اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

متن و حاشیه بورس در هفته دوم مهر/ بازار سرمایه به روزهای صعودی بازگشته است؟

بورس در هفته دوم مهرماه روند صعودی در پیش گرفت تا سهامداران امیدوار باشند، شاخص کل بازار سرمایه در هفته آینده می‌تواند رقم 1.5 میلیون واحدی را برای دومین بار در هفته‌های گذشته فتح کند.

متن و حاشیه بورس در هفته دوم مهر/ بازار سرمایه به روزهای صعودی بازگشته است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته‌های گذشته روند متعادلی نداشته است و با هر خبر و شایعه و اتفاقی روند آن از مثبت به منفی و از منفی به مثبت حرکت می‌کند. این روند نوسانی سبب شده تا سهامداران نیز نتوانند تصمیم درست در انجام معاملات داشته باشند و همین موضوع خود را در خروج پول حقیقی و تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی‌ها نشان داده است.

شاخص کل در این هفته در تمام روزها سبزپوش بود، اما شاخص کل هم‌وزن روند نوسانی متمایل به رشد را در این هفته در پیش گرفت.

در هفته گذشته نمادهای پالایشی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر تعدیل احتمالی این شرکت‌ها ناشی از اعلام نرخ خوراک آنان و اعلام انتشار صورت‌های مالی، بیشترین پول حقیقی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به جریان نقدینگی گروه‌ها نشان می‌دهد، پولی که قبلا وارد گروه فلزات اساسی شده بود، طی روزهای این هفته به سمت نمادهای پالایشی حرکت کرده است.

البته رفتار بازار در هفته گذشته نشان داده، بخشی از خریداران همچنان در تردید و انتظار قرار دارند. هر چند که رفتار بورس در دو هفته ابتدایی مهرماه با شرایط خوبی روبه رو بوده است، اما همچنان در این وضعیت سبزپوشی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، می توان رگه‌های از ناپداری و شکنندگی را در رفتار بورس مشاهده کرد.

هفته سراسر سبز شاخص کل

شاخص کل بورس در هفته گذشته به رقم یک میلیون و 488 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 51 هزار و 280 واحد بالاتر ایستاد.

در هفته دوم مهرماه، بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 3.6 درصد بود که مشابه رشد هفته پیشین بوده است. به عبارت دیگر شاخص کل بورس سرعت خود را حفظ کرده و رکورد 8 روز صعودی پیاپی را به ثبت رسانده است.

نوسان در شاخص کل هم‌وزن نشانه چیست؟

در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 492 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 427 هزار و 283 واحد رسید.

شاخص کل هموزن در هفته دوم مهرماه بازدهی مثبت 1.54 درصدی را ثبت کرد که نسبت به رشد 1.3 درصدی هفته پیشین افزایش داشته است.

نوسان موجود در شاخص کل هموزن نشان می دهد، بازار همچنان براساس شاخص سازها حرکت می‌کند و نمادهای کوچک بازار سرمایه هنوز نتوانسته‌اند جای خود را در میان سهامداران باز کنند.

کاهش میانگین ارزش معاملات و رشد میانگین ارزش معاملات خرد

در هفته گذشته، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز یکشنبه بود که ارزشی معادل 15 هزار و 628 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته نیز روز دوشنبه محقق شد که به رقم 44 هزار و 134 میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته 26 هزار و 516 تومان بود که نسبت به رقم 28 هزار و 153 میلیاردی هفته پیشین، افت 5 درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 6 هزار و 612 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 922 میلیاردی هفته پیشین، رشد 11.6 درصدی داشته است.

پایین‌‌ترین رقم ارزش معاملات خرد به روز دو‌شنبه برمی‌‌گردد که 5هزار و 634 میلیارد تومان بود و بالاترین رقم هفته در روز شنبه ثبت شد که 7 هزار و 454 میلیارد تومان بود.

وضعیت صف های خرید و فروش در بورس

میانگین ارزش صف‌ های فروش در هفته اخیر 96 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 439 میلیارد تومان کمتر بود و نزول 82 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 125 میلیارد تومان بود که در روز ‌یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌شنبه برمی ‌گردد که 68 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 410 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 72 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌‌های خرید 21 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 650 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که 283 میلیارد تومان بود.

افزایش 107 درصدی خروج پول حقیقی

در پایان هفته دوم مهرماه سال 1400، رکورد خروج پول حقیقی برای 3 روز متوالی ثبت شد. در مجموع کل هفته 946 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

میانگین هفته خروج پول حقیقی 236.5 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین که رقم 114 میلیارد تومان بوده، رشد 107 درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد شاخص کل بورس میل دارد، در هفته آینده با تداوم مسیر صعودی خود وارد کانال 1.5 میلیون واحدی شود. البته انتصاب علی صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی نیز از سوی هیات دولت می‌تواند این مساله را سرعت ببخشد. به دلیل اینکه صالح آبادی در گذشته رئیس سازمان بورس بوده است، سهامداران امید دارند، این مساله باعث شود سیاست‌های بانک مرکزی به سود بازار سرمایه باشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول