اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تردید در سلامت انتخابات نظام مهندسی ساختمان/نادیده گرفته‌شدن تخلفات برخی نامزدها در تهران

انتشار فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات نظام مهندسی تهران، سلامت این انتخابات را با ابهام مواجه کرده و به نظر می‌رسد تخلفات برخی از نامزدها در روند بررسی صلاحیت‌ها نادیده گرفته شده است.

تردید در سلامت انتخابات نظام مهندسی ساختمان/نادیده گرفته‌شدن تخلفات برخی نامزدها در تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، انتخابات نظام مهندسی ساختمان در استان‌های کشور با حواشی متفاوت مواجه شده است، در این بین یکی از بیشترین حواشی طرح شده پیرامون برگزاری انتخابات مرتبط با نظام مهندسی استان تهران بود.

بر همین اساس، پس از ثبت نام متقاضیان شرکت در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران، اخبار حاکی از رد صلاحیت گسترده نامزدها به خصوص اعضای فعلی هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران بود.

*خبری از رد صلاحیت گسترده در انتخابات نظام مهندسی تهران نبود

در همین راستا، علی‌محمد عبدی قهرودی، رئیس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی ساختمان در مصاحبه‌ای به تاریخ 15 شهریور سال 1400 از رد صلاحیت 15 نفر از اعضای فعلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران خبر داده بود.

به گزارش فارس، یکی از دلایل رد صلاحیت گسترده اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران مرتبط با بخشنامه تعارض منافعی بود که پیش از ثبت نام نامزدها، توسط وزیر راه و شهرسازی سابق صادر شده و رستم قاسمی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی بر اجرای آن تاکید کرد.

بر اساس متن بخش‌نامه صادر شده، افراد دارای تعارض منافع، حائز شرایط برای داوطلبی جهت عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیستند و هیئت اجرایی و دستگاه‌های نظارت موظفند این موضوع را در زمان احراز صلاحیت این افراد لحاظ کنند.

 

 

* تاکید وزیر راه و شهرسازی بر سلامت انتخابات

با مطرح شدن اخبار پیرامون رد صلاحیت گسترده اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در انتخاباتِ پیش رو، تلاش‌ها برای ملغی کردن بخش‌نامه مد نظر از سوی ذینفعان تشدید شد، اما رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم مراعات بخشنامه «تعارض منافع» در فرایند انتخابات، خطاب به مدیران کل سراسر کشور افزود: «این بخشنامه باید در دستور کار شما قرار گیرد.»

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اجرای بخش‌نامه تعارض منافع تنها به اظهارنظر خلاصه نشده و قاسمی در یکی از اولین اقدامات خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی در قالب بخش‌نامه‌ای مجزا، مصادیق 4 گانه تعارض منافع را به دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرده و خواستار رسیدگی فوری نهادهای ذی‌ربط در این مسئله شد.

 

*رد صلاحیت تنها 2 نفر در انتخابات نظام مهندسی تهران و تردیدها درباره سلامت انتخابات

در شرایطی که جامعه مهندسی حوزه ساختمان کشور به رعایت قانون در بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات نظام مهندسی دلگرم شده بود، انتشار فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برگزاری انتخابات را با چالش جدی مواجه کرد.

بر این اساس بررسی فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده بیانگر آن است که تنها 2 نفر از اعضای هیئت مدیره فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران رد صلاحیت شده و یک نفر نیز از انتخابات انصراف داده است.

این در حالیست که براساس اظهارنظرهای موجود، به نظر می‌رسید، در انتخابات نظام مهندسی تهران 13 نفر از اعضای هیئت مدیره فعلی نظام مهندسی تهران به استناد احکام تعارض منافع رد صلاحیت شده‌اند اما این مسئله نادیده گرفته شده و احکام ابلاغ نشده است.

روند تایید صلاحیت‌های انتخابات نظام مهندسی در تهران بر خلاف شهرستان‌ها به گونه‌ای پیش رفت که به نظر می‌رسد بخشنامه تعارض منافع مورد تاکید رستم قاسمی در تهران نادیده گرفته شده و بسیاری از اعضای هیئت مدیره که بر خلاف قانون در دوران حضور در هیئت مدیره نسبت به استفاده از پروانه خود اقدام کردند، تایید صلاحیت شده‌اند.

*تخلفات نامزدها در تهران نادیده گرفته شد؟

 پیگیری‌های خبرنگار فارس بر مبنای اسناد به دست آمده از تخلفات برخی از نامزدهای تایید صلاحیت شده بیانگر آن است که علاوه بر مسئله تعارض منافع، برخی از احکام و فعالیت‌های غیرقانونی نظیر احکام قضایی، تخلفات مالی و سایر موارد دیگر در روند بررسی صلاحیت‌ها نادیده گرفته شده است و برخی از افراد با وجود داشتن حکم قطعی تخلف، تایید صلاحیت شده‌اند.

در همین رابطه به نظر می‌رسد، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مسئله سلامت انتخابات و روند بررسی صلاحیت‌ها با ابهام جدی مواجه شده و اسناد از نادیده‌گرفتن دستورات رستم قاسمی حکایت دارد.

علاوه بر این ضرورت دارد نهادهای ناظر بر انتخابات نظام مهندسی ضمن ورود به روند بررسی صلاحیت‌ها، زمینه از میان رفتن ابهامات موجود در این حوزه را فراهم کنند و جامعه نظام مهندسی کشور را از سلامت انتخابات مطمئن سازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول