اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بهرنگ توفیقی «نخل و غروب» را کلید زد/ قصه سربسته سعید نعمت‌الله برای ماه رمضان

بهرنگ توفیقی که سریال «افرا» را در پایان راه پخش دارد، به تازگی مجموعه «نخل و غروب» را برای پخش در ماه مبارک رمضان کلید زد.

بهرنگ توفیقی «نخل و غروب» را کلید زد/ قصه سربسته سعید نعمت‌الله برای ماه رمضان

خبرگزاری فارس- مریم فیروزفر: بهرنگ توفیقی کار سریال سازی خود را با مجموعه «مسیر انحرافی» آغاز کرد. سریالی که در زمان خود با سریال لاست مقایسه شد و خیلی ها فکر می کردند او بناست که سریالی با آن حال و هوا تولید کند. اما ساختار طنز کار و همچنین فضای متفاوت آن باعث شد سریال در زمان خود خیلی نگیرد و نقدهایی هم بر آن وارد شود.

 

**خیز بلند با «انقلاب زیبا»

هرچند بسیاری از کارگردان ها با سریال نخست خود مورد قضاوت قرار می گیرند، اما توفیقی در سال 93 و با مجموعه انقلاب زیبا، قواعد بازی را به هم زد. سریالی خوش ساخت با قصه ای جذاب که به تاریخ معاصر هم می پرداخت. اما آنچه سریال را در زمان خود بر سر زبان ها انداخت و موردتوجه مخاطبان قرار گرفت، شیوه نوینی بود که توفیقی در کارگردانی از آن بهره برده بود. او در ادامه هم مجموعه آمین را کارگردانی کرد که آن هم اثری بالاتر از خط متوسر به حساب می آمد.

 

**از هیاهو برای «زیر پای مادر» تا جنجال بر سر «پدر»

این کارگردان در پی آن باز هم تجربه دیگری با نام «زیر پای مادر» را داشت که در زمان خود آن هم از جمله سریال های پر سر و صدا به حساب می آمد. زیر پای مادر نام مجموعه تلویزیونی به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی است. این مجموعه تلویزیونی در ماه رمضان۱۳۹۶ از شبکه یک سیما پخش شد.

کامبیز دیرباز نقش اصلی این سریال را برعهده داشت و بهناز جعفری، پریوش نظریه، مهدی سلطانی، آتیلا پسیانی، مجید نوروزی، بهزاد فراهانی، مریم بوبانی، حمیدرضا هدایتی، علیرضا آرا و مجید واشقانی نیز از جمله دیگر بازیگران این سریال پر افت و خیز بودند.

اما گام بعدی را این کارگردان جوان با پدر برداشت. او که در بیشتر کارهای خود با حامد عنقا همکاری می کند، این بار نیز پدر را به تهیه کنندگی او ساخت. سریالی که در زمان پخش به واسطه شیوه روایت باز هم بر سر زبان ها افتاد و البته قصه پرکشش آن، اثری ماندگار از آن خلق کرد.

 

در این سریال، مهدی سلطانی بازی بی نظیری از خود به جای گذاشت و بسیاری از منتقدان بر این عقیده بودند که او توانست نقش پدر اصیل ایرانی را برای خانواده ها روایت کند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است:حامد پسر جوانی است که طی یک ماجرا درگیر داستانی عشقی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند.

از بازیگران اصلی «پدر» می توان به مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رییسی، مجید مشیری، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سید حسام میثاق با حضور بیژن امکانیان و با معرفی ریحانه پارسا در نقش لیلا اشاره کرد.

 

**کارگردانی ساختارشکنی به نام «آقازاده» و نقطه ضعفی به نام «افرا»

شاید بتوان گفت جدی ترین، متفاوت ترین و پرسرو  صداترین سریالی که تا به حال عنقا کارگردانی کرده، سریال «آقازاده» بوده است.

سریال «آقازاده» در ژانر اجتماعی و سیاسی داستان یک آقازاده به نام نیما بحری (امیر آقایی) است که تخلفات اقتصادی مرتکب شده و یک مأمور به نام حامد تهرانی (سینا مهراد) که او هم یک آقازاده است، البته با خصوصیاتی کاملاً مخالف تلاش می‌کند تا دست نیما را رو کند.

این اثر در حال حاضر تنها سریالی در شبکه نمایش خانگی است که در مرداب عشق های چندضلعی نیافتاد و با داستانی متفاوت با کششی بالا توانست قصه ای سیاسی را روایت کند. ماجرای پول شویی در گالری های هنری و فساد در رده های مدیریتی از جمله مواردی بود که سریال به تصویر کشید و البته گفته شد بسیاری از موضوعاتی که سریال به آنها پرداخت، ما به ازا واقعی و بیرونی داشت.

در این اثر، توفیقی از پردیس پورعابدینی که چهره ای جدید بود، برای اولین بار بهره برد و امیر آقایی، سینا مهراد، امین تارخ، مهدی سلطانی، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز، جمشید هاشم پور، لعیا زنگنه، ثریا قاسمی، دیبا زاهدی، محمدحسین لطیفی، مهدی کوشکی ،کاوه خداشناس، سعید داخ ، مسعود فروتن، سامیه لک، روزبه معینی، احسان امانی، اکبر رحمتی، مجید اسماعیلی، سپهر سپی و علیرضا وطن پرست از جمله چهره هایی بودند که در آقازاده بهرنگ توفیقی را همراهی کردند.

 

اما علی رغم گام بلندی که توفیقی در آقازاده برداشت، بازگشتی متوسط را با افرا رقم زد. سریالی با داستان تکراری و کند که توفیقی تلاش کرده بود در 40 قسمت آن را به تصویر بکشد و البته در این میان بسیاری معتقدند که در سریال خطاهای حقوقی بسیاری به چشم می خورد.

البته او درباره کارگردانی افرا گفته است: به اندازه کافی زمان نداشتیم با این همه تصویربرداری «افرا» نسبت به کارهای دیگرم با فاصله بیشتری از آغاز پخش به پایان رسید ولی باز هم این فاصله ایده آل نبود. من دلم می خواست یکی ـ دو ماهی بیشتر برای تدوین، موسیقی، صداگذاری و جلوه های ویژه فرصت داشته باشیم. فکر نمی کردیم به این زودی سریال پخش شود به همین خاطر کمی دست نگه داشته بودیم تا تدوین پیش برود و بعد به موسیقی برسیم که کمی در این بخش درگیر عجله شدیم، ولی در کل پخش «افرا» آنقدر هم به یکباره نبود و ما یک آمادگی ذهنی داشتیم. در حال حاضر هم تصویربرداری این مجموعه به پایان رسیده است ولی تدوین ادامه دارد.

او همچنین تاکید کرده است: وقتی فیلمنامه را خواندم نمی خواستم از دستش بدهم و دوست داشتم حتما خودم این کار را بسازم. با وجودی که آن روزها درگیر سریال «آقازاده» بودم اما قبول کردم و کار را ساختم.

 

**آیا «نخل و غروب» باز هم پیشتاز خواهد بود؟

همان طور که گفته شد بهرنگ توفیقی در کارنامه خود آثار بسیاری را رقم زده که بیشتر آنها از خط متوسط بالاتر بوده اند و این شبها نیز قسمت های پایانی افرا روی آنتن می رود.

در همین زمان، او سریالی تازه با نام «نخل و غروب» را کلید زده است که قصه آن را سعید نعمت اله نوشته است. نویسنده ای او هم در کارنامه خود آثار موفق بسیاری دارد. او رستگاران، زیرهشت، خون بها، جراحت، مدینه و...را نوشته و در سریال های عقیق و زیر پای مادر نیز با توفیقی همکاری داشته است.

همچنین توفیقی در سریال جدید خود که گفته می شود بناست در ماه مبارک رمضان 1401 پخش شود، از بازیگرانی نظیر پریوش نظریه، مهدی سلطانی، کامران تفتی، علیرضا ارا و  ارسلان قاسمی بهره برده است.

داستان مجموعه تلویزیونی «نخل و غروب» یک قصه سربسته است ولی روایتی متفاوت به شمار می رود که پیش از این در سریال ها به آن پرداخته نشده است.

انتهای پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول