اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

شش قانون ساده که بیماران دیابتی باید رعایت کنند

برای بیماران دیابتی ، تعادل سطح قند خون بسیار مهم است و اطرافیان یا پرستار بیمار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند زیرا میزان قند خون است که نشان می دهد که آیا مقدار قند بیشتر از حد مجاز (هایپرگلیسمی) یا پایین تر از حد مجاز (هیپوگلیسمی) است .

شش قانون ساده که بیماران دیابتی باید رعایت کنند

برای بیماران دیابتی ، تعادل سطح قند خون بسیار مهم است و اطرافیان یا پرستار بیمار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند زیرا میزان قند خون است که نشان می دهد که آیا مقدار قند بیشتر از حد مجاز (هایپرگلیسمی) یا پایین تر از حد مجاز (هیپوگلیسمی)  است .

اگر دیابت دارید و نگران نوسانات قند خون خود هستید در  این مقاله شش نکته مهم در مورد چگونگی کنترل سطح قند و حفظ سلامتی بیان شده است .

انواع دیابت

دیابت شیرین ، که معمولاً به نام دیابت شناخته می شود ، یک بیماری متابولیک است که باعث افزایش قند خون می شود.

 هورمون انسولین قند را از خون به سلول های بدن منتقل می کند تا ذخیره شود یا برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد. در هنگام دیابت ، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا نمی تواند از انسولین ساخته شده به طور موثر استفاده کند.

عدم درمان قند خون بالا ناشی از دیابت می تواند به اعصاب ، چشم ها ، کلیه ها و سایر اندام های بدن آسیب برساند.

انواع مختلفی از دیابت وجود دارد:

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به سلولهای لوزالمعده ،  که انسولین در آن ساخته می شود ، حمله کرده و آنها را از بین می برد. معلوم نیست علت این حمله چیست. حدود 10 درصد از مبتلایان به دیابت به این نوع مبتلا هستند.

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و قند در خون فرد تجمع می یابد.

پیش دیابت زمانی رخ می دهد که قند خون  بالاتر از حد طبیعی باشد ، اما برای تشخیص دیابت نوع 2 به اندازه کافی بالا نیست.

دیابت بارداری قند خون بالا در دوران بارداری است. هورمونهای انسداد انسولین تولید شده توسط جفت باعث ایجاد این نوع دیابت می شود.

روشهای چگونگی کنترل سطح قند  خون

تغذیه مناسب و ورزش منظم

هنگام ابتلا به دیابت ، انتخاب غذای شما اهمیت زیادی دارد. قطعا بعضی از غذاها بهتر از بقیه هستند. بهتر است  دو ساعت و نیم تا 3 ساعت چیزی بخورید و وعده های اصلی بیشتر از چهار تا پنج ساعت فاصله نداشته باشد.
 خوردن وعده های غذایی و میان وعده ها در زمان های ثابت به حفظ سطح قند خون در محدوده هدف کمک می کند.

در هر وعده غذایی از غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) مانند گندم کامل ، برنج قهوه ای ، جو دوسر و غیره استفاده کنید.

 از محصولات غلات تصفیه شده مانند نان سفید ، رشته فرنگی ، برنج سفید و غیره خودداری کنید زیرا می توانند سطح قند خون را افزایش دهند.

 انجام منظم ورزش برای حفظ سطح طبیعی قند خون درست به اندازه تغذیه مناسب مهم است. اما سطح قند خون خود را قبل و بعد از ورزش بررسی کنید و اگر سطح قند خون شما بیش از حد بالا یا پایین است از ورزش خودداری کنید.

ممکن است برخی از افراد سالمند مبتلا به دیابت به تنهایی زندگی  کنند و به تنهایی توانایی تهیه مواد غذایی و آماده نمودن غذاهای سالم و مناسب برای دیابت را نداشته باشند.

در این شرایط بهترین گزینه استفاده از یک پرستار سالمند یا پرستار بیمار شبانه روزی است که در تمام امور سالمند از جمله تغذیه وی نظارت و همکاری نماید .

قطعا حضور یک پرستار بیمار  آموزش دیده و با تجربه در کنترل دیابت سالمند و بیماری او تاثیرات مثبت فراوانی دارد .

سطح کلسترول خود را کنترل کنید

دیابت باعث می شود سطح کلسترول "خوب  کاهش یابد  و سطح کلسترول تری گلیسیرید  "بد"  افزایش یابد . این دو عامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

کلسترول بالا همچنین منجر به عارضه شایع دیابت موسوم به دیس لیپیدمی دیابتی می شود که ممکن است منجر به انسداد عروق و عوارض کرونری شود.

 در حالت ایده آل ، از رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع و ترانس مانند فست فود - همبرگر ، پیتزا ، میان وعده های سرخ کرده خودداری کنید زیرا این غذاها  کلسترول LDL شما را افزایش می دهند.

به طور مرتب سطح قند خون خود را بررسی کنید

برای بیماران دیابتی ، تعادل سطح قند خون بسیار مهم است زیرا میزان قند خون است که نشان می دهد که آیا مقدار قند بیشتر از حد مجاز (هایپرگلیسمی) یا پایین تر از حد مجاز (هیپوگلیسمی)  است

هر دو مورد بسیار خطرناک هستند. بهترین راه برای بررسی سطح قند خون در فواصل منظم ، داشتن گلوکومتر یا دستگاه سنجش قند است.

در صورتی که فرد مبتلا به دیابت نتواند از این دستگاه استفاده نماید به عنوان مثال سالمندی که دچار مشکلات حرکتی و لرزش در دستان است ، لازم است از اطرافیان یا یک پرستار بیمار کمک گیرد.

 همچنین لازم است دوبار در سال HbA1C خود را چک کنید. HbA1Cهموگلوبین A1C) یک آزمایش خون ساده است که میزان مدیریت خوب دیابت را در طول زمان اندازه گیری می کند.

هدف این است که میزان متوسط ​​قند خون را اندازه گیری کنید و ببینید آیا در محدوده مجاز باقی مانده است یا خیر. بسته به میزان کنترل دیابت ، انجام این آزمایش مهم است که دو بار در سال یا یک بار در سه ماه انجام شود.

داروها را به صورت منظم مصرف نمایید

رعایت نظم در استفاده از داروهای تجویز شده در مقدار و برنامه توصیه شده برای کنترل دیابت بسیار مهم است. فقدان دارو می تواند خطر ابتلا به چندین عارضه مرتبط با دیابت را افزایش دهد.

از این رو در صورتی که یک سالمند مبتلا به  آلزایمز یا مشکلات شناختی دچار دیابت باشد لازم است بر مصرف داروها از طرف مراقبان و پرستار بیمار نظارت کافی صورت گیرد.

از برنامه غذایی مخصوص دیابت استفاده نمایید

همراه با اصلاح شیوه زندگی و ورزش منظم ، توصیه می شود فرمول غذایی مخصوص دیابت را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

به دنبال فرمولی باشید که با ترکیبات خاصی مانند کربوهیدرات های پیچیده ، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها طراحی شده باشد تا به کنترل آزاد شدن گلوکز کمک کند.

 در حالت ایده آل ، فرمول غذایی باید در صبحانه ، ناهار یا شام شامل ترکیباتی از مواد غذایی باشد که تمام نیاز های بدن فرد را برطرف نماید و باعث بالارفتن قند خون یا افت قند خون نشود . این فرمول به حفظ قند خون و وزن تحت کنترل کمک می کند.

مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول