اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

انجام بیش‌از 12 هزار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور/70 درصد بیماران مبتلا به سرطان خون درمان می‌شوند

پیوند سلول بنیادی خونساز راهکاری برای بیماران مبتلا به سرطان خون است که به شیمی درمانی جواب نمی‌دهند. تا کنون بیش از 12 هزار پیوند در کشور انجام شده است.

انجام بیش‌از 12 هزار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور/70 درصد بیماران مبتلا به سرطان خون درمان می‌شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در سال‌های گذشته بیماری هایی مانند وبا جان افراد زیادی را می گرفت. ترس و وحشت درگیری با این بیماری ها میان مردم وجود داشت و حتی شنیدن نام آنها رعب آور بود. اما نفوذ فناوری به حوزه درمان بسیاری از این ترس ها را رفع کرده است. سلول های بنیادی یکی از این فناوری ها است. ژن درمانی، مهندسی بافت و سلول درمانی برخی شاخه های این فناوری نوین هستند که امیدی تازه به دنیای پزشکی داده‌اند.

در این میان سرطان در دسته بیماری هایی جای می گیرد که در این سال ها افراد زیادی در سراسر جهان با آن درگیر هستند.  پیوند سلول های بنیادی خونساز یا پیوند مغز استخوان یکی از راهکارهایی است که برای درمان سرطان به کار گرفته می‌شود. کشور ما نیز در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده شد. راه اندازی حدود 20 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در کشور یکی از آنها است.

تا کنون بیش از 12 هزار مورد پیوند سلول بنیادی خونساز در کشور انجام شده است که بیشتر آنها برای کمک به درمان سرطان خون بوده است. برخی بیماران مبتلا به سرطان به شیمی درمان جواب نمی دهند. پیوند سلول های بنیادی خونساز راهکاری موثر برای آنها است. با این روش درمانی 70 درصد بیماران خوب می شوند.

به گفته امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکنون پیوند سلول های بنیادی خونساز درمان بسیاری از اختلالات مانند بیماری های نقص ایمنی ارثی و متابولیکی است. سال 1369 بود که استفاده درمانی از سلول های بنیادی خون ساز در کشورمان آغاز شد. سال ها گذشت و با توانمندی نیروی متخصص پیشرفت خوبی در این حوزه داشتیم. به گونه ای که در حال حاضر پیوند سلول های بنیادی خونساز یکی از روش های درمانی گسترده برای بیماری‌های مختلف است.

فناوری های نوین امیدمان برای درمان بیماری ها را بالا می برد. آنطور که حمیدیه می گوید ایران در این زمینه به خوبی وارد عمل شده است و در زمینه سلول های بنیادی حرف برای گفتن دارد. فعالیت بیش از 190 شرکت فناور در حوزه سلول بنیادی و پزشکی بازساختی گواه این ادعا است که خود باعث برتری ایران در منطقه است. اما اگر حمایت ها را گسترده تر کنیم با زیست بومی که در این حوزه ایجاد شده می توانیم رتبه اول تا سوم را در دنیا را داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول