اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آیت الله علم الهدی: دشمن به دنبال ایجاد تفرقه‌افکنی در میان عناصر انقلابی است

امام جمعه مشهد گفت: دشمن مترصد فرصت است تا با فتنه افکنی میان عناصر انقلابی تفرقه بیندازد، عرصه خدمت‌رسانی به میدان رقابت تبدیل شود و زمینه حسادت و نفاق را به گونه‌ای فراهم می‌کند که شیفتگی برای خدمت به تشنگی برای قدرت تبدیل شود.

آیت الله علم الهدی: دشمن به دنبال ایجاد تفرقه‌افکنی در میان عناصر انقلابی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی با اشاره به عادت نادرست تبریک گفتن آغاز ماه ربیع‌الاول ابراز کرد: یکی از اشتباهات رایج در بین مردم این است که آغاز این ماه را به هم تبریک می‌گوییم درحالی که اساساً هیچ حدیثی درباره مبارک بودن روز نخست ماه وجود ندارد و به خصوص در مشهد هم که هنوز پیکر مطهر امام هشتم بعد از شهادت بر زمین بود، ما در عزای شهادت مظلومانه امام هشتم هستیم.

امام جمعه بیان کرد: در نقل ضعیف، مأمون ملعون سه روز پیکر مطهر امام را مخفی کرده بود تا عاملیت خود در شهادت ایشان را پنهان کند البته این روایت بسیار ضعیف است و حقیقت این است که امام تا چند روز بعد از مسمومیت هنوز با پیامدهای آن سم مهلک دست‌ به‌ گریبان بودند.

وی گفت: فاصله میان دارالاماره مرو تا باغ حمید ابن قطحبه به اندازه ۳۰ کیلومتر بود و برحسب اعلام عمومی که تشییع پیکر ممنوع شده بود، هیچ‌کس جرات نکرد که در مراسم شرکت کند و در اینجا بود که زنان نوغان مهریه‌های خود را به شوهرانشان بخشیدند و ۵ فرسنگ پشت پیکر مطهر حضرت رضا(ع) عزاداری کردند و ممنوعیت تشییع را درهم شکستند. همین حضور باعث تشویق بقیه افراد شد و تشییع به یک قیام گسترده تبدیل شد.

آیت الله علم‌الهدی افزود: امام رضا(ع) پیش از شهادت وصیت کرده بودند که برخلاف قصد و اراده مأمون، پیکر مطهر را پشت مقبره پدر ملعون او دفن نکنند و اینجا مسئله مشهور قبر از پیش آماده‌ شده مطرح می‌شود که ذوالقرنین برای وصی پیامبر آخرالزمان آماده کرده بود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مبارزه با فتنه در این شرایط برای ما حتی از مبارزه در عرصه جنگ سخت مهم‌تر است، خاطرنشان کرد: درسی که از ۲ سال و ۴ ماه امامت امام رضا(ع) برای زندگی امروز ما وجود دارد، این است که دشمن امروز ما هم همانند مأمون به فتنه‌افکنی متوسل شده چون در عرصه تقابل مستقیم ناتوان است و امروزه که اقتدار نیروهای مسلح و توانمندی جریانات سیاسی انقلابی برای مردم ثابت شده، دشمن مترصد فرصت است تا با فتنه افکنی میان عناصر انقلابی تفرقه بیندازد، عرصه خدمت‌رسانی به میدان رقابت تبدیل شود و زمینه حسادت و نفاق را به گونه‌ای فراهم می‌کند که شیفتگی برای خدمت به تشنگی برای قدرت تبدیل شود.

وی ادامه داد: نفوذ که دغدغه عمده رهبر معظم انقلاب است، الزاماً به منزله واردشدن جاسوسان دشمن یا بکارگرفتن مزدوران داخلی در کشور نیست، حقیقت این است که دشمن نگاه می‌کند چه کسی در بین مسئولان برای کسب قدرت زودتر داوطلب می‌شود و پس از شناسایی، او را هدف قرار می‌دهد و با همین ابزار به اخلاص مدیران جامعه خلل وارد می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: از فردا هفته نیروی انتظامی آغاز می‌شود که مصادف با ایام گرامیداشت مجاهدت‌ها و جانفشانی‎های برادران ناجاست، نیروی انتظامی یکی از مظاهر بارز اقتدار و عزت جامعه اسلامی است و از خداوند متعال می‌خواهیم که به عزت اولیائش، بر اقتدار و صلابت حیدری برادران و خواهران فعال در این عرصه که خادم جامعه و نظام اسلامی هستند، بیفزاید.

رازدار و خیرخواه همسایه باشید

امام‌جمعه مشهد در خطبه عبادی نیز گفت: نباید در برابر سرنوشت همسایه بی‌تفاوت باشیم. باید احساس ما در قبال همسایگان به‌قدری احساس کنیم که گویا یکی از اعضای خانواده ماست و این دلسوزی گاهی در مقام عمل متجلی می‌شود و گاهی بسنده کردن به نصیحت کافی است.

آیت الله علم‌الهدی ضمن تبیین مصادیق تقوای عملی در روابط همسایگی اظهار کرد: نباید در برابر سرنوشت همسایه بی‌تفاوت باشیم، باید احساس ما در قبال همسایگان طوری باشد که گویا یکی از اعضای خانواده ماست و این دلسوزی گاهی در مقام عمل متجلی می‌شود و گاهی بسنده کردن به نصیحت کافی است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه تقوای عملی، دستورالعمل زندگی اجتماعی اسلامی است، افزود: بیشتر موضوعات تقوای عملی مرتبط با ارتباط ما با دیگران است و اینجا باید تقوا را بسیار رعایت کنیم چرا که تقوا در ارتباط با دیگران احتمال آسیب دارد.

وی در ادامه مباحث رعایت تقوای عملی در ارتباط با همسایگان، گفت: شما معمولاً خیرخواهی را نسبت به کسی انجام دهید که از شما انتظار خیر دارد معمولاً انسان نسبت به بیگانگان خود را موظف به خیرخواهی نمی‌داند اما امام سجاد(ع) می‌فرمایند که این حالت خیرخواهی که نسبت به بستگان خود دارید باید نسبت به همسایه هم همین‌طور باشید و نسبت به سرنوشت او بی‌اعتنا نباشید.

آیت الله علم‌الهدی متذکر شد: نصیحت به همسایه اول یک شرط دارد و آن اینکه آن فرد پذیرای نصیحت و خیرخواهی شما باشد در غیر این صورت لغو و بیهوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در «رساله الحقوق» امام سجاد نسبت به نوع خیرخواهی و پند و اندرز به همسایه شرطی می‌گذارند و می‌فرمایند که اگر تو میدانی که این همسایه نصیحت و خیرخواهی تو را می‌پذیرد جوری اقدام کن که بین تو و  او محرمانه بماند.

وی با بیان اینکه ارتباط عامل تقویت و تحکیم ارتباطات میان افراد است، خاطرنشان کرد: ملاقات با همسایه باید آمیخته با احترام و حرمت باشد، امام سجاد(ع) ما را امر می‌کنند که وقتی همسایه از سفر برگشت و یا بیمار شد، به دیدارش برویم زیرا گاهی اوقات دو همسایه از دو نفر از اعضای یک خانواده به هم نزدیک‌تر هستند و زندگی در مجاورت یکدیگر، منجر به آگاه شدن افراد از شرایط و احوالات هم می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: امام سجاد(ع) در کتاب شریف رساله الحقوق می‌فرمایند که نصیحت کردن هرگز نباید در مقابل دیدگان دیگران انجام شود و فقط در عرصه بیان پند و اندرز، شما و او حاضر باشید تا سر و راز همسایه شما جایی فاش نشود. همسایگان رازنگهدار زندگی یکدیگر هستند و اگر اسرار زندگی یکدیگر را در هر مکان و زمان افشا کنند، مصداق عینی غیبت است و اجر تقوای عملی را بی‌اثر می‌کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول