اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تاکید دوباره جوزپ بورل بر «نیروی دفاعیِ اروپاییِ مستقل» از آمریکا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه معاهده نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا در واقع زنگ خطری برای روابط اروپا و آمریکا بود، بر لزوم تشکیل نیروی دفاعی مستقل اروپایی تاکید کرد.

تاکید دوباره جوزپ بورل بر «نیروی دفاعیِ اروپاییِ مستقل» از آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم تلاش‌های مقامات انگلیسی و آمریکایی برای عادی جلوه‌دادن معاهده امنیتی جدید خود با استرالیا در حوزه اقیانوس هند-آرام، اتحادیه اروپا اما همچنان نسبت به این توافق ابراز نگرانی و بدبینی کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند تا در مورد برنامه ناتو با توجه به تحولات جهان بحث کند، گفت: «آمریکا نزدیکترین متحد به اتحادیه اروپا است و باید با وجود تمام بحران‌ها، همچنان [متحد] باقی بماند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بورل درباره خروج آمریکا از افغانستان و تغییر اولویت‌های این کشور توضیح داد: «اتحادیه اروپا پس از تغییر اولویت آمریکا به چین، به یک استراتژی جدید نیاز دارد».

وی در این‌باره اظهار داشت: «آمریکا پس از خروج از افغانستان، اولویت‌های [سیاست خارجی خود را] تغییر داد. اما بحران های مجاور اتحادیه اروپا باید اولویت ما اروپایی‌ها باشد و نمی‌توانیم منتظر تکیه به ناتو بمانیم».

بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به صدور بیانیه مشترک این اتحادیه با ناتو در مورد مسائل مشترک دفاعی در آینده نزدیک، گفت: «ما باید نیروی دفاعی مستقل اروپایی ایجاد کنیم و باید بدانیم چگونه به تعهدات استراتژیک خود عمل نماییم».

وی پیش از این نیز در جریان سفر به اسلوونی گفته بود تحولات افغانستان، لزوم ایجاد ارتش و نیروی دفاعی مشترک کشورهای اروپایی را بیش از پیش نشان داد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته اسپوتنیک، بورل درباره معاهده  بین انگلیس، آمریکا و استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های اتمی و همکاری‌های امنیتی در حوزه ایندوپاسیفیک نیز تاکید کرد این توافق «زنگ خطری» برای روابط اروپا و آمریکا بود.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا چندی پیش توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

هفته قبل نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت ارائه زیردریایی‌های اتمی توسط واشنگتن به استرالیا، نظام عدم اشاعه را به چالش می‌کشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول