اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

تحلیلی از نتایج کشتی آزاد| اعتماد به جوانان با طعم انتقام‌گیری/کاردرست مثل درستکار

کاروان کشتی کشورمان در مسابقات جهانی با 7 مدال رنگارنگ و عنوان سومی به کار خود پایان داد و ملی پوشان در این میدان بزرگ حریفان بزرگی از آمریکا و دیگر کشورها را شکست دادند.

تحلیلی از نتایج کشتی آزاد| اعتماد به جوانان با طعم انتقام‌گیری/کاردرست مثل درستکار

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مسابقات جهانی کشتی آزاد در حالی سه‌شنبه شب به میزبانی نروژ به پایان رسید که ملی‌پوشان کشورمان توانستند ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز کسب کنند. این نتیجه‌ در حالی رقم خورد که در برخی اوزان خیلی از کارشناسان پیش‌بینی رسیدن به فینال را نداشتند.

حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور، امیرحسین زارع طلایی‌های ایران بودند. محمد نخودی، امیرمحمد یزدانی و علیرضا سرلک نیز به مدال نقره دست یافتند.

تغییراتی که به خوبی جواب داد

بعد از کسب یک نقره و یک برنز در المپیک توکیو، خیلی از کارشناسان به عملکرد آزادکاران و قدرت بدنی آنها انتقاد داشتند. همین باعث شد تا با رسیدن کادر به تهران، علیرضا دبیر به فکر تغییر مربی بیفتد،.تغییراتی که خیلی زود به ثمر نشست و نتایج فوق‌العاده‌ای با ورزشکاران جوان رقم خورد که خیلی‌ها آن را باور نمی‌کردند. اگرچه پیش از آغاز به کار پژمان درستکار در تیم ملی کشتی آزاد، انتقادات زیادی به وی وارد شد اما حالا برخی مربیان و مدال‌آوران بر این باور هستند که کادر فنی کشتی‌گیران را به شرایط ایده‌ال روحی و جسمی رسانده، نکته‌ای که آن را در اسلو دیدیم.

این تغییرات فقط مختص به مربیان ملی نبود بلکه در این فاصله بسیار کوتاه بعد از المپیک تا مسابقات جهانی درستکار با شجاعت تمام ریسک کرد و با برگزاری مسابقه انتخابی تیمی بسیار جوان را راهی مسابقات جهانی کرد.

مراد محمدی مربی ارشد تیم‌ کشتی آزاد امیدها، در این باره به فارس، گفت: این هنر هر مربی است که از نظر روانی و جسمانی بتواند در روز مسابقه ورزشکار را به شرایط ایده‌ال برساند در یک ماه نمی‌توان ساختار بدنسازی را تغییر دارد من فکر می‌کنم هنر این کادر فنی این بود که توانست بچه‌ها را از نظر روانی آماده کند و بچه‌ها را روز مسابقه به شرایط ایده‌آل برساند، این نقطه قوت کادر فنی بود.

 

نقره‌هایی با طعم جوانگرایی و بی‌تجربگی 

یکی از نکاتی که در تیم اعزامی به نروژ باید مورد توجه قرار بگیرد جوان بودن تیم است، شاید همین موضوع باعث شد با وجود فینالیست شدن در ۴ وزن دوم، همه جوانان کشورمان به مدال نقره برسند آن هم در مصاف با ورزشکارانی که سالها قهرمانی جهان و المپیک را تجربه کرده و حتی مدال‌آور بوده‌اند. جردن باروز، توماس گیلمان و ژاگیر شاکیوف از مدعیان جهان محسوب می‌شوند که بی‌تجربگی و جوان بودن ورزشکاران ما یکی از دلایل باخت مقابل این قهرمانان بود اما قطعا این شکست‌ها هم خود می‌تواند به تجربیات ملی‌پوشان ما اضافه کند تا در المپیک نتایج بهتری بگیرند.

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی بر این باور است کشتی‌گیران جوان باید در میادین جهانی شکست بخورند چرا که المپیک جا و فرصتی برای باخت نیست.

حمید بنی‌تمیم سرپرست سابق فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با فارس، در این باره گفت: فرق تیم امسال با سالهای دیگر این بود که روی جوانان به خوبی سرمایه‌گذاری شده بود. علیرضا دبیر درست می‌گوید باید به جوانان در میادین بزرگ فرصت دهیم تا در المپیک جواب دهد. با اعزام جوانان به چند تورنمنت بین‌المللی نمی‌توان خروجی گرفت.

۲ انتقام در حساس‌ترین مسابقه؛ وقتی آمریکا در چند وزن خاک شد 

در بین مسابقات برگزار شده جهانی، رقابت حسن یزدانی با تیلور، کامران قاسم‌پور با جیدن کاکس و امیرحسین زارع با گنو پتریاشویلی از حساسیت بسیار زیادی برخوردار بود به طوری که حتی رسانه‌های خارجی و اتحادیه جهانی کشتی هم گزارشاتی را درباره این مسابقات منتشر کرده بودند.

مسابقه یزدانی و تیلور با وجود کری‌خوانی‌های جادوگر حتی شب قبل از فینال، ترسی بر دل حسن یزدانی نینداخت و او توانست با یک کشتی حساب شده و با نتیجه ۶ بر ۲ مقتدرانه قهرمان جهان شود تا انتقام شکست در المپیک را بگیرد. در این بین نباید انتقام زارع را هم از حریف گرجی فراموش کرد که باعث شد تا در یک سال 2 مدال مهم را کسب کند.

پیروز ۲ مبارزه دیگر هم ایرانی‌ها بودند به طوری که زارع و قاسم‌پور هم طلایی شدند تا جهان حساب ویژه ای روی این ورزشکاران باز کند به طوری که اتحادیه جهانی کشتی در اینستاگرام خود درباره قهرمانی زارع نوشته بود:《آیا پادشاهی دیگر در راه است؟》

حالا کمتر از ۳ سال دیگر به المپیک ۲۰۲۴ پاریس زمان باقیست؛ اگر کاروان ایران سبدی پر از طلا می‌خواهد، باید این جوانان در آرامش روحی و بدون دغدغه مالی حفظ شوند. از همین حالا لازم است وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت‌های مالی و معنوی بهترین شرایط را برای ورزش اول کشور فراهم کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول