اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نبیه بری: سوریه ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت را ثابت کرد

رئیس پارلمان لبنان در پیامی به رئیس جمهور سوریه، چهل و هشتمین سالروز جنگ آزادی‌بخش اکتبر را به وی تبریک گفت.

نبیه بری: سوریه ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت را ثابت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در پیامی به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ضمن تبریک چهل و هشتمین سالروز جنگ آزادی‌بخش اکتبر تأکید کرد که سوریه ناتوانی قدرت رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت را ثابت کرد.

در پیام بری آمده است: «مردانی که اکتبر آزادی‌بخش را خلق کردند قادر هستند امروز اکتبر پایدار برای رویارویی با تروریسم و محاصره خلق کنند؛ اکتبری که سوریه را قوی و مستحکم و به عنوان کانونی برای هویت عربی نگه دارد».

طبق گزارش وبگاه «العهد»، بری با اشاره به گذشت چهل و هشت از اکتبر ۱۹۷۳ و جانفشانی‌های سوریه و سربازان ارتش آن و پیروزی در این جنگ تأکید کرد: «سوریه ناتوانی قدرت رژیم صهیونیستی در برابر حق اعراب برای مقاومت جهت آزادسازی سرزمین را ثابت کرد  و سوریه اراده و عزم شکست‌ناپذیر برای بازپس‌گیری کامل خاک جولان اشغالی را داشت».

جنگ اکتبر (یا رمضان) نبردى استثنایى بود و کشورهای عربی پس از تحمل چندین شکست از اسرائیل ، در یک تبانی مخفیانه تصمیم به جبران شکست‌های قبلی گرفتند و در یک عملیات غافلگیرانه در اکتبر سال ۱۹۷۳ اقدام به حمله به استحکامات خط بارلو واقع در جنب کانال سوئز و ارتفاعات جولان کرده و موفق شدند بخشهای قابل توجهی از مناطق ۱۹۶۷ را پس بگیرند.

اما اسرائیل پس از شوک حمله غافلگیرانه توانست نتیجه جنگ را در هفته سوم به نفع خود تغییر دهد و آمریکا و شوروی در چارچوب توافق ها و بر اساس منافع خود به کشورهای عرب فشار آوردند تا آتش بس را بپذیرد. بر اساس قراردادهای منعقده این جنگ در نهایت آزاد سازی شهر قنیطره و بخشی از سرزمین‌های جولان و بخشهای از صحرای سینا را به‌دنبال داشت.

 این جنگ نتایج بسیار زیادى داشت از جمله آنکه مشخص شد در صورت وجود برنامه‌ریزى و همت، ارتش اسرائیل نیز «شکست پذیر است.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول