اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ستاری: نوآوری‌ها درآمد شهرداری را افزایش می‌دهد/ شهرداری شتاب‌دهنده کسب‌وکارها شود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با اعضای شورای شهر بر کسب درآمد شهرداری از نوآوری ها و شتاب دهنده شدن این نهاد برای توسعه کسب و کارها تاکید کرد.

ستاری: نوآوری‌ها درآمد شهرداری را افزایش می‌دهد/ شهرداری شتاب‌دهنده کسب‌وکارها شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،اعضای کمیسیون با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار کردند تا راهکارهای نوآورانه و هوشمندسازی شهر تهران را بررسی کنند.

 

تقابل بخش سنتی و نوآور شهری را کاهش دهیم

ستاری در این نشست با اشاره به اینکه تغییر نگرش مهم ترین نیاز برای مجموعه شهرداری و شورای شهر برای بروز تغییرات نوآورانه در شهر است، گفت: تزریق نوآوری در شهرها بسیار مهم است و باید این کار را با کمک توان داخلی انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلات در این حوزه تقابل بخش سنتی و ایده های نوآورانه است که باید تلاش کنیم این معصل را حل کنیم تا ایده های خلاق سریعتر و بهتر به نیازهای شهری تزریق شود.

وی مردم را مشتری اصلی خدمات شهرداری دانست و گقت: باید مردم سرویس درخواستی خود را از مدیران شهری بخواهند و این خدمات در دسترس و ارزان ارایه شود. دو موضوعی که به فراموشی سپرده شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: به طور مثال برای راه اندازی تاکسی های آنلاین مخالفت های زیادی از سمت بازیگران سنتی این حوزه وجود داشت. موانعی که اجازه فعالیت به آنها نمی داد هرچند که در نهایت این خلاقیت‌ها بود که برنده رقابت شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه اگر شهرداری از همان ابتدا با جوانان و ایده‌های خلاق آنها همراه می شد الان صاحب این فناوری ها بود و از محل آنها درآمدزایی می‌کرد اما نگاه سنتی برخی بازیگران قدیمی این حوزه مانع از این اتفاق شد.

ستاری ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق زیادی در کشور هستند که ایده‌های نویی برای مدیریت شهری دارند به شرطی که شهرداری خواهان و حامی این ایده ها باشد و به جای ارائه صرف خدمات، به عنوان مشاور کنار آنها بایستد و خدماتشان را توسعه دهد.

به گفته رییس ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع نرم و خلاق باید خدمت رسانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم چون بخش خصوصی درک بهتری از این کار دارد. ما باید کنار این بخش باشیم و خدمات رسانی را شتاب دهیم.

 

 

شهرداری از نوآوری ها درآمدزایی کند

ستاری با اشاره به اینکه باید بخش مهمی از درآمد شهرداری از نوآوری‌ها باشد، بیان کرد: این اشتباه است که شهرداری به دنبال کسب درآمد از تراکم فروشی و دیگر مسیرها است. باید بخش بزرگی از درآمدهای شهری از ایده های خلاق و نوآوری ها باشد. یعنی شهرداری باید با حمایت از این ایده‌ها در مرحله اول، به درآمدزایی از آنها برسد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: به دلیل مخالفت‌ها و عدم همراهی درست شهرداری، ارائه نوآورانه خدمات در این حوزه درست شکل نگرفته است. اگر شهرداری و شورای شهر به صورت اصولی به این حوزه ورود کنند، درآمدشان هم بیشتر خواهد شد. این اتفاق در حوزه خدمات فرهنگی نیز باید شکل گیرد.

رییس ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق افزود: یکی از ضعف های موجود و جدی ما در حوزه علوم انسانی است. در این حوزه فقط به انتشار کتاب و ایجاد کتاب خانه بسنده کرده ایم در حالی که برای تجاری سازی این علم پایه ای و مهم اقدامی نداشته ایم. باید فرهنگ توسعه علوم را که به عنوان تجاری سازی می شناسیم را یاد بگیریم. مثلا ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری و افزایش شرکت های خلاق یکی از نمونه های موفق این کار است.

ستاری ادامه داد: شهرداری می تواند از ساختمان‌های بلااستفاده یا فضای فرهنگسراهای موجود برای توسعه کسب و کارهای خلاق و نوآورانه این حوزه کمک بگیرد و این فضاها را در اختیرا آنها قرار دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با انتقاد از عدم کارایی هزینه‌کرد در حوزه آموزش کشور، گفت: باید کاری کنیم که این آموزش‌های ارائه شده نهایتا 5 سال بعد در جامعه نمود یابد. اما به به دلیل ورود دولت به این حوزه به نتیجه مطلوب نرسیده ایم. باید به این نکته توجه کنیم که پژوهش محصول کار بخش خصوصی است نه دولتی.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: ایده های زیادی در حوزه پسماند، مدیریت آب، حمل و نقلریال صنایع فرهنگی و خلاق و غیره در کشور وجود دارد که استفاده درست از آنها منوط به بهره گیری درست از توانمندی‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان و خلاق است.

وی شکل گیری یک تیم همکار میان مدیریت شهری و معاونت علمی و فناوری را ضروری دانست و بیان کرد: باید نیازهای شهری در این کارگروه ویژه عنوان شود و معاونت علمی پل ارتباطی باشد میان اتصای این نیازها به متخصصان و نوآوران کشور. این کار به شکل گیری زیست بوم فناویر و نوآوری این حوزه نیز منجر می شود.

 

به صنایع فرهنگی، خلاق و نوآور در مدیریت شهری توجه کنیم

در ادامه این جلسه پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق نیز بیان کرد: باید یک برنامه و همکاری درست و منطقی بین شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری شکل گیرد. تا در این همکاری‌ها معضلات شهری مطرح و راهکارهای فناورانه پاسخ گویی به آنها ارائه شود. اما در این کار نباید صنایع فرهنگی و شرکت های خلاق و نوآور فراموش شود.

وی افزود: اگر همه این مشکلات در قالب یک کمیته مشترک و مشخص انجام شود و کارگروه های تخصصی برای هر موضوع داشته باشیم تا به نتیجه بهتری خواهد رسید و از صفر تا صد کار در این چهارچوب انجام خواهد شد. اما یکی از ضروریات این کار این است که شهرداری تهران اطلاعات، دیتاها و نیازهای خود را در اختیار کمیته مشترک همکاری قرار دهد تا همه ظرفیت‌ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

کرمی با اشاره به جلسه هفته پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با جناب آقای زاکانی شهردار تهران، گفت: این اتفاق شروع یک همکاری مشترک میان دو نهاد برای استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه کشور در حوزه مدیریت شهری است. البته پیش از این چند تک پروژه برای هوشمندسازی شهری، حمل و نقل و برقی سازی موتور و خودرو با یکدیگر داشته ایم. اما تفاهم‌نامه در دست اقدام منجر به بهبود همکاری‌های مشترک بیشتر بین دو نهاد خواهد شد.

 

 

همه بازیگران شهری زیر یک سقف جمع شوند

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه با تاکید بر استفاده از خلاقیت‌ها در مدیریت شهری، گفت: شهر تهران یک زیست‌بوم بزرگ و در دسترس است که باید از ظرفیت‌های موجود برای توسعه آن کمک بگیریم.

وی افزود: این کار تنها توسط یک مجموعه امکانپذیر نیست و باید همه بازیگران در کنار هم قرار گیرند و یک هم افزایی از قوانین، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انسانی و مالی ایجاد شود. تهران می تواند برای حل بسیاری از معضلات خود از خلاقیت‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کمک گیرد. در حال حاضر دو منطقه 22 و حکیمیه تهران به عنوان مناطق دانش بنیان شناسایی شده اند اما در تهران مناظق دارای ظرفیت زیادی برای این کار وجود دارد.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهردار و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه ورود نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها به مدیریت شهری باز می شود و اتفاقات خوبی در انتظار شهر خواهد بود.

 

 

ورود جوانان به مدیریت شهری را تسهیل می کنیم

همچنین در این جلسه جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در سنوات گذشته تمرکز مدیریت شهری بر روی حل مشکلات بود نه ارائه خدمات، بیان کرد: این موضوع منجر به این شد که سطح خدمات از نظر کمی زیاد و از نظر کیفی کاهش یابد. ما باید به دنبال ارائه خدمات درست و مناسب به مردم باشیم.

وی افزود: باید راه ورود نوآوری‌ها به خدمات شهری را باز کنیم. تنها حل مشکلات کافی نیست. بلکه پیدا کردن مسیر درست ارائه خدمات و نوآوری‌ها به ارائه خدمات مهم‌تر است. شهرداری تهران مبدا و منشا تحولات در شهرداری‌های کشور است. بنابراین باید در این استان بهترین عملکرد را داشته باشیم.

جلالی همچنین گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به صورت کامل آماده و پذیرای نوآوری‌ها و استفاده از توانمندی جوانان در این حوزه است و ظیفه خود می دانیم که  این ظرفیت به خوبی بهره بگیریم.

 

تصویب لوایح و قوانین را تسهیل می‌کنیم

هادی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به وظایف این کمیسیون، گفت: در این مجموعه موضوعات مختلفی چون سلامت، محیط زیست و غیره به شکلی مجزا و تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد که در هر کدام از این موضوعات می توانیم از تخصص‌ها و توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه موجودر در کشور بهره بگیریم.

وی افزود: قطعا اجرایی شدن هر کدام از این اقدامات نیازمند تصویب لوایح و قوانینی است که ما در شورای شهر تلاش می کنیم روند تصویب آنها را تسهیل کنیم. این کار با کنم جوانان و نخبگان قابل اجرا است.

به گفته پیرهادی، همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری و شورای شهر و شهرداری اتفاقی خوش یمن و دارای نتایح مثبت برای شهر تهران و دیگر شهرها خواهد بود.

 

تحول در مدیریت شهری منوط به جوان‌گرایی است

همچنین در این جلسه احمد علومی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز با اشاره به اینکه تحول در مدیریت شهری منوط به جوان گرایی است، گفت: باید تلاش کنیم از توان جوانان و نخبگان کشور برای توسعه شهرها استفاده کنیم.

وی افزود: در برخی حوزه ها مانند نرم افزارهای فرهنگی دجال نوعی روزمرگی شده ایم که باید با کمک جوانان و تخصص آنها این چالش را حل کنیم. تشکیل استارتاپ‌ها و شتاب دهنده ها کمک بزرگی برای مدیریت شهری است.

به گفته علومی، استفاده از ایده های خلاق در این حوزه ضروری است. باید از ظرفیت جوانان دارای ایده کمک بگیریم و ملاحظات فرهنگی و بومی کشور را نیز مدنظر داشته باشیم.

 

چالش‌ها ارائه شد

در ادامه این جلسه دیگر اعضای کمیسیون درباره موضوعاتی چون هموار کردن ورود نخبگان و خلاقیت ها به حوزه مدیریت شهری، رویکرد پروژه محوری برای چالش‌ها و اولویت‌های اصلی شهری، جوان گرایی در مدیریت این حوزه، توجه به توسعه نرم‌افزاری در کنار گسترش سخت‌افزاری شهرها، استفاده از دانش روز برای حل مشکلات شهری و غیره مطالبی ارائه کردند و خواستار شکل گیری کارگروهی مشترک میان دو نهاد شدند.

در این جلسه پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم توسعه صنایع خلاق و مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و مهدی پیرهادی رییس، مهدی بابایی نائب رییس، مجید قادری مشاور و یاسر نبی زاده دبیر کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر، جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، محمد کیخا دبیر کمیته خدمات شهری و محیط زیست و احمد علومی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر حضور داشتند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول