اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ردیابی لوازم خانگی قاچاق با سامانه جامع تجارت/ از کاهش قیمت لبنیات حمایت می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ردیابی لوازم خانگی قاچاق به وسیله سامانه جامع تجارت تا آخر پاییز انجام می‌شود.

ردیابی لوازم خانگی قاچاق با سامانه جامع تجارت/ از کاهش قیمت لبنیات حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز در جمع فعالان صنعت لوازم خانگی در وزارت صنعت از تهیه سندی برای لوازم خانگی در 4 سال آینده خبر داد و افزود: این جلسه بابت تشکر از تولیدکنندگان داخلی و سرعت دادن برای صادرات لوازم خانگی است، یک هدف برای 4 سال آینده در نظر گرفته‌ایم که نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی دو به یک شود، برای سال آینده باید حداقل 50 درصد واردات، بتوانیم صادرات لوازم خانگی انجام دهیم، در سال دوم تراز بازرگانی لوازم خانگی مثبت شود و در 4 سال آینده میزان صادرات دو برابر واردات شود.

وزیر صنعت همچنین در مورد قاچاق لوازم خانگی که عمدتا از طریق مرزنشینان انجام می‌شود، گفت:‌ برای مقابله با قاچاق در کلان صنعت برنامه داریم در صنعت لوازم خانگی هم قرار است از طریق سامانه جامع تجارت در قالب یک برنامه سه ماهه که از اول مهر شروع می‌شود و تا آخر پاییز ادامه دارد جریان گردش کالاهای لوازم خانگی مشخص می‌شود. سامانه جامع تجارت از سال‌های قبل آغاز شده بود و پیشرفت خوبی هم داشت اما قرار است تا آخر آذر امسال در بخش توزیع با قاچاق لوازم خانگی مبارزه کنیم.

فاطمی‌امین گفت: قول داده‌ام تا دو ماه آینده توزیع لوازم خانگی از طریق سامانه کنترل کنیم و روی مشکلات صادرات متمرکز شویم و تسریع در رفع موانع صادرات و حل مشکلات صادرات دنبال شود.

وی همچنین در مورد کاهش قیمت سه محصول عمده لبنی گفت: این طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده ما هم به عنوان وزارت صنعت حمایت می‌کنیم و به سیاست کاهش قیمت کمک  می‌کنیم. برنامه‌های دقیق این مسأله را وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده در بخش توزیع که بر عهده وزارت صنعت است دو مسأله را یکی مقابله با قاچاق و تقلب را کنترل می‌کنیم همچنین جریان کالا و جریان مالی، توزیع پول دنبال می‌شود. 

وی گفت: کالای قاچاق که وارد کشور می‌شود یک جریان توزیع و حمل و نقل و فروش دارد و تراکنش مالی انجام می‌شود و ما از طریق کنترل جریان مالی و تراکنش‌ها و رصد بازار تلاش می‌کنیم قاچاق را رصد و کنترل کنیم. سال 92 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شد سامانه جامع تجارت طراحی شده و وزارت صنعت موظف است سامانه را راه‌اندازی کند. این سامانه نواقصی داشت که از نظر پوشش توزیع و رصد کالا کامل نبود و تا پایان سال جاری سامانه جامع تجارت تکمیل می‌شود.در بخش لوازم خانگی تلاش می‌کنیم تا پایان پاییز رصد کالای قاچاق کنترل شود و با بگیر و ببند و کارهای امنیتی نمی‌توان با قاچاق مبارزه کرد بلکه از طریق سامانه رصد می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد گفته یکی از فعالان صنعت لوازم خانگی که قاچاقچیان با ارز 4200 تومان کالای قاچاق وارد می‌کنند و ما قادر به رقابت نیستیم، گفت: اینگونه نیست که قاچاقچیان ارز 4200 دریافت کنند بلکه کالاهایی که با ارز 4200 تولید می‌شود مانند گندم‌، آرد و سوخت را به خارج از کشور قاچاق می‌کنند و با پول آن لوازم خانگی به صورت قاچاق از طریق سهمیه مرزنشینان و یا ملوانان وارد می‌کنند که نباید اجازه داشته باشند کالای سهمیه مرزنشینی یا ملوانی در سایر استان‌های غیرمرزی مانند استان تهران یا مرکزی توزیع شود.

وی این را هم گفت که از طریق سامانه جامع تجارت کاری می‌کنیم که واردات کالا توسط مرزنشینان در استان‌های غیرمرزی توزیع نشود گرچه نمی‌توانیم ادعا کنیم قاچاق را به صفر می‌رسانیم اما آن را کنترل می‌کنیم؛ قاچاق به صورت رسمی انجام نمی‌شود و با قوانین رسمی قاچاق نمی‌شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد مشکل سوخت زمستانی کارخانه‌های سیمان و فولاد گفت:‌ پیش‌بینی شده است در فصل زمستان اگر مصرف گاز خانگی افزایش یابد و به حدی برسد که کارخانه‌های سیمان دچار مشکل شوند ذخایر مازوت و نفت کوره در اختیار داشته باشند تا تولید سیمان دچار وقفه نشود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول