اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

از تماشای «محراب پیامبر(ص)» تا «محل اذان بلال»/زیارت مسجدالنبی با یک کلیک

شما می توانید همزمان با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) از طریق فضای مجازی به زیارت مسجدالنبی بروید.

از تماشای «محراب پیامبر(ص)» تا «محل اذان بلال»/زیارت مسجدالنبی با یک کلیک

گروه زندگی: مسجد النبی یا مسجد نبوی یا مسجد پیغمبر، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان در کنار مسجدالحرام و مسجد الاقصی است و از آنجایی که آرامگاه پیامبر (ص) در آن واقع شده‌ به حرم رسول الله یا حرم نبوی نیز مشهور است و از زیارتگاه‌های مهم مسلمانان به‌ شمار می‌رود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط پیش آمده که حضور در اماکن مذهبی را به صورت موقت محدود کرده است، شما می توانید همزمان با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) از طریق فضای مجازی به زیارت مسجدالنبی بروید، به همین جهت کافی است تا اینجا کلیک کنید تا بعد از چند ثانیه وارد محوطه حرم شوید.

در زیارت مجازی چه می بینید؟

در بدو ورود شما با مناره باب السلام مواجه می شویدکه در زاویه جنوب غربی و در کنار باب السلام قرار گرفته و سبز بودن قسمت بالای مناره گویای جهت سر مبارک حضرت پیامبر (ص) است.

از این در که وارد شوید به حجره شریف خواهید رسید، اینجا محدوده معینی است از گوشه شرق مسجد که در داخل آن مرقد مطهر حضرت رسول (ص)، مقام جبرئیل و محراب حضرت فاطمه (س) قرار گرفته و مساحتی حدود 240 متر مربع دارد.

شما در این قسمت ستون «وفود» را هم خواهید دید که از ستون های تاریخی مسجد و چسبیده به ضریح مطهر بوده و ملاقات سران قبایل و گروه ها و هیأت های نمایندگی وفود با پیامبر در کنار آن صورت می گرفت.

تماشای محل اذان بلال و محراب پیامبر(ص)

در دیوار شرقی مسجد درست مابین باب بقیع و باب نساء، «باب جبرئیل» قرار گرفته و مدخل آن مقابل محراب تهجد در شمال خانه حضرت زهرا است.

این محراب مکانی است که محل تهجد (شب زنده داری) و نافله های شب پیامبر بوده است.

در ادامه این زیارت مجازی شما به محل اذان بلال و محراب پیامبر می رسید، مکان تاریخی اذان بلال حبشی در صدر اسلام که حالا نیز مکبر نمازهای جماعت مسجد بر روی آن می ایستد.

محراب پیامبر هم جایی است که حضرت رسول (ص) در آنجا نماز می خواندند، در کنار آن هم منبر پیامبر واقع شده، جایی که حضرت محمد (ص) بر فراز آن برای ارشاد مسلمانان خطبه می خواندند.

در بناهای اولیه مرقد پیامبر خارج از مسجد قرار گرفته بود اما بعداً به مسجد ملحق و یک دیوار پنج ضلعی دور آن کشیده شد.

بنا بر روایات، علت انتخاب پنج ضلعی از آن روی بود که شبیه کعبه نباشد.

درهای مسجد

در منابع مکتوب مدینه‌شناسی در خصوص درهای مسجد النبی بحث های مفصلی شده و از قرن اول هجری تا دوران معاصر، تعداد درهای مسجد به طور مرتب تغییر کرده است، در واقع مسجد النبی از ابتدا سه در داشته، یکی سمت جنوب مسجد که بعد از تغییر قبله، این در بسته و در شمال جایگزین آن شد.

دیگری در سمت غربی مسجد معروف به «باب عاتکة»، که اکنون به «باب الرحمة» مشهور است.

درِ سمت شرق معروف به باب عثمان، باب النبی و باب جبرئیل است، از آنجا که این در، رو به روی خانه عثمان بن عفان بوده و پیامبر از این در وارد مسجد می‌شدند و جبرئیل در این مکان در روز جنگ بنی قریظه بر پیامبر نازل شد، این اسامی به این باب اطلاق شده است.

در توسعه‌های مختلف در طول تاریخ، درهایی بر مسجد افزوده و گاه برخی درها مسدود شد اما درحال حاضر مسجد حدود ۸۶ در دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول