اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

اعتبارسنجی جایگزین وثیقه‌‌سپاری در فرایند تسهیلات‌دهی بانک‌ها می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه یکی از محورهای جلسه با مدیران عامل بانک‌ها تغییر نظام تسهیلات‌دهی از نظام وثیقه‌سپاری به اعتبارسنجی مشتریان بود، گفت: به‌وسیله نظام اعتبارسنجی بسیاری افراد با اتکا به اعتبار خودشان می‌توانند به تسهیلات دسترسی پیدا کنند و این موضوع جزء پرتکرارترین و فراوان‌ترین انتقادات مردم بوده است.

اعتبارسنجی جایگزین وثیقه‌‌سپاری در فرایند تسهیلات‌دهی بانک‌ها می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه با مدیران عامل بانک‌ها، اظهارداشت: در این جلسه توقعات و انتظارات دولت سیزدهم از سیستم بانکی به صورت مشخص به مدیران عامل بانک‌ها اعلام شد.

وی افزود: محور اول این بود که کمک کنیم تا تامین مالی تولید و کارآفرینی و بخش‌های مولد نسبت به گذشته را افزایش دهیم، زیرا بدون این اتفاق رشد اقتصادی بلندمدت و پایدار محقق نخواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: محور دوم برای رفع موانع گذر اقتصاد ایران از شرایط تحریمی و رونق تجارت که نیازمند یک تحرک ارزی ویژه است و زمینه‌های آن هم با تغییر رئیس کل بانک مرکزی فراهم شده است.

وی گفت: محور سوم تقویت نظارت و پایبندی بانک‌ها به مقررات است، زیرا بخش زیادی از نارضایتی مردم ناشی از عدم رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار و دولت است که توسط بخشی از سیستم بانکی نادیده گرفته می‌شود. 

خاندوزی با بیان اینکه محور چهارم در این جلسه حرکت به سمت دسترسی مردم به قراردادهای الکترونیکی است، افزود: قراردادهای الکترونیکی به این منظور باید طراحی شود که مشتریان بانک‌ها بتوانند نحوه محاسبه سود، جریمه دیرکرد و استمهال تسهیلات را مطلع شوند و اگر اجحافی به آنها می‌شود بتوانند به‌وسیله آن حقوق خود را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: محور بعدی تغییر نظام تسهیلات‌دهی از نظام وثیقه‌سپاری به اعتبارسنجی مشتریان بود؛ به‌وسیله نظام اعتبارسنجی بسیاری افراد با اتکا به اعتبار خودشان می‌توانند به تسهیلات دسترسی پیدا کنند و این موضوع جزء پرتکرارترین و فراوان‌ترین انتقادات مردم بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مساله شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و تاکید بر حرکت بانک‌ها به سمت بهره‌وری و پاسخگویی و کارآمدی در زیرمجموعه‌ها بود. بانک‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند شرکت‌های زیرمجموعه مجالی برای توزیع قدرت و نفودها نباشد و همه و همه در خدمت اقتصاد ملی و توسعه اقتصاد ایران قرار بگیرد و این دغدغه به عنوان مطالبات دولت سیزدهم از نظام بانکی به اطلاع مدیران عامل بانک‌ها رسید.

خاندوزی با بیان اینکه قرار است دبیرخانه‌ای در وزارت اقتصاد برای تقویت نظارت و پایش مستمر اهداف دولت سیزدهم در حوزه شبکه بانکی راه‌اندازی شود، گفت: امیدواریم با همگرایی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شاهد یک دوره تعاملی بسیار موفق در زمینه نظارت بر شبکه بانکی برای تحقق تولید ملی و عادلانه شدن دسترسی‌ها باشیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول