اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

«رضا هلالی» چگونه 50 معتاد را ترک داد؟ +عکس و فیلم

رضا هلالی 13 شهریورماه امسال بعد از اینکه طی دو سال در خفا برای ترک اعتیاد رایگان معتادان تلاش کرد، فراخوان داد تا هر فرد معتادی را که به صورت داوطلبانه به او مراجعه کند، رایگان ترک دهد. او در این دو سال 50 نفر را ترک داده است.

«رضا هلالی» چگونه 50 معتاد را ترک داد؟ +عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: فردای روز عاشورای امسال بود که انتشار ویدئویی از سینه‌زنی یک جوان درگیر اعتیاد، حال و هوای خاصی در فضای مجازی ایجاد کرد. جوانی که نظر کرده امام حسین(ع) بود و آن روز متوسل به حضرت شده بود و بدون توجه به دور و اطراف خود، عاشقانه و مخلصانه بر سینه خود زد و در نهایت هم امام حسین(ع) مسیر زندگی او را تغییر داد.


تصویری از سینه‌زنی «حسین» در مراسم عزاداری روز عاشورای هیأت محبان الزهرا

جوان معتادی که امام حسین(ع) خریدارش شد

ماجرا از این قرار بود که هیأت محبان‌الزهرا(س) بعد از دو سال که برنامه خیمه‌سوزان خود را تعطیل کرده بود، امسال در یکی از خیابان‌های شهرک گلستان واقع در شهرستان بهارستان تهران، مراسم عزاداری خود را برپا می‌کند. در خلال مجلس عزاداری این هیأت، جوان معتادی حضور پیدا می‌کند و به سینه‌زنی در حال و هوای خود می‌پردازد. حضور این جوان که بعداً مشخص شد نامش «حسین» است و حدود ۳۷ سال دارد با وضعیت ظاهری و شرایط خاصش، سوژه مردم حاضر در مراسم عزاداری شد و بسیاری از او و سینه‌زنی‌ و حال و هوایش فیلمبرداری کردند و آن شب به یکباره فضای مجازی مملو از فیلم‌های او شد. فیلم‌ها دست به دست شد و حتی به رضا هلالی مداح سرشناس و مطرح کشور هم رسید و او هم آن را در صفحه مجازی‌اش منتشر کرد. هیأتی‌های هیأت محبان‌الزهرا(س) او را رها نکردند و با محوریت اسماعیل کوچکی، مداح خود از فردای روز عاشورا سراغ این فرد رفتند تا توانستند روند ترک او را محقق کنند.

 

صحبت‌های «حسین» در گفت‌وگو با محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع)

افزایش مراجعات به هلالی برای ترک اعتیاد معتادان

بعد از ماجرای حسین، مراجعات بسیاری به هیأت محبان‌الزهرا(س) و همچنین شخص رضا هلالی مداح اهل بیت(ع) صورت گرفت تا به افراد دیگری برای ترک اعتیاد کمک کنند. هیأت محبان‌الزهرا(س) تاکنون چندین نفر دیگر را برای ترک به کمپ فرستاده است. رضا هلالی مداح اهل بیت(ع) هم که در زمینه کمک‌رسانی به نیازمندان و رفع آسیب‌های اجتماعی ید طولایی دارد، در این حوزه فعالیت خود را گسترش داد. هلالی می‌گوید: «پیام‌های بسیاری بعد از این ماجرا برایم ارسال شد که هم ابراز خوشحالی بود و هم افراد بسیاری هم درخواست کمک‌رسانی داشتند.»


رضا هلالی مداح اهل بیت(ع)

دندانپزشکی برای معتادان

هلالی که مدت‌هاست محل حسینیه خود را به منطقه هرندی که از لحاظ وضعیت اعتیاد، شرایط نامطلوبی دارد منتقل کرده است، این روزها خدمات بسیاری در قالب‌های مختلف معیشتی و درمانی به این اقشار دارد. او در حال نهایی کردن دندانپزشکی در تکیه‌گاه آقامرتضی علی (ع) برای معتادان است. او می‌گوید: «در فواصل ساخت این تکیه‌گاه، یک درمانگاه دندانپزشکی در منطقه ایجاد کردیم و دندان‌های تمام اهالی این منطقه و حتی معتادان را درمان کردیم. افرادی که درگیر اعتیاد هستند، عمدتاً دچار مشکلات بسیاری از لحاظ دندان هستند و برای درمان نیز به سهولت، امکان مراجعه به پزشک ندارند، لذا در گام اول برای خدمت‌رسانی‌ها، درمان دندان‌ها را آغاز کردیم. جدای از این در داخل تکیه‌گاه نیز مرکزی با دو یونیت مجهز برای درمان مشکلات دندانی معتادان راه‌اندازی شده است.»

نهضتی برای ترک اعتیاد معتادان

این مداح اهل بیت (ع) پیش از این نیز برای کمک به درمان ترک اعتیاد معتادان تلاش‌هایی داشته است. او ۲ سال است که ناآشکار، هر معتادی از هر نقطه کشور را که به او مراجعه کند، رایگان برای درمان به کمپ می‌رسد و در مدت حضور آن فرد نیز خانواده‌اش را زیرپوشش قرار می‌دهد تا از لحاظ معیشتی با مشکل مواجه نشوند. اما او این بار روز ۱۳ شهریورماه فراخوانی عمومی برای ترک اعتیاد معتادان داد. در این خصوص می‌گوید: «هر معتادی که بخواهد از شر این بیماری رهایی پیدا کند، ما تمام کمک‌های لازم مادی و معنوی را به او خواهیم داشت و حتی خانواده او را هم در مدت بستری بودن او زیر پوشش قرار می‌دهیم. البته این امر نیازمند رضایت آن فرد برای ترک اعتیاد است. برخی شاید بعد از این فراخوان اعلام کنند که این فرد یا این نفر از بستگان ما دچار بیماری اعتیاد است، به او کمک کنید. این مقدور نیست. خود فرد با رضایت و تمایل خودش باید مراجعه کند.»


کمک‌های هیأتی‌ها به معتادان موجود در محله هرندی

۵۰ معتاد ترک کردند

فرایند ترک اعتیاد معتادان در هیأت‌الرضای تهران توسط خیریه بهشت امام حسن(ع) قرار دارد. حسین امامی مسئول این خیریه می‌گوید: «قریب دو سال است که ترک اعتیاد معتادان را بدون اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌دهیم و با توجه به اینکه حسینیه هیأت در منطقه هرندی واقع شده است، به صورت خیابانی افراد برای ترک دعوت می‌کردیم و یا خانواده‌هایی که تحت حمایت هیأت بودند برای ترک دعوت می‌شدند و همچنین افرادی نیز مراجعه می‌کردند که تا امروز ۵۰ نفر در این فرایند ترک کردند.»

فرایند ۴ ماهه ترک اعتیاد معتادان به صورت کاملاً رایگان

خیریه بهشت امام حسن(ع) یک کمپ ترک اعتیاد دارد که معتادان را برای ترک به آنجا می‌فرستد. امامی می‌گوید: « کمپی احداث کردیم که هزینه ترک اعتیاد به صورت عادی در این فرایند ترک اعتیاد این کمپ حدود ۵ میلیون تومان است که ۴ ماه نیز به طول می‌انجامد. در ماه نخست سم‌زدایی، در ماه دوم ارائه مشاوره‌های روانشناسی و از ماه سوم تا آخر نیز فرد امکان آموزش یک مهارت برای اشتغال در محیط همان کمپ را دارد. تمام این فرایند کاملاً رایگان است و حتی از ماه سوم نیز کمک برای احراز هویت و اخذ مدارک شناسایی افراد صورت می‌گیرد. بسیاری از مراجعه کنندگان به ما شناسنامه یا کارت ملی خود را گم کرده‌اند و آن‌ها را کمک‌ می‌کنیم تا دوباره احراز هویت کنند.»

خانواده معتادان تحت حمایت هیأت

کمک‌رسانی این هیأتی‌ها به معتادان در همین‌جا ختم نمی‌شود. در این فرایند ۴ ماهه اگر فرد دارای زن و فرزند باشد، هیأتی‌ها هزینه اجاره خانه و مواد غذایی و معیشتی خانواده‌اش را هم متقبل می‌شوند. امامی می‌گوید: «در این بازه زمانی بسته غذایی به در خانه فرد ارسال می‌کنیم و تمام هزینه‌های مورد نیاز خانواده را تقبل می‌کنیم. همچنین خود فرد از ماه سوم به ازای کاری که در کمپ انجام می‌دهد؛ مانند سیم‌پیچی موتور و ... حقوق دریافت می‌کند. افراد بعد از پاکی هم می‌توانند در کمپ حضور داشته و اشتغال داشته باشند و اگر هم بخواهند می‌توانند با مهارت آموزش دیده، وارد جامعه و مشغول به کار شوند.»

افراد برای شرکت در این فراخوان چه باید کنند؟

بعد از فراخوان عمومی رضا هلالی در این بازه حدود ۴۰ روز افراد بسیاری برای ترک اعتیاد به هیأت مراجعه کردند اما تاکنون فقط ۵ نفر اعتیاد را ترک کردند. امامی در این خصوص می‌گوید: «بعد از این اعلام عمومی حجم بالایی از افراد مراجعه کردند، اما شرایط لازم مدنظر ما را نداشتند. افرادی مراجعه می‌کردند که همسر یا فرزند ما دچار اعتیاد است او را ترک دهید، ما امکان خدمات‌رسانی به آنان را نداریم. برای کار ما رضایت کامل شخص معتاد ضروری است تا بتوانیم خدمت‌رسانی کنیم. برای این امر هم افرادی که تمایل به ترک اعتیاد دارند می‌توانند با شماره همراه بنده ۰۹۱۲۷۲۶۹۴۰۱ تماس حاصل کنند تا ان‌شاءالله با رضایت کامل فرد، فرایند ترک اعتیاد را انجام دهند. همچنین خیرین هم که بخواهند کمک‌های نقدی و غیرنقدی در این طرح داشته باشند، می‌توانند از همین طریق اقدام کنند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول