاریخی از دیگر جاذبه های گردشگری مشهد است. در ادامه نگاهی داشته باشیم به چند جاذبه تاریخی دیدنی در مشهد که باید ببینید:

آرامگاه فردوسی

اجازه دهید گشت‌و‌گذار در جاذبه‌های گردشگری مشهد را از صحبت درباره یکی از بزرگ‌ترین مشاهیر ادب و فارسی آغاز کنیم. کمتر کسی هست که فردوسی را نشناسند و نداند چه نقش مهمی در تاریخ و زبان فارسی داشته است. شاعری فقید که نام او زینت‌بخش تمام کتاب‌های درسی و آموزشی زبان فارسی است. آرامگاه او در شهر طوس، ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. همچنین آرامگاه خواننده پرآوازه و مشهور ایرانی، مرحوم استاد محمدرضا شجریان هم در جوار مزار فردوسی به خاک سپرده شده‌اند. اگر راهی توی و آرامگاه فردوسی شدید، می‌تواند به بهانه قرائت فاتحه و صلواتی از مزار استاد شجریان هم دیدن کنید.

بنای کنونی آرامگاه فردوسی یکی از خاص‌ترین بناهایی است که با الهام از بناهای هخامنشی و به‌خصوص آرامگاه کوروش کبیر و توسط مهندس سیحون ساخته شده است. این آرامگاه چندین مرتبه بازسازی را پشت سر گذاشته و بخش‌هایی مثل موزه و کتابخانه هم در مجموعه آن وجود دارد. این مکان یکی از پرطرف‌دارترین جاذبه‌های گردشگری مشهد است که همه‌ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی برای دیدن آن راهی جاده می‌شوند.

آرامگاه خواجه ربیع

تا از تاریخ فاصله نگرفتیم، سری به آرامگاه خواجه ربیع در مشهد بزنیم. روایات و گفته‌‌های نقل شده درباره خواجه ربیع می‌گوید او یکی از یاران پیامبر و حضرت علی بوده است که به خراسان سفر کرده و در سال ۶۱ هجری درگذشته. بنای آرامگاه خواجه ربیع به دستور شاه‌عباس صفوی و به توصیه شیخ بهایی ساخته شده. الگویی از معماری صفوی در ظاهر بنا به‌وضوح قابل دیدن است. بنایی زیبا با کاشی‌کاری‌های ظریف لاجوردی و فیروزه‌ای که یکی از دیدنی‌های محبوب و پرطرف‌دار بین آثار تاریخی و مذهبی شهر مشهد محسوب می‌شود.

گنبد هارون در شهر مشهد

گنبد هارون یا هارونیه قدیمی‌ترین بنای به‌جامانده در شهر طوس است. اسناد به‌جامانده درباره این گنبد نشان می‌دهد هارونیه در قرن هشتم خانقاه بوده است. امروز سنگ مزار سیاهی در این گنبد به چشم می‌خورد که به‌عنوان مقبره امام محمد غزالی معرفی شده. گنبد هارونیه در فاصله ۶۰۰ متری از آرامگاه فردوسی قرار گرفته. اگر برای دیدن آرامگاه فردوسی راهی طوس شدید، دیدن این گنبد را هم از قلم نیندازید. بنایی باشکوه و بزرگ که حسابی باعظمت و معماری متفاوتش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

مدرسه عباس‌قلی خان شاملو

مدرسه عباس‌قلی خان شاملو هم یکی دیگر از آثار به‌جامانده از معماری صفوی در این شهر است. زیبایی و معماری منحصر‌به‌فرد این مدرسه به‌خوبی الگویی برای هنر بی‌بدیل صفوی در ساختمان‌ها و بناهای ساخته شده آن دوران است. مدرسه دوطبقه، چهار ایوان و ۱۰۰ حجره دارد.

آرامگاه نادر افشار

اگر تا امروز مسافر مشهد بوده‌اید اما تابه‌حال آرامگاه نادر افشار را ندیده‌اید، در سفر بعدی خود به مشهد حتماً از این جاذبه مهم دیدن کنید. این بنا به یادبود نادرشاه افشار ساخته شده است و در باغ‌موزه نادری قرار دارد. مجموعه از دو تالار موزه و یک بنای مرکزی که محل اصل مقبره نادرشاه است تشکیل شده. در موزه‌های آن می‌توانید انواع اسلحه، کلاه‌خود، سایر ادوات جنگی زمان نادرشاه، تصاویر و اطلاعات درباره نادرشاه افشار و کلنل محمدتقی خان پسیان را ببینید. کتابخانه علامه طباطبایی هم در این مجموعه واقع شده است. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌هایی است که در مشهد می‌توانید به آن سر بزنید.

خانه‌های تاریخی در مشهد

یکی از زیباترین و درعین‌حال منحصربه‌فرد‌ترین مکان‌‌های گردشگری مشهد خانه‌های تاریخی این شهر است. خانه‌‌هایی که روزگاری محل زندگی اشراف و اصیل‌زادگان این شهر بوده و هنوز هم به‌واسطه معماری و وسعت قابل‌توجهی که دارند شناخته می‌شوند. خانه اردکانی، خانه ملک، خانه تاریخی پیشه‌وران و خانه داروغه از جمله این خانه‌ها است. بیشتر این خانه‌های متعلق به دوران قاجار است و توسط معماران مطرح آن زمان ساخته شده‌اند.

دیگر مکان‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری مشهد که می‌تواند مقصد بازدید تاریخی شما باشند گزینه‌هایی مثل گنبد خشتی، آرامگاه پیر پالان‌دوز، گنبد سبز، کلات نادری، حمام مهدی قلی بیک و باغ خونی است.

جاذبه‌های طبیعی و پارک‌ها

طبیعت خاص مشهد هم بهانه دیگری برای سفر به این شهر است. طبیعتی که در فصل‌‌های مختلف سال، حال و هوای ویژه‌ای دارند و دیدن آنها بهترین فرصتی است که می‌توانید به بهانه آن ساعاتی از روز خود را در دل طبیعت بگذرانید. در ادامه نگاهی داشته باشیم به چند جاذبه طبیعی و پارک‌های مشهد که باید ببینید:

پارک جنگلی باغ‌وحش وکیل‌آباد

پارک جنگلی وکیل‌آباد یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی در مشهد است. نام قدیم این پارک باغ میر طراز بود که بعد از وقف کامل توسط آقای حسین ملک، نام آن را از باغ به پارک جنگلی تغییر دادند. پارک جنگلی وکیل‌آباد در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مشهد واقع شده است و مساحت بسیار زیادی دارد. یک باغ تاریخی و کهن هم در این مجموعه وجود دارد که مملو از درختان کهن‌سال و پرباری مثل کاج و نار است. زیبایی‌های طبیعی وکیل‌آباد را رودخانه فصلی آن دوچندان کرده است. اگر در فصل پاییز به دیدن پارک بروید، لذت بردن از درختان رنگارنگ، تصاویر بدیع و خاطره‌انگیز آن حسابی روز شما را می‌سازد. اقامتگاه‌های موقت، وسایل بازی برای کودکان،‌کافه و چندین رستوران هم برای رفاه حال بیشتر بازدیدکنندگان و گردشگران تدارک‌دیده‌شده است.

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک بازیما یکی از جالب‌ترین پارک‌هایی است که می‌توانید ببینید. پارکی که در آن تکامل حیات به نمایش گذاشته شده است و انسان‌های اولیه و گونه‌های مختلف حیوانات در معرض دید قرار دارند. می‌توانید روند تکامل و تغییر حیوانات و بشریت را در این پارک ببینید. آخرین تکنولوژی روز دنیا برای سرگرمی و تفریح در این پارک استفاده شده است و یک سفر علمی دلچسب و هیجان‌انگیز منتظر شماست. پارک علمی پروفسور بازیما بعد از هلند و سنگاپور سومین مجموعه کاوش علمی در بدن انسان را در خود دارد که بسیار مشهور و پرطرف‌دار است.

دریاچه چشم سبز مشهد

آخرین مورد از جاذبه های گردشگری مشهد را هم بگذاریم برای صحبت درباره دریاچه چشمه سبز این شهر! یکی از خوش‌رنگ‌ترین جاهای دیدنی ایران که به نام چشمه سبز می‌شناسند و زلف داستان‌ها و افسانه‌‌های زیادی به این دریاچه گره‌خورده است. چشمه سبز در ۵۰ کیلومتری شهر مشهد و حوالی روستای گلمکان قرار دارد. نقاط مرتفع کوه بینالود مشرف به این دریاچه‌اند و مقصد خوبی برای طبیعت‌گردی و سیاحت مناظر طبیعی مشهد است.          

جاذبه‌های فرهنگی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی هر شهری موزه‌ها است. موزه‌هایی که به معنی واقعی کلمه ماشین زمان ما برای رفتن به زمان‌های دور، زندگی‌های قدیمی و روزهایی است که حال و احوال مردمان و سبک زندگی‌ آنها با چیزی که ما امروز زندگی می‌کنیم، فرق داشت. در ادامه نگاهی داشته باشیم به چند موزه دیدنی در مشهد که باید ببینید:

موزه بزرگ خراسان رضوی

یک موزه بزرگ، مجلل و باشکوه در زمینی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع منتظر شماست! موزه بزرگ خراسان رضوی در ۱۲ طبقه ساخته شده و طرح اصلی آن الهام گرفته از عمارت خورشید کلات نادری است. شروع عملیات ساخت موزه در سال ۱۳۸۲ و زمان بهره‌برداری آن تقریباً یک دهه بعد، ‌در سال ۱۳۹۳ بود. بخش‌‌‌ها و سالن‌های مختلف آن به گنجینه یا مخزن اشیا، تالارهای تخصصی اشیا، تالارهای‌ مردم‌شناسی، علم کیهان‌شناسی، کتابخانه، آزمایشگاه‌، کارگاه‌های مرمت اشیا تاریخی و امور اداری اختصاص پیدا کرده است. دیدن این موزه می‌تواند یک روز از سفر شما به مشهد را اختصاص دهد و ساعاتی سرگرم‌کننده و جالب برای شما بسازد.

موزه آستان قدس رضوی

یکی دیگر از موزه‌‌های مهم مشهد موزه آستان قدس رضوی است. احتمالاً تا‌به‌حال چند باری نام این موزه را شنیده‌اید. به‌واسطه قرارگیری موزه در حرم مطهر حضرت رضا (ع) جز شناخته‌شده‌ترین موزه‌های شهر است. این موزه در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد و هدف از برپایی آن نگهداری آثار گران‌بها و با‌ارزشی بود که به آستان قدس رضوی اهدا می‌شود. در این موزه می‌توانید مدال‌های المپیک ورزشکاران مختلف و هدایای داخلی و خارجی تقدیم شده به آستان قدس را ببینید.

موزه آب

موزه آب مشهد از آن موزه‌های جذاب و کمتر شناخته‌شد‌ه‌ای است که توسط سازمان آب منطقه‌ای خراسان تأسیس شده. سازه‌های آبی قدیمی و روش‌هایی که در زندگی مردمان قدیم برای دسترسی به آب استفاده می‌کردند را می‌توانید ببینید و بشناسید. موزه فضایی رمز‌آلود و جذاب دارد که بسیار موردتوجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید در طول سفر به مشهد ساعاتی متفاوت و وهم‌آلود با چاشنی یادگیری و آموزش تجربه کنید، این موزه یکی از پیشنهادهای اصلی ما به شماست!

موزه لافتی

موزه لافتی یک موزه خصوصی است که در یک محیط بسیار کوچک و شخصی برپا شده اما به همان اندازه جذاب و جالب‌توجه است. این موزه محلی برای نمایش وسایل و عتیقه‌‌هایی است که صاحب موزه در طول سال‌های زندگی خود جمع‌آوری کرده است و اکنون برای بازدید عموم در معرض دید قرار داده. یک موزه جمع‌وجور و کوچک که حال و هوای خاصی دارد. در ورودی موزه کوچک است و حتی خود این در یادآور سنت زورخانه‌های قدیمی برای آموختن احترام و تواضع به هرکسی که وارد می‌شود، است. موزه لافتی در روستای چهار برج مشهد واقع شده و بازدید از آن حس و حال عجیبی دارد. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهیم تجربه دیدن از یک موزه بی‌ریا، ساده و درعین‌حال پرماجرا را زندگی کنید، حتماً سری به این موزه بزنید.

موزه تاریخ طبیعی و علوم زمین

دوست دارید با سرگذشت زمین آشنا شوید؟ موزه علوم زمین جای شما است. اگر علاقه‌مند به زمین و زمین‌شناسی هستید انواع کانی‌ها، سنگ‌ها و فسیل‌های مختلف در این موزه برای بازدید عموم آماده است. در این موزه ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نمونه سنگ، ۱۴ نمونه عناصر طبیعی، ۵۰ نمونه فسیل و ۶۰ نمونه سنگ قیمتی به‌نمایش‌درآمده است.

نکات آخر سفر به مشهد

در این مطلب از فلایتیو درباره جاذبه‌های گردشگری مشهد صحبت کردیم. بدون شک مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ای که می‌توان در این شهر به دیدن آن رفت، حرم مطهر امام رضا است به همین دلیل سعی کردیم این بار جاذبه‌های دیگر و مقصدهای متنوع‌تری برای سفر بعدی شما به مشهد معرفی کنیم. آنچه گفتیم بخش کوچکی از دیدنی‌های این شهر است. فرهنگ، آداب‌ورسوم و حتی غذاهای مشهد هم یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های این منطقه است. اگر قصد دارید مسافر مشهد شوید، توصیه می‌کنیم همین حالا از سایت فلایتیو ارزان‌ترین و مناسب‌ترین پرواز مشهد را رزرو کنید و برای دیدن این جاذبه‌‌های فراموش‌نشدنی، لحظه‌ای درنگ نکنید!

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول