اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

اعلام آخرین وضعیت استفاده از VAR آفلاین یا آنلاین در بازی ایران و کره

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال توضیحاتی درباره آفلاین یا آنلاین بودن سیستم VAR در بازی ایران و کره جنوبی ارائه کرد.

اعلام آخرین وضعیت استفاده از VAR  آفلاین یا آنلاین در بازی ایران و کره

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، خداداد افشاریان درباره آخرین وضعیت استفاده از سیستم VAR در بازی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: فدراسیون قبلی با وجود تلاش‌هایی که درباره انتخاب این سیستم انجام داد به سرانجام نرسید و به نوعی راه را اشتباه رفتیم، اما با توجه به اینکه فدراسیون فعلی درباره همه مسائل مصمم و جدی استt فیفا و AFC هم به استفاده از VAR حساسیت نشان داده و برگزاری مسابقات را به این موضوع منوط کرده‌اند باید کار کارشناسی و ویژه‌ای درباره  سیستم کمک داور ویدئویی انجام می‌شد. 

وی افزود: کارگروهی با حضور دبیرکل و 10، 15 نفر از مسئولان حوزه حسابداری، فنی، آی‌تی، داوران و .... تشکیل شد و 15 جلسه کارشناسی 3، 4 ساعته شیک با دستور عزیزی خادم درباره این سیستم صورت گرفت. مرحله به مرحله جلو رفتیم و درنهایت اتفاقاتی افتاد که آنها را شرح می‌دهم. 

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال عنوان کرد:نمی‌توانیم با هر شرکتی در دنیا قرارداد ببندیم زیرا فقط 15 شرکت در این حوزه مورد تایید فیفا هستند و مدرک دارند. با توجه به نامه‌نگاری‌ها و گزارش‌هایی که از این شرکت‌ها خواستیم، در نهایت یک شرکت بلژیکی موفق شد کنار ما باشد. به همین دلیل مقدمات کار را که از لحاظ فنی بسیار پیچیده است انجام دادیم. همچنین از یکی از شرکت‌های مخابراتی داخلی هم کمک گرفتیم. استفاده از VAR  فیبر نوری و اینترنت بسیار قوی می‌خواهد و این شرکت داخلی در کنار ما بود و ساختارهای خود را آماده کرد. حتی در بازی با سوریه اتاق VAR  را کامل تهیه کردیم زیرا باید سرانجام در بازی با کره از این سیستم استفاده می‌‌کردیم. 

افشاریان اضافه کرد: شرکت بلژیکی 5-4 روز قبل تمام وسایل فنی و تجهیزاتی که لازم بود وارد ایران کرد. با هماهنگی شرکت همراه اول، فدراسیون فوتبال و مجموعه ورزشی آزادی مانیتورها نصب و کارهای فنی انجام شد. شب گذشته برای اولین‌ بار تنظیم یکی از مانیتورها با اینترنت و فضایی که باید در ورزشگاه آزادی وجود داشته باشد انجام گرفت و این آزمایش با موفقیت طی شد. امروز هم سایر کارهای آزمایشی و نصب مانیتورها را انجام می‌دهیم. بی‌شک در بازی با کره جنوبی VAR  خواهیم داشت. اگر AFC داوران خود را به ایران اعزام کند، استفاده از این سیستم آنلاین خواهد بود، در غیر این صورت استفاده از VAR در ورزشگاه آزادی در روز بازی ایران با کره جنوبی آفلاین است. 

وی در مورد اینکه منظورش از سیستم آفلاین چیست، پاسخ داد: اکنون کشور بزرگ ایران هیچ مشکلی برای استفاده از VAR  ندارد و از هر لحاظ مانند مسائل فنی، جایگاه، اتاق VAR، تجهیزات ... آماده این امر هستیم.  اکنون مشکل ما در مورد  AFC و فیفا است و توپ در زمین ما نیست بلکه در زمین کنفدراسیون آسیا است. منظور از سیستم آنلاین این است که مانند بازی با امارات داورانی که در اتاق VAR نشسته‌اند بتوانند پس از آنالیز صحنه‌ها چنانچه اتفاقی در بازی می‌افتد که نیاز به استفاده از سیستم مذکور دارد، در همان لحظه به داور گزارش داده تا داور وسط تصمیم نهایی را درباره وی‌ای‌آر بگیرد.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: در سیستم آفلاین همان کارها انجام می‌شود اما هیچ‌گونه گزارشی به داور بازی نخواهیم داد. اگر قرار باشد فردی هم در جایگاه یا اتاق VAR  بنشیند، داوران خود ما می‌نشینند و فیلم‌ها را ضبط می‌کنند اما هیچ‌گونه تصمیمی درباره گزارش آنی و فوری به داور اعلام نمی‌کنند. 

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: آمادگی استفاده از VAR  را داریم، اما تاکنون نامه‌نگاری با AFC و فیفا نکرده‌ایم. داوران VAR  در AFC و فیفا مشخص هستند و اگر قرار باشد به ایران اعزام شوند، باید ابلاغ قبلی برای اعزام آنها وجود داشته باشد تا برای آنها ویزا بگیریم. شرکتی که اکنون با آن قرارداد بسته‌ایم یکی از معتبرترین شرکت‌ها در این زمینه است. اما شرکتی که AFC با آنها برای مسابقات جام جهانی قرارداد بسته شرکت دیگری است که به خاطر مسائل تحریم نمی‌توانیم با آن قرارداد ببندیم.

افشاریان ادامه داد: این مشکل حقوقی را باید AFC و فیفا حل کنند، اما آمادگی استفاده VAR   از را داریم. یکی از مدیران شرکت تحت قرارداد ما چهار پنج روز دیگر برای رسیدگی به استفاده از سیستم مذکور در مسابقات لیگ ما به ایران می‌آید و ان‌شاءالله بتوانیم در برخی از ورزشگاه‌های دیگرمان هم این کار را انجام بدهیم.

وی در خصوص احتمال خروج سیستم VAR در ورزشگاه آزادی پس از بازی با کره گفت: این سیستم تا آخرین بازی تیم ملی در ورزشگاه آزادی در مقدماتی جام جهانی در ایران می‌ماند، سپس امیدواریم با همین تجهیزات با کیفیت لیگ را هم برگزار کنیم. اگر با سازمان لیگ به توافق نهایی برسیم این تجهیزات در کشورمان می‌ماند.

وی در خصوص اینکه آیا می‌توان از همین سیستم در بازی‌های لیگ هم استفاده کرد، توضیح داد: به هیچ وجه نمی‌توان این کار را انجام داد. بازی‌هایی که قرار است سیستم VAR  در آن انجام شود بازی‌هایی است که گزارش‌شان را به فیفا ارسال کرده و درباره آن قرارداد می‌بندیم. وقتی در بازی‌های تیم ملی از این سیستم استفاده می‌کنیم، بدون مجوز فیفا نمی‌توان در یک بازی پرسپولیس یا استقلال سیستم را در ورزشگاه آزادی اجرا کرد.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: حتی اگر درباره بازی‌ای لیگ برتر برای استفاده از VAR   قرارداد ببندیم باید درباره بازی‌های حذفی هم این کار را انجام بدهیم. پروسه خاص و مشخص قانونی وجود دارد و فقط می‌توان در بازی‌هایی که با فیفا و شرکت مذکور قرارداد بسته‌ایم از این سیستم استفاده کرد. در سایر مسابقات نمی‌توان این کار را انجام داد.

افشاریان در ادامه گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران تصریح کرد:‌ از بازیکنان تیم ملی، کادر فنی، افرادی که برای این تیم زحمت می‌کشند به ویژه عزیزی خادم که با وجود درگذشت پدرش برای همراهی تیم ملی به امارات رفت تشکر می‌کنم. اتفاق بزرگی در آن مسابقه رقم خورد. جایی که کاملاً ناامید شده بودیم و بازیکن ما به دلیل اخراج مشغول رفتن به رختکن بود خدا کمک کرد و وی به زمین بازگشت. ان‌شاءالله خدا مقابل کره جنوبی به ما کمک کند و مردم ایران خیلی زودتر از پایان مسابقات مقدماتی، جشن صعود به جام جهانی بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول