اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وال‌استریت ژورنال: انتخابات عراق، آینده حضور نظامی آمریکا در این کشور را مشخص می‌کند

یک روزنامه آمریکایی با انتشار یادداشتی در خصوص انتخابات پارلمانی عراق، نوشت این انتخابات سرنوشت و آینده حضور نظامی آمریکا در این کشور را رقم خواهد زد.

وال‌استریت ژورنال: انتخابات عراق، آینده حضور نظامی آمریکا در این کشور را مشخص می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز گذشته (یکشنبه، ۱۰ اکتبر)،  پنجمین انتخابات پارلمان عراق در سراسر این کشور برگزار شد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» با انتشار یادداشتی نوشت که رأی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی که دیروز برگزار شد، احتمالا سرنوشت و آینده نیروهای آمریکایی را که هنوز در عراق مستقر هستند، تعیین کند. نتایج این انتخابات، نحوه برخورد بغداد با درگیری ژئوپلیتیک بین واشنگتن و تهران را نیز مشخص خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، انتخابات عراق پس از توافق بین بغداد و واشنگتن برای «پایان عملیات رزمی» نیروهای باقی‌مانده آمریکا و تبدیل ماموریت‌های رزمی به ماموریت‌ها مستشاری برگزار شد.

وضعیت امنیتی نسبتاً پایدار در دوره گذشته یکی از پیامدهای این توافق تلقی می‌شود، به ویژه این‌که پایان حضور آمریکا یکی از خواسته های جناح‌های ضد آمریکا بود که بر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در این خصوص، فشار آوردند.

در این گزارش تایید شده که ایالات متحده آمریکا، ۲۵۰۰ نیروی نظامی از مجموع ۳۵۰۰ نیروی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق دارد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که تحت فشار گروه‌های مقاومت و مصوبه پارلمان برای خروج این نیروها پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایالات متحده و عراق آوریل گذشته توافق کردند که ماموریت رزمی ایالات متحده به آموزشی و استشاری تغییر کند.

وال استریت ژورنال در ادامه ادعاهای کاخ سفید را تکرار می‌کند و با شبه‌نظامی خواندن نیروهای رسمی سازمان الحشد الشعبی عراق، ادعا می‌کند: «طی سال جاری، عراق در گردابی از خشونت بین گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران و ارتش آمریکا قرار گرفته است که در پاسخ به حملات موشکی و پهپادی به پایگاه های خود، اقدام به حملات هوایی می‌کردند».

در این گزارش پیش‌بینی شده که فراکسیون جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب کند با توجه به این‌که در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز بیشترین کرسی‌ها را در ائتلاف با حزب کمونیستی عراق کسب کرد.

نویسنده در ادامه مقتدی الصدر را یک رهبر «سرکش و قهرمان شیعیان عراق» توصیف می‌کند و می‌نویسد: «وی با حضور نیروهای آمریکایی مخالف است و از دیگر سو با نفوذ روافزون ایران در این کشور مخالف است - امری که وی را از سایر سیاستمداران شیعی_ متمایز می‌کند. وی همچنین به حملات علیه منافع آمریکا در عراق نقد دارد».

در این گزارش به نظرسنجی انجام شده از سوی اندیشکده عراقی «مرکز الرافدین للحوار» استناد شده که می‌گوید در انتخابات کنونی، جریان صدر ۴۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد در حالی که در انتخابات ۲۰۱۸، ۵۴ کرسی کسب کرده بود.

وال‌استریت ژورنال در ادامه ادعا می‌کند: «به نظر می رسد کاظمی خود را برای ماندن در پستش از طریق توافقی که پس از انتخابات بین نیروهای سیاسی رقیب در کشور حاصل می‌شود، آماده می‌کند. اما نخست‌وزیر ماندن او با مخالفت شدید گروه‌های مورد حمایت ایران همراه می‌شود که او را در کشته شدن سلیمانی و ابومهدی المهندس دخیل می‌دانند».

نویسنده در ادامه به اظهارات «قیس الخزعلی ، دبیرکل جنبش «عصائب اهل حق»  از مخالفان حضور نیروهای آمریکایی در عراق استناد می‌کند که از نیاز عراق به نخست وزیری جدید با تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی این کشور سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که این امر به محض تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی، اولویت خواهد بود».

وی دیروز پس از انداختن رأیش به صندوق گفت: «کشور ما عمدتا از مسائل سیاسی یا امنیتی رنج نمی برد، بلکه بیشتر از مشکلات اقتصادی مانند کمبود زیرساخت ها و نبود شغل رنج می‌برد».

نگارنده در ادامه با اشاره به این‌که، «کتائب حزب‌الله» عراق، برای نخستین‌بار به صورت مستقیم در انتخابات شرکت کرده و فهرستی شامل ۳۲ نامزد ارائه کرده است و طرفداران خود را به شرکت در انتخابات تشویق کرده، می‌نویسد: «این امر نشان می‌دهد که چگونه قدرت سیاسی گروه‌های شبه‌نظامی، از زمانی که آن‌ها نقش مهمی در مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ ایفا کردند، رشد و افزایش داشته است».

این روزنامه آمریکایی با افراطی خواندن نیروهای مقاومت عراقی که مخالف تداوم حضور تروریست‌‌های آمریکایی در خاک کشورشان هستند، به نقل از تحلیلگران می‌نویسد که مشارکت پایین مردم عراق در این انتخابات احتمالا به تقویت این گروه و «دیگر گروه های افراطی» منجر شود.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی عراق، جمعه پیش(هشتم اکتبر جاری) یعنی دو روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری برگزار شد تا نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه‌های خاص، آراء خود را به صندوق‌ها بیاندازند. این اقدام با این هدف صورت گرفت که نیروهای امنیتی در روز انتخابات صرفا به تامین امنیت مراکز رأی‌گیری بپردازند.  بر این اساس کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی منطقه کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.

مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود دیروز (یکشنبه ؛ ۱۸ مهر) برگزار شد تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند.رای گیری در این انتخابات که از ساعت ۷ صبح  به وقت بغداد، در ۸۳ حوزه انتخاباتی این کشور آغاز شده بود، راس ساعت ۱۸ (به وقت محلی) بدون تمدید زمان اعلامی به پایان رسید و شمارش آراء آغاز شد.

وجه تمایز انتخابات  دیروز عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام است، این است که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نخواهند داشت.

تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی است. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه‌‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم می‌شود و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی خواهند داد تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی دست یابد. به این ترتیب که بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

کمیساریای عالی انتخابات عراق، امروز (دوشنبه، ۱۱ اکتبر)، اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته عراق به ۴۱ درصد می‌رسد. برخی منابع نیز میزان مشارکت بر اساس نتایج اولیه را ۴۳ درصد اعلام می‌‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول