اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آیت الله علم الهدی: حضرت رضا(ع) جریان امامت را از سقوط قطعی نجات دادند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در بین فرزندان پیغمبر(ص) تنها کسی که بضعه نامیده شده امام هشتم علیه السلام است؛ نامیده شدن امام رضا(ع) به این اسم به این دلیل است که آن حضرت جریان امامت را از سقوط قطعی نجات دادند و وجود امامت را در جامعه قطعی و ابدی کردند.

آیت الله علم الهدی: حضرت رضا(ع) جریان امامت را از سقوط قطعی نجات دادند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم ویژه روز شهادت امام رضا علیه اسلام در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در بین فرزندان پیغمبر(ص) تنها کسی که بضعه نامیده شده امام هشتم علیه السلام است، ترجمه فارسی این کلمه به معنی پاره تن است در حالی‌که معنای درست این کلمه این است که امام رضا(ع) سرمایه وجودی رسول الله است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امروز گسترش اسلام در جهان به برکت وجود فاطمه زهرا(س) است به همین دلیل پیامبر دخترشان را نیز بضعه می‌نامیدند، ادامه داد: نامیده شدن امام رضا(ع) به این اسم به این دلیل است که آن حضرت جریان امامت را از سقوط قطعی نجات دادند و وجود امامت را در جامعه قطعی و ابدی کردند و این اسلام ناب با مجادهات این امام شریف تثبیت شد.

وی خاطرنشان کرد: مامون شیطانی بود که قصد به نابودی جریان امامت داشت. این شیطنت در حدی بودکه مامون را معاویه بنی عباس می‌نامیدند، او دستور داد که امام را از بصره و کویر عبور دهند تا بین راه با مردم ارتباطی نداشته باشند؛ زمانی که امام به بصره رسیدند مردم باخبر شدند و جمعیت زیادی به استقبال امام آمدند. مامورین تصمیم گرفتند مسیر را عوض کنند، امام در این زمان اسب را تاخت زدند و به میان مردم آمدند، بعد از آن اولین شهری که امام آمدند نیشابور بود، البته سعی مامورین بر این بود که امام از بین شهرها عبور داده نشوند؛ در نیشابور حضرت منزل یکی از شیعیان فقیر را برای سکونت انتخاب کردند و مردم نیشابور نیز اسم این شخص را «پسنده» گذاشتند. 

آیت الله علم الهدی با اشاره به کرامات حضرت رضا(ع) گفت: روزی حضرت بادام میل می‌کردند و یک بادام در زمین فرو کردند و به این طریق درخت بادامی سبز شد که مردم از طریق این درخت شفا می‌گرفتند و فردی هم که تصمیم به هرس و قطع کردن شاخ و برگ این درخت گرفت، چشمانش کور شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نقل از علامه مجلسی در کتاب بحار گفت: نوشته‌اند زمانی که مردم نیشابور جمال امام رضا(ع) را دیدند شیون سر دادند، امام در میان مردم حدیث سلسله الذهب را بیان کردند و کلمه لااله الله حصار محکم من است و هرکه وارد این حصار شود از عذاب محفوظ است و در ادامه امام فرمودند شرط این کلمه من هستم  این سخن به این معنی است که تنها اعتقاد امامت کافی نیست بلکه باید امامت و ولایت در جامعه اجرا شود.

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) در ادامه مسیر خود به سمت سناباد رفتند و در ده‌سرخ نزدیکی مشهد توقف کردند و وضو گرفتند؛ نقطه ای که حضرت در آنجا نماز خواندند هنوز موجود است، بعد از قریه الحمرا به کوه خلج آمدند. بعد از آن به باغ حمید بن قحطبه یعنی مکان فعلی حرم مطهر آمدند، این باغ را حضرت از ورثه خریدند و بدین صورت امام رضا(ع) اولین شهروند مشهد بودند. مساحت این باغ به صورت تقریبی از شمال صحن انقلاب تا بخشی از مسجد گوهرشاد است، بعد از آن امام به مرو رفتند و در آنجا مامون با فضل بن سهل به استقبال امام آمدند و با احترام امام را وارد مرو کردند.

آیت الله علم الهدی در ادامه داستان سفر امام هشتم را این‌چنین بیان کرد: فردای آن روز مامون جلسه مفصلی تشکیل داد، وزرا و امرا در این جلسه حاضر شدند و مامون در جلسه اعلام کرد که من مایل به تفویض خلافت به علی بن موسی الرضا هستم و می‌خواهم با ایشان بیعت کنم. وقتی مامون این مطلب را گفت، حضرت فرمودند که اگر این خلافت حق توست و این لباسی است که خدا برای تو قرار داده جایز نیست آن را به کسی اهدا کنی و اگر خلافت حق تو نیست چرا می‌خواهی چیزی که از آن تو نیست را به من ببخشی؟ مامون در این جا از پاسخ درمانده شد و گفت اگر ولایت را قبول نمی‌کنید باید ولایت‌عهدی را قبول کنید امام پاسخ دادند که من ولایت عهدی را نیز قبول نمی‌کنم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امام رضا(ع) به مامون گفتند که جد من پیغمبر اسلام(ص) به من خبر دادند که من قبل از تو به وسیله زهر از دنیا خارج می‌شوم در حالی‌که مظلوم هستم، مامون در اینجا خودش را به گریه زد و گفت چه کسی شما را می‌کشد و چه کسی می‌تواند به شما جسارت کند در حالی‌که من زنده هستم؟ امام فرمودند اگه بخواهم می‌توانم بگویم چه کسی مرا می‌کشد.

وی افزود: زمانی که امام رضا(ع) این پاسخ را به مامون دادند ان ملعون سر را به امام نزدیک کرد و در همین حین شمشیر را به امام نشان داد، خادم امام می‌کوید در این هنگام امام رضا(ع) دست‌ها را به آسمان بلند کردند و گفتند که خدایا تو میدانی من مضطر هستم و مقام ولایت عهدی مورد اکراه من است پس اگر قبول کردم تو مرا مواخذه نکن، همانطور که یوسف پادشاهی یک بت پرست را قبول کرد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این جمله امام دو معنی داشت یک اینکه مامون بت‌پرست و یاغی است، دوم اینکه همانطور که یوسف مردم را از قحطی نجات داد امام هم مردم را به وسیله ولایت نجات می‌دهد و اینطور بود که حضرت رضا(ع) ولایت عهدی را قبول کردند.

گفتنی است؛ در ادامه این مراسم که به صورت زنده در شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی پخش  شد، امیر عارف، مداح اهل بیت(ع) نیز به ذکر مصیبت و مدیحه‌سرایی پرداخت.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول