اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آیت‌الله علم‌الهدی: فرزندان پیامبر(ص) میراث‌بر معنویت اسلام بودند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: فرزندان پیامبر(ص) میراث‌بر معنویت اسلام بودند، به همان میزانی که اساس علم و تفسیر قرآن و اساس فقاهت شرح اسلام به فرزندان پیامبر می‌رسید آن‌ها باید جامعه را مدیریت می‌کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی: فرزندان پیامبر(ص) میراث‌بر معنویت اسلام بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در ویژه برنامه رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تقارن رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام(ص) و سالروز شهادت جانگداز امام حسن مجتبی(ع) تبیین‌کننده این واقعیت است که مصیبت از دست دادن پیغمبر در شهادت میوه دلش و سبط اکبرش متبلور است، لحظاتی که پیغمبر اکرم(ص) از دنیا رفتند از نظر ظاهری در یک وضعیت خاص توجه مردم بود اما در واقع این چنین نبود، در لحظات رحلت، غربت پیغمبر اسلام به اندازه‌ای بود که مولا امیرالمومنین علی(ع) با پیکر پیامبر در حال غسل دادن تنها ماند و در بین عزیزان پیامبر آن وجود عزیزی که شهادتش آمیخته با مظلومیت و غربت خاصی بود، امام حسن مجتبی(ع) بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امام حسن(ع) زندگی و سیره‌اش یک نسخه کامل از مظلومیت پدر بزرگوارش، امیرالمومنین علی(ع) به عنوان اولین مظلوم در جهان بود و سیره امام حسن(ع) نیز یک برداشت و رونوشت کامل از غربت پیامبر اکرم(ص) بود، به همین خاطر شهادت این امام بزرگوار با رحلت رسول الله(ص) مقارن است.

وی با بیان اینکه مسئله ظلم و ستمی که نسبت به فرزندان پیغمبر صورت گرفت و سیره زندگی امام حسن(ع) یک نماد کامل از مظلومیت آنها و در حقیقت بیانگر واقعیت رویارویی و مواجهه با پیغمبر است، یادآور شد: از روزی که پیغمبر اکرم(ص) رحلت می‌کنند تا روزی که مولا امام زمان(عج) در پس پرده غیبت قرار می‌گیرند ۲۵۰ سال فاصله است، در این مدت فرزندان پیغمبر با شدیدترین شداید و فجیع‌ترین مظلومیت روبرو بودند، آنچه امروز از مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) می‌شنوید یک بخشی از مظلومیت ایشان است و مظلومیت این امام با شهادتشان تمام نشد و ادامه داشت، مصائبی که فرزندان امام حسن(ع) به آن مبتلا شدند در زمان خودشان طاقت‌فرسا بود.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: محور تاریخ در طول ۲۵۰ سال تاریخ اسلام، مظلومیت فرزندان پیامبر بوده است، هرکجا فرزندان پیامبر بودند یا او را کشتند یا به او زهر دادند یا آواره بیابان‌ها و دره‌ها شدند، در تمام طول این ۲۵۰ سال سرنوشت فرزندان پیامبر این بود و نماد اولیه آن مظلومیت امروز امام حسن مجتبی(ع) است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: برخورد با فرزندان پیامبر رویارویی با خود پیامبر(ص) بود، روضه مظلومیت همه ائمه(ع) روضه پیغمبر(ص) است، به این خاطر که این‌ها با پیامبر مواجهه و رویارویی داشتند و این مواجهه از زمان پیامبر(ص) شروع شد و در ادامه به مقابله با فرزندان این حضرت ختم شد تا زمانی که پیکر مطهر امام حسن عسکری(ع) را در خانه خودش دفن کردند و حضرت بقیه الله(عج) در مقابل این مواجهه و رویارویی در پس پرده غیبت قرار گرفت.

وی متذکر شد: پیامبر اکرم(ص) تنها در مقابل این کلام که فرمود «قولوا لااله‌الاالله تفلحوا» چنین برخوردی با او کردند، چرا که پیامبر با پذیرش اسلام از طرف امت رئیس و مدیر جامعه می‌شود و ریاست و حکومت این افراد برهم می‌خورد، رؤسای قبیله‌های قریش و عرب حرفشان با پیامبر این بود که ما نمی‌خواهیم نظام قبیله‌ای ما را به هم بزنید؛ آنها می‌خواستند در رأس حکومت باشند و هر کاری که می‌خواستند انجام دهند اما کسی جلوی آن‌ها را نگیرد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در اساس اسلام ملاک کفر و ایمان مسئله حکومت است و تنها کلمه «لااله‌الاالله» نیست، ادامه داد: کسانی کافر هستند که ولی آن‌ها طاغوت است و اداره جامعه آن‌ها به دست طاغوت است، طاغوت به معنای هر حاکمی غیر از حاکم الهی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: امام صادق(ع) در خصوص آیه «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» فرمودند این آیه در مورد کفاری است که اول مومن بودند و در نور ایمان قرار داشتند و بعد در جریان حکومت حاکمیت اسلام را نپذیرفتند و ولی آن‌ها طاغوت شد، ولی آن‌ها را از نور ایمان خارج می‌کند و به ظلمات کفر وارد می‌شوند.

وی گفت: فرزندان پیامبر(ص) میراث‌بر معنوییت اسلام بودند، به همان میزانی که اساس علم و تفسیر قرآن و اساس فقاهت شرح اسلام به فرزندان پیامبر می‌رسید آن‌ها باید جامعه را مدیریت می‌کردند، حکومت نه به عنوان قدرت و امتیاز بلکه به عنوان مدیریت زندگی و سرنوشت مردم باید به دست کسی باشد که او وارث علم پیامبر است.

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: به همین خاطر جریان‌های قدرت‌یاب فرصت‌طلب چون می‌خواستند بر سرنوشت مردم مسلط شوند، فرزند پیامبر را از بین می‌بردند و خانواده پیامبر برای آن‌ها خطر بودند و با وجود اینکه در رأس قدرت بودند با آن‌ها مقابله می‌کردند، چرا که مردم می‌دانستند که حکومت آن‌ها ناحق بود و آن‌ها حکومت را غصب کرده‌اند، چرا که مردم به دنبال یک مدیریت سالم بودند و آن مدیریت در خانواده پیامبر اکرم(ص) بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم بینش‌هایشان عوض شد و به این خاطر قدرت‌یاب‌ها بر عزیزان پیامبر مسلط شدند، عنوان کرد: آن روزی که مردم در کنار پیامبر بودند و کفار قریش با مردم مبارزه می‌کردند، عزت و قدرت پیغمبر روزافزون می‌شد تا جایی که همه این‌ها شکست خوردند و تا زمانی که پیغمبر بود مردم در کنار ایشان بودند، این همراهی به این خاطر بود که بینش مردم بر این بود که اسلام بر حق است و اقامه اسلام و دین و شریعت خدا به ایثار نیاز دارد.

وی افزود: مردمی که شهادت و ایثار در راه اسلام و بهشت رفتن برایشان اصل بود، بینش‌شان عوض شد و اصل برایشان زندگی کردن، عیش و نوش و زندگی دنیا شد، مردم هم فکر کردند که این زندگی و رفاه در گرو قدرت داشتن چه کسی است و از او طرفداری می‌کردند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول