اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تاریخ به روایت «سکه و سجاده»/ از قالی تصویری الرحمن تا سجاده محرابی الله‌اکبر

تبریز، مهد فرش دستباف جهان است و بعلاوه، با ۱۸۵ سال سابقه پایتختی، از کانون‌های مهم ضرب سکه در کشور به شمار می‌رود. امری که در موزه آستان قدس رضوی، به خوبی نمایان است.

تاریخ به روایت «سکه و سجاده»/ از قالی تصویری الرحمن تا سجاده محرابی الله‌اکبر

خبرگزاری فارس- فرشید باغشمال: تبریز، مهد فرش دستباف جهان است و بعلاوه، با ۱۸۵ سال سابقه پایتختی، از کانون‌های مهم ضرب سکه در کشور به شمار می‌رود. امری که در موزه آستان قدس رضوی، به خوبی نمایان است. یک تخته سجاده نفیس محرابی، دو تخته قالی تصویری چشم‌نواز از سوره‌های الرحمن و معراج و همچنین ۴۵۰ سکه تاریخی ضربِ تبریز در این موزه نگهداری می‌رود.

 

سجاده محرابی الله‌اکبر

قالی کتیبه‌ای که قدمت آن به قرن نهم برمی‌گردد. محل بافت این فرش تبریز است. تار و پود آن از پنبه، و پُرزهای آن از پشم است. در پیشانیِ این سجاده محرابی، کتیبه «الله اکبر کبیراً» بافته شده و آیاتی از سوره‌های ابراهیم، آل‌عمران و بقره در حواشی به چشم می‌خورد. 

 

قالی تصویری الرحمن

این قالی، هنر بافندگان تبریز است. آیاتی از سوره الرحمن با طرح «قاب قابی» در متن اثر تصویرسازی شده‌ و معنای هر آیه نیز آمده‌است. این قالی توسط «حجت‌الله خدایانی» بافته شده و  از سوی جمعی از بازاریان تهران به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده‌است. ایشان هم اثر را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند.

 

قالیچه تصویری معراج

این اثر، ریزبافت‌ترین قالیچه جهان است. طرح آن عروج پیامبر(ص) را بر اساس مینیاتور «سلطان محمد نگارگر» نقاش دوره صفوی، نشان می‌دهد. قالیچه تصویری معراج، توسط «حسن نظامی‌دوست» در مدت چهار سال در تبریز بافته شده و «علی فلسفین» سال ۱۳۸۴ آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

قالیچه کتیبه‌ای سوره نصر

این قالیچه در ابعاد۱۵۰ در ۹۹ سانتی‌متر در تبریز بافته شده‌است. جنس تار آن از ابریشم، پود از پنبه، و پرزهای آن از پشم و ابریشم است. در متن قالیچه و در زمینه‌ای کرم رنگ، آیاتی از سوره نصر، نقش بسته‌است.

 

۴۵۰ س​که تاریخی ضربِ تبریز در گنجینۀ رضوی

۴۵۰ سکه تاریخی ضربِ تبریز، با قدمت ۷۰۰ سال، در گنجینه سکه‌های تاریخی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. ۵۵ قطعۀ از این سکه‌ها از جنس طلا است. این قطعات نفیس، شامل سکه‌های طلا و نقرۀ سلسله‌های ایلخانان مغول، قراقویونلوها، صفوی، افشاری، زندیه و قاجاریه است. دینار طلای سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در دورۀ ۷۰۳ تا ۷۱۶ هجری قمری، قدیمی‌ترین سکۀ این گنجینه است. بر روی این سکه علاوه بر عبارت«لااله‌الا‌الله»، «محمد رسول‌الله» و «علی ولی‌الله» و اسامی دوازده‌گانه ائمه علیهم‌السلام حک شده است. این سکه‌ها توسط محمدتقی صفار، سیدفربد مضنف و علیرضا شیخ‌الاسلامی، از مجموعه‌داران نامی سکه، وقف آستان قدس رضوی شده‌است.

انتهای پیام/۶۰۰۳۲/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول