اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

هنوز برای جنگ جهانی اول می‌نویسند، ما برای دفاع مقدس ننویسیم؟

کارشناس ادبیات دفاع مقدس گفت: برخی می‌گویند نوشتن در مورد دفاع مقدس، کافی است! اما این در صورتی است که هنوز در مرود جنگ دوم جهانی کتاب می‌نویسند، حتی هنوز آثار جدیدی در مورد جنگ اول جهانی نیز ارائه می‌شود.

هنوز برای جنگ جهانی اول می‌نویسند، ما برای دفاع مقدس ننویسیم؟

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «حسین مسیح» امروز (دوشنبه ۱۲ مهر ماه) با حضور عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، داود صلاحی ناشر کتاب، کوثر دانش نویسنده کتاب و احسان عباسلو و میر شمس‌‌الدین فلاح هاشمی در سال قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

فلاح هاشمی: هنوز برای جنگ جهانی اول می‌نویسند؛ ما برای دفاع مقدس ننویسیم؟

در این مراسم میرشمس‌‌الدین فلاح هاشمی کارشناس ادبیات دفاع مقدس با تأکید بر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس از طریق مواردی نظیر ادبیات گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یک جنگ ساده و معمولی نبود، سنگرهای رزمندگان ایرانی سرشار از معنویت و خلوص بود.‌ در حقیقت می‌توان نهضت عاشورا را در این سنگرها مشاهده کرد. فضای شهادت‌طلبی باعث شد که حتی نوجوانان هم ترغیب به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل شوند. 

وی افزود: ممکن است برخی بگویند نوشتن در مورد دفاع مقدس، کافی است! اما این در صورتی است که هنوز در مرود جنگ دوم جهانی کتاب می‌نویسند و حتی هنوز آثار جدیدی در مورد جنگ اول جهانی نیز ارائه می‌شود. 

این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: دیوارنوشته‌ها، رمز عملیات‌ها، نماز شب‌ها، شعارها، رفتارهای دینی و مذهبی رزمندگان و مواردی از این قبیل همگی بیانگر تأثیر حادثه کربلا بر فضای دفاع مقدس است.

وی با اشاره به قالب‌های رایج در ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: داستانک مانند کپسول است، به نوعی که هفته‌ها و ماه‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. داستان از جمله قالب‌هایی است که می‌تواند مفاهیم را به مخاطب منتقل کند و سالیان سال ذهن او را درگیر کند.

عباسلو: قالب داستان‌های کوتاه برای ادبیات مذهبی مناسب است

در ادامه نشست احسان عباسلو دیگر منتقد حاضر در این مراسم گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دارای زوایای دیده‌نشده‌ای است که برای پررنگ کردن و دیده شدن آنها نیاز است که در این حوزه آثار بیشتری نوشته شود.‌ داستان ایرانی به همه ابعاد وجودی مخاطب نفوذ پیدا می‌کند و ذات آن تعلیمی است. 

وی افزود: در حقیقت داستان کوتاه مخاطب را خسته نمی‌کند و او را به ادامه خواندن کتاب ترغیب می‌کند. کتاب حسین مسیح یک کتاب مؤلف است که می‌تواند در کارگاه‌های آموزشی داستان کوتاه، مورد استفاده قرار بگیرد. این کتاب دارای فرم و تکنیکی قابل عرضه و دفاع است. به عنوان مثال در داستان صدر آقا از تکنیک‌هایی استفاده شده است که بسیار برای مخاطب جذاب است. در کتاب مذکور، عناوین داستان‌ها در انتهای آن داستان، آورده شده که اقدامی تازه و بدیع است. 

این منتقد ادبیات دفاع مقدس بیان داشت: ساختار کتاب «حسین مسیح» به صورتی است که می‌تواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند و احساسات او را درگیر کند. همان طور که با یک نت نمی‌توان موسیقی تولید کرد و خسته‌کننده خواهد شد، در مورد داستان هم قضیه به همین ترتیب است و نویسنده باید این نکته را در نظر بگیرد که با ایجاد تنوع مخاطب را خسته نکند، این نکته‌ای است که نویسنده در کتاب به آن توجه کرده است. 

وی گفت: قالب داستان کوتاه به دلیل اینکه بسیار از نمادها استفاده می‌کند برای ادبیات مذهبی بسیار مناسب است، بنابراین با حمایت از این قبیل آثار می‌توان شاهد پیشرفت‌های فراوانی باشیم. 

دانش: هر داستان کتاب «حسین مسیح» نذر یک شهید شده است

دانش نویسنده کتاب «حسین مسیح» نیز با اشاره به انگیزه خود برای نگارش این کتاب اظهار داشت: با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده ادبیات پایداری بوده و به این حوزه علاقه‌مند هستم، تصمیم گرفتم در این زمینه فعالیت کنم. همخوانی دفاع مقدس با وقایع عاشورا باعث شد که چنین اثری خلق شود. بدون درک وقایع عاشورا نمی‌توانیم فلسفه دفاع مقدس را درک کنیم. 

وی افزود: بازخورد داستان کوتاه بسیار بیشتر از داستان بلند است، به همین دلیل این سبک از نویسندگی را مدنظر قرار دادیم. در حقیقت از آنجایی که داستان کوتاه مورد توجه همه اقشار جامعه است و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند،این سبک برای نگار کتاب حسین مسیح مدنظر قرار گرفت. 

دانش درباره چرایی نذر هر داستان کتاب «حسین مسیح» به نام یکی از شهدای دفاع مقدس ابراز داشت: هر داستان کتاب مذکور نذر یک شهید شده است. ایده اصلی بحث نظر از اینجایی آغاز شد که فرهنگ نذر به دفاع مقدس نزدیک شود، بر همین اساس برگرفته از سبک زندگی یا نحوه شهادت هر یک از شهدا، داستان مورد نظر نذر آن‌ها شده است. 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با سیره اهل بیت (ع) پیوند خورده است و همین ویژگی باعث شد که انقلاب اسلامی مورد توجه مردم قرار بگیرد. بر همین اساس می‌توان گفت که دفاع مقدس ورژن به روز شده دفاع مقدس است.  

نویسنده کتاب «حسین مسیح» تصریح کرد: کتاب‌های دفاع مقدس مخاطب خاص خود را دارند و از طرفی کتاب‌های حوزه عاشورا تعداد مخاطبین بیشتری دارد، بنابراین با پیوند این دو حوزه می‌توان پیام مورد نظر را به تعداد بیشتری از مخاطبین رساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول