اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

طراحی ماشینی دانش‌بنیان برای حفر و نصب همزمان کابل و لوله در زمین/ جلوگیری از خروج سالانه ۷ میلیون یورو ارز از کشور

یک شرکت دانش بنیان با طراحی دستگاه حفر و نصب همزمان کابل و لوله، هزینه ها و تبعات عملیات‌ عمرانی را در بخش‌های مختلف کاهش داد

طراحی ماشینی دانش‌بنیان برای حفر و نصب همزمان کابل و لوله در زمین/ جلوگیری از خروج سالانه ۷ میلیون یورو ارز از کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا بداقی مدیرعامل شرکت صنعتی تلاشگران سپهر شاهرود که این محصول را تولید کرده است، گفت: ماشین نصب فیبر نوری مکانیزه در مدل های مختلف طراحی شده اند. این ماشین ها به صورت همزمان حفاری و نصب فیبر نوری در زمین را انجام می دهند و عرض کمی از زمین را تخریب می کنند.

 

نصب مکانیزه نوار اخطار در حین حفاری

از جمله ویژگی های این دستگاه نصب  فیبرنوری به صورت همزمان به همراه  تخلیه خاک سرندی، پوشش و نصب نوار اخطار و بک فیلد، قابلیت استفاده از سیستم های کنترل، سیستم حرکت هیدرواستاتیک، امکانات رفاهی، گرمایشی و سرمایشی کابین اشاره کرد.

این سامانه همچنین دارای سیستم‌های ارتعاش گیر و فرکانس‌گیری کابین، فرمان‌گیری هیدرولیکی و سیستم تعلیق اختلاف سطح است.

از این فناوری در ساخت ترنچرهای باغی نیز استفاده می شود. این ماشین در زهکشی مزارع کشاورزی و خطوط انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین قادر است در هر ساعت   100 الی 300 متر عملیات زهکشی مزارع کشاورزی را بطور کاملاً مکانیزه و 200 الی 400 متر حفاری و نصب لوله به طور همزمان را انجام دهد.

حفاری به وسیله یک بوم و زنجیر حفاری صورت می گیرد که امکان افزایش بوم برای حفاری تا عمق 3 متر و عرض 40 الی 70 سانتیمتر در بوم اول و از 70 الی 100 سانتیمتر در بوم دوم را می تواند محقق کند.

در حال حاضر یکی از ضرورت های عرصه کشاورزی در ایران، صرفه جویی در مصرف آب است. در همین راستا با استفاده از این دستگاه، لوله های آب در عمق زمین کار گذاشته می شوند تا کم تر آب تزریق شده، تبخیر شود. مشخصا نمی توان این حفاری را بواسطه بیل مکانیکی انجام داد زیرا به ریشه درختان و گیاهان آسیب وارد می کند اما دستگاه طراحی شده توسط ما این قابلیت را دارد که صرفا به اندازه لوله، زمین را حفاری کند.

 

ایجاد بیش از 100 فرصت شغلی

به صورت مستقیم 23 فرصت شغلی در این شرکت دانش بنیان ایجاد شده است و پیش بینی می شود تا 90 فرصت شغلی نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شده باشد.

اما همچنان زمینه صادرات این محصول ایران ساخت، فراهم نشده است. با تولید این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است. طبق محاسبات انجام شده، تولید این محصول دانش بنیان، در سال حدودا مانع خروج 7 میلیون یورو ارز از کشور شده است.

دستگاه تولید شده در این شرکت، یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد و علاوه بر این خدمات پس از فروش محصول ما نیز کاملا در دسترس و نهایتا ظرف مدت 48 ساعت در دستور کار قرار می گیرد. تهیه و تامین قطعات نیز برای خریداران فراهم شده است و آموزش رایگان نیز پس از خرید محصول ارائه می‌شود.

مهم ترین بخش هایی که امروز می توانند از این دستگاه استفاده کنند، معادن، مخابرات و کشاورزی است. جلوگیری از تخریب زیست محیطی، تسریع در امور و صرفه جویی در هزینه ها از جمله مهم ترین مزیت های این دستگاه به شمار می‌رود.

کاهش زمان حفاری و لوله گذاری یا نصب کابل، از دیگر مزایای ماشین نصب فیبر نوری مکانیزه است. کار با دستگاه های مشابه، روزهای زیادی زمان می برد و تبعاتی همچون ترافیک و سخت شدن تردد را در پی دارد در حالی که استفاده از این دستگاه ایران ساخت، با سرعت بالایی انجام می شود و در همان لحظه، سطح پر می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، همچنین از اهمیت نیروی انسانی در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: کشور ما سرمایه انسانی کارآمدی دارد و نیاز است تا این نیروی انسانی مدیریت و حمایت شود تا با سازماندهی بهتر، نتایج مطلوبی کسب کنیم.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول