اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پاسخ تایوان به رئیس‌جمهور چین: تحت فشار، سر خم نمی‌کنیم

«تسای اینگ وِی» رئیس‌جمهور تایوان در واکنش به سخنان اخیر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین اعلام کرد، تایوانی‌‎ها هرگز تحت فشار سر تعظیم فرود نمی‌آورند.

پاسخ تایوان به رئیس‌جمهور چین: تحت فشار، سر خم نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روز بعد از تاکید رئیس‌جمهور چین بر قطعی بودن «بازگشت تایوان به سرزمین مادری چین»، تسای اینگ وِی رئیس‌جمهور تایوان به این اظهارات واکنش نشان داد.

«تسای اینگ وِی» رئیس‌جمهور تایوان در سخنرانی روز یکشنبه (امروز) به مناسبت روز ملی تایوان اظهارات ضد چینی قبلی خود را تکرار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وی در این مراسم اعلام کرد که تایوان به تقویت مواضع دفاعی و اراده خود برای دفاع از خود ادامه خواهد داد تا هیچ کسی نتواند ما را به اتخاذ مسیر و روش ترسیم شده چین برای تایوان مجبور کند.

تسای اینگ وِی گفت: «مسیر ترسیمی چین (برای تایوان)، نه یک روش زندگی آزاد و دموکراتیک برای تایوان پیشنهاد می‌کند و نه حاکمیت برای 23 میلیون نفر از ما (مردم تایوان)».

وی با بیان اینکه تایوان در زمینه تقویت مواضع دفاعی خود «اقدامی عجولانه انجام نخواهد داد»، خطاب به چین تصریح کرد: «هیچ توهمی نباید وجود داشته باشد که مردم تایوان در برابر فشار خم نخواهند شد».

به گفته رئیس‌جمهور تایون، «ما (تایوان) هرچه به دستاوردهای بیشتری می‌رسیم، با فشار بیشتری از سوی چین مواجه می‌شویم. بنابراین می‌خواهم به همه هم وطنان خود یادآوری کنم که ما از این امتیاز برخوردار نیستیم که بخواهیم سپر دفاعی خود را پایین بیاوریم (مواضع دفاعی خود در برابر چین را کاهش دهیم)».

وی با اتهام‌زنی به چین درباره نقض مکرر حریم دفاعی هوایی تایوان و آسیب زدن جدی به منافع ملی تایوان هشدار داد که تحولات پیرامون روابط تایوان و چین «پیچیده‌تر و سیال‌تر از هر زمان دیگیر در 72 سال گذشته» است».

اظهارات تند ضد چینی تسای اینگ وِی یک روز بعد از سخنان شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین درباره «بازگشت قطعی تایوان به سرزمین مادری چین» مطرح شد.

شی جین پینگ هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان چین و تایوان، در مراسم سالگرد خاتمه آخرین امپراطوری و تأسیس جمهوری در چین گفت، قطعاً بار دیگر سیاست «یک کشور، دو نظام» در تایوان اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهور چین افزود: «رسیدن به اتحاد دوباره با سرزمین مادری به روش مسالمت‌آمیز، بیش‌ترین نفع را برای ملت چین از جمله هم‌وطنان تایوانی خواهد داشت».

شی از تایوانی‌ها درخواست کرد «به همراه چین در طرف درست تاریخ بایستند تا آرمان افتخار آمیز اتحاد مجدد و تجدید قوای ملت چین محقق شود».

رئیس‌جمهور چین درخصوص هرگونه مداخله خارجی در «مسئله تایوان» هشدار داد و آن را «تماماً بخشی از امور داخلی چین» توصیف کرد.

اظهارنظرهای روسای جمهور چین و تایوان در شرایطی مطرح شده است که پیشتر «وال استریت ژورنال» خبر داده بود، تفنگداران دریایی و نیروهای ویژه نظامی آمریکا به طور محرمانه در حال آموزش نظامیان تایوان هستند.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، نیروهای ویژه نظامی آمریکایی «حداقل یک سال» است که در حال آموزش محرمانه تایوان برای «مقابله با تهدیدات احتمالی چین) هستند.

گزارش وال استریت ژورنال در شرایطی منتشر شد که اخیرا «چیو کو چنگ» وزیر دفاع تایوان در اظهاراتی ادعا کرد که احتمال دارد چین تا سال ۲۰۲۵ به «یک جنگ تمام عیار» علیه تایوان دست بزند.

ادعای وزیر دفاع تایوان در شرایطی مطرح شده که طی روزهای گذشته و همزمان با رزمایش نظامی آمریکا با متحدانش در دریای چین جنوبی، حدود ۱۵۰ جنگنده نیروی هوایی چین در نزدیکی حریم هوایی تایوان به پرواز درآمدند.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، تاکنون هیچ از مقام‌های رسمی دولت آمریکا و تایوان درباره خبر وال استریت ژورنال اظهارنظر نکرده‌اند.

مقام‌های پکن به صورت مکرر تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و بارها در محکوم کردن مواضع واشنگتن در قبال تایوان آن را «دخالت در امور داخلی چین» خوانده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول