اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

تعادل بین پس‌انداز و خرج کردن چگونه اتفاق میفتد؟/ آموزش صبر کردن برای بچه‌ها

تربیت اقتصادی یکی از انواع تربیت است که از دوره کودکی می بایست والدین به بچه هایشان آموزش دهند. اینکه چه تفاوتی بین «پس انداز» و «خرج کردن» وجود دارد و اولویت های آموزشی بچه ها در زمینه اقتصادی و در سنین مختلف چیست.

تعادل بین پس‌انداز و خرج کردن چگونه اتفاق میفتد؟/ آموزش صبر کردن برای بچه‌ها

گروه خانواده: به گفته کارشناسان و روان شناسان کودک از شش سالگی نیاز به تربیت اقتصادی دارد اینکه مهارت پس انداز و خرج کردن را بیاموزند و بدانند پول چیست و کسب و کار چه فایده ای دارد. باورهای اقتصادی جامعه اسلامی با باورهای کشورهای غربی متفاوت است به همین دلیل تربیت اقتصادی در جامعه دینی متمایز از سایر جوامع است.

نخستین نکته در تربیت اقتصادی توجه به انتخاب و تصمیم گیری است ، بچه ها می بایست در سنین مختلف آموزش ببینند که چه انتخاب و کجا داشته باشند و این انتخاب هم در دایره حکم الهی قرار دارد. سپس بحث نیاز و خواسته مطرح است که در سنین شش تا 9 سالگی بیاموزند چه نیازهایی مثل خورد و خوراک و پوشاک اساسی هستند. مثلا در این سنین به بچه تان بگویید که بین خوراکی مورد علاقه اش و شهربازی رفتن یکی را انتخاب کند چرا که هیچکدام نیاز ضروری نیستند و او نباید زیاده روی کند.

 

*پس انداز بهتر است یا خرج کردن؟

بین انتخاب پس انداز یا خرج کردن ابتدا باید دانست که بهتر و بدتری بین این دو نیست چرا که هر دو نیاز هستند و می بایست بین این دو تعادل برقرار کرد.

نسبت به آموزش مباحث مالی به بچه ها می بایست خیلی دقت کرد و سن و سال و شرایط بچه ها را در نظر گرفت.

برای اینکه بتوانید تعادل پس انداز  و خرج کردن را به بچه ها یاد دهید؛ چند نکته را در نظر داشته باشید:

نخست اینکه تفاوت پس انداز کردن و خرج کردن را به بچه ها یاد دهید.

وقتی بچه  ها این تفاوت را یاد گرفتند، سعی کنید درباره هر کدام به آنها آموزش صحیح بدهید. به طور مثال درباره پس انداز بچه ها باید یاد بگیرند که با برنامه و با هدف مشخص پس انداز کنند. 

یا درباره خرج کردن وقتی به فروشگاه می روید که خرید کنید ، خرید صحیح کردن را یاد آنها بدهید نه اینکه ولخرجی کنید و نه خیلی خساست به خرج دهید.

دقت کنید که هر دو این موضوعات خیلی مهم هستند که اگر در هر کدام آنها زیاد روی شود، تبعات بدی دارد.

 

 

یک مثال برای رفتن به فروشگاه بزنیم، برای بچه های شش تا نه سال، قبل از خرید به آنها بگویید که لیستی از وسایل مورد نیاز را تهیه و یادداشت کنید، اگر در فروشگاه فرزند شما چیزهایی دید و خواست که در لیست نیست برایش توضیح دهید که این نیاز او و ما نیست چرا که در لیست خرید نیست البته به عنوان یک اقدام تربیتی می توانید یکی از آنها را برایش تهیه کنید ولی نه بیشتر.

یکی دیگر از موارد لازم برای آموزش بحث «کمیابی» است اینکه بچه ها بدانند نمی توانند همه چیزهای خوب را داشته باشند چرا که کمبود وجود دارد البته نه اینکه به بچه ها بگوییم پول نداریم ولی باید بگوییم پول هست اما نیاز ما نیست تا آن را بخریم. بنابراین این را به بچه ها بیاموزید که یک انتخاب برای هر خرید داشته باشند و آن انتخاب را درست انجام دهند.

 

**آموزش صبر کردن

آموزش صبر کردن یکی از موارد مهم است اینکه در زمینه اقتصاد برای تربیت کودکان مهم است اینکه برخی نیازها را به تعویق بیاندازند و پس انداز را در اولویت قرار دهند.

پول تو جیبی دادن نیز در راستای آموزش اقتصادی خرج کردن و ذخیره کردن به بچه ها است. هدف از پول تو جیبی ایجاد موقعیت و انتخاب برای استقلال مالی بچه هاست اینکه خودشان مسئولیت پذیر باشند بهتر است والدین یک میزان مشخصی را برای هر ماه برای بچه ها در نظر بگیرند و از آنها بخواهند که از پول تو جیبی خود مخارج برخی وسایل مدرسه و خرج خوراکی شان را بدهند این کار باعث می شود بچه ها هم پس انداز را یاد بگیرند و هم اینکه مسائل اقتصادی  و پولی را خوب درک کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول