اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

احیای هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان در قالب تولید هنری

رئیس حوزه هنری استان خوزستان از احیای هویت فرهنگی ۷ منطقه کم برخوردار با تولیدات هنری در ۴ قالب فرهنگی و با توجه به ظرفیت هر منطقه خبر داد.

احیای هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان در قالب تولید هنری

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمد شهباز گهروئی، رئیس حوزه هنری خوزستان درباره یکی از طرح های در دست اجرا حوزه هنری خوزستان اظهار کرد: حوزه هنری طرحی را با عنوان بازآفرینی هویت فرهنگی هنری مناطق حاشیه و محروم آغاز به کار کرده است چرا که یکی از عرصه‌های آسیب‌زا در زیست اجتماعی استان خوزستان، حاشیه‌نشینی و محرومیت است.

وی افزود: اهواز که به عنوان مرکز استان شناخته می‌شود بیش از ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین دارد. همچنین استان خوزستان با دارا بودن ۱۴ شهرستان محروم از استان‌هایی با درصد محرومیت بالا محسوب می‌شود که در همین راستا در حوزه هنری استان این طرح به دلیل آسیب، محرومیت و حاشیه‌نشینی تعریف شد.

گهروئی با بیان اینکه مسائل انقلاب اسلامی، اولویت‌های حوزه هنری استان محسوب می‌شود افزود: محرومیتکزدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی از اهداف حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان است.

وی افزود: ملاک ما در انتخاب مناطق محروم، محرومیت مناطق و محرومیت مردم آن منطقه از دسترسی به امکانات شهری و خدمات فیزیکی اقتصادی است؛ همچنین علاوه بر این محرومیت از زیر ساخت‌های فرهنگی و خدمات فرهنگی از اصلی‌ترین دلیل انتخاب آن منطقه برای فعالیت است.

رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره این موضوع که محرومیت‌های فرهنگی، محرومیت‌های اجتماعی را نیز به دنبال خواهند داشت؛ عنوان کرد: اگر با برنامه‌ریزی صحیح به ارتقای سطح فرهنگی و هنری این مناطق بپردازیم درصد زیادی از آسیب‌های اجتماعی و حتی آسیب‌های اقتصادی این مناطق کم خواهد شد.

وی درباره دلیل نامگذاری این طرح افزود: ما معتقدیم عمده این مناطقی که به عنوان مناطق محروم یا حاشیه‌نشین مشخص شده‌اند دارای یک هویت مستقل و اختصاصی فرهنگی، هنری و اجتماعی در طول دهه‌های اخیر است و بعضی مناطق حتی قدمت ۱۰۰ ساله دارند و همین قدمت چند دهه‌ای المانی هویت‌ساز محسوب می‌شود که عناصر هویتی‌اش به دلایل مختلفی ممکن است کمرنگ شده یا از بین رفته باشد برای همین اگر ما بتوانیم این هویت را بازآفرینی و یادآوری کنیم پله محکمی را در راستای کاهش آسیب‌های فرهنگی پایه‌گذاری کرده‌اییم به همین دلیل در این طرح توجه ما به ظرفیت‌های بلفعلی است که به عنوان نیروی انسانی موفق فراموش شده‌اند.

گهروئی عنوان کرد: در فصل اول طرح، هفت منطقه را در اهواز، سوسنگرد و هویزه انتخاب کردیم و ۹ ماهی می‌شود که در این مناطق درحال فعالیت و بررسی هستیم. مناطقی هدف ما شهرستان کارون، حصیر آباد، منبع آب، ملاشیه و کوی علوی در اهواز و شهرستان سوسنگرد و هویزه است. در این مناطق دو برنامه اصلی به موازات هم پیش بردیم. یکی اینکه شناسایی استعدادهای هنری ساکنین این منطقه بود و حدود ۳۰۰ نفر شناسایی و اکنون درحال گذراندن دوره‌های توانمندسازی ما هستند و تا پایان مهر ماه دوره اول این توانمند سازی به پایان می‌رسد.

وی افزود: برنامه دوم ما در این مناطق نیز شناسایی عناصر هویت‌ساز این مناطق بوده و با استفاده از افراد هر محله در چهار قالب فرهنگی اعم از کتاب، سرود، تئاتر و مستند برای هر محله اثر تولید کردیم تا از طریق زبان هنر هویت فرهنگی فراموش شده این مناطق را احیا کنیم که به طور مجموع ۲۸ اثر در این چهار قالب و برای هفت محله حاشیه‌نشین باید تولید شود که از این تعداد اثر شامل ۷ مستند، ۷ سرود ، ۷ نمایش و ۷ کتاب تولید شده است.

رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: پس از پایان ماه صفر آثار هر محله در همان محله رونمایی خواهد شد و بنا بر این است آثاری که براساس زیست بومی و اجتماعی همان محله‌هاست برای مردم رونمایی شود.

وی افزود: همچنین پوریا اشتری(دبیر مرکز هنر مردمی)، علی حیاتی (مستند)، آرش ساربان (نمایش) ، علی اکبر فلاحی (سرود)، محمدمهدی امجد(کتاب) و اسماعیل حزباوی (توانمندسازی استعدادهای بالقوه) به عنوان راهبران این طرح هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول