اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق

کمیساریای عالی انتخابات عراق طی یک نشست خبری از آماده شدن نتایج شمارش آراء 10 استان از مجموع 18 استان عراقی خبر داد.

اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کنفرانس خبری کمیساریای عالی و مستقل انتخابات، برای اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور که روز گذشته در سراسر عراق برگزار شد، لحظاتی پیش آغاز شد.

 

 

رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات ضمن تشکر از نیروهای امنیتی عراق برای تامین امنیت و حمایت از برگزاری انتخابات در محیطی امن و آرام، اعلام کرد که نتایج اولیه  شمارش آراء  ۱۰ استان دیالی، الدیوانیه، المثنی، المیسان، واسط، دهوک، صلاح الدین، ​​کربلاء، نجف و اربیل آماده است که به اطلاع عموم می‌رساند.

«جلیل عدنان» رئیس شورای کمیساریای عراق در این کنفرانس خبری بدون اشاره به جزئیات نتایج انتخابات، افزود که نتایج انتخابات ویژه و عمومی، در این استان‌ها مشخص شده است و اطلاعات مربوط به آن در سایت الکترونیکی کمیساریا قرار گرفته است.

لحظاتی پس از اعلام این خبر، سایت کمیساریای عالی انتخابات عراق احتمالا به دلیل شمار زیاد مراجعه‌کنندگان از دسترس خارج شد اما لحظاتی بعد، اختلال ایجاد شده رفع شد.

طبق اعلام کمیساریای عالی انتخابات، نتایج نهایی انتخابات ساعت ۱۸:۰۰ عصر امروز به وقت بغداد، اعلام خواهد شد.

 نتایج اولیه شمارش آراء در ده استان اعلامی و نحوه توزیع کرسی‌های هر استان در ادامه می‌آید که حکایت از پیشتازی جریان صدر در این استان‌ها دارد:

نجف اشرف: از مجموع ۱۲ کرسی این استان، جریان صدر ۵ کرسی، افراد مستقل ۴ کرسی، جریان امتداد ۲ کرسی و ائتلاف دوله القانون ۱ کرسی کسب کرد.

کربلاء: از مجموع ۱۱ کرسی این استان، جریان صدر ۴کرسی، حزب اشراقة القانون ۲کرسی، ائتلاف دوله القانون ۲ کرسی، ائتلاف الفتح  ۱ کرسی و افراد مستقل نیز ۲کرسی به دست آوردند.

المثنی: از مجموع ۷ کرسی این استان، ائتلاف دولة القانون ۳ کرسی، جریان صدر ۲ کرسی، جریان حکمت ملی ۱ کرسی، افراد مستقل ۱ کرسی کسب کردند.

واسط: از مجموع ۱۲ کرسی این استان، جریان صدر ۵ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۲ کرسی، جریان حکمت ملی ۱ کرسی، جریان تشرین ۱ کرسی، تجمع اهالی واسط  ۱ کرسی، را به خود اختصاص دادند. علاوه بر این، دو نفر از جمله یک کرد مستقل، برنده کرسی خاص کردهای فیلی در این استان شدند. 

کرکوک: از مجموع ۱۳ کرسی این استان، حزب اتحادیه میهنی کردستان به ۴ کرسی، حزب دموکرات کردستان به ۲ کرسی، جبهه ترکمانی به۲ کرسی، جبهه عربی، ائتلاف تقدم، التحالف العربی و یک نامزد مستقل هر کدام به ۱ کرسی دست یافتند.

میسان:  از مجموع ۱۰کرسی این استان، یک کرسی به یک نامزد مستقل رسید اما جریان صدر ۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون ۲ کرسی کسب کرد.

دهوک: از مجموع ۱۲ کرسی،  ۸ کرسی به حزب دموکراتیک کردستان، ۲ کرسی به الاتحاد الاسلامی الکوردستانی، یک کرسی به التحالف الوطنی رسید. چون نتایج شمارش آراء تکمیل نشده است، هنوز مشخص نیست کرسی باقی‌مانده این استان به کدام حزب می‌رسد.

الدیوانیه: از مجموع ۱۱ کرسی، جریان صدر به ۲ کرسی، حرکه امتداد به یک کرسی، ائتلاف الفتح به ۵ کرسی دست یافت. یک کرسی به مستقل‌ها رسید و هنوز تکلیف دو کرسی باقی مانده دقیقا مشخص نیست.

دیالی: از مجموع ۱۴ کرسی این استان، ائتلاف الفتح به ۳ کرسی، تحالف تقدم به ۴ کرسی، تحالف عزم به ۴ کرسی و اتحادیه میهنی به یک کرسی دست یافت. دو کرسی نیز به افراد مستقل رسید.

صلاح‌الدین: از ۱۲ کرسی این استان، ۱ کرسی به تحالف عزم، ۲ کرسی به تحالف تقدم، ۳ کرسی به افراد مستقل، ۱ کرسی به ائتلاف الفتح، ۱ کرسی به اتحادیه میهنی کردستان، ۳ کرسی به حزب الجماهیر الوطنیه و ۱ کرسی به حزب الوطن رسید.

نحوه توزیع ۳۲۹ کرسی‌ پارلمانی عراق میان استان‌های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوی: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی‌قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح‌الدین:۱۲، کربلاء:۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی: ۷ 

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق ظهر امروز طی بیانیه‌ای از تطابق صددرصدی نتایج شمارش دستی آرا با شمارش الکترونیکی خبر داد.

«جمانه غلای»، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق با اعلام این خبر گفت که این تطابق در همه مراکز رأی‌گیری که به قید قرعه جهت مقایسه به این منظور انتخاب شده بود، وجود داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام می‌شود اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات  دیروز اعلام کرد که به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه امنیتی عراق در گفت‌وگو با «السومریه»، اعلام کرد که کلیه ورودی‌های منطقه سبز بغداد به صورت موقت بسته شده و تنها به دارندگان مجوز اجازه ورود داده می‌شود. این اقدام به شمارش آراء انتخابات پارلمانی عراق مرتبط است به صورت موقت اجرا می‌شود.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی عراق، جمعه پیش(هشتم اکتبر جاری) یعنی دو روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری برگزار شد تا نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه‌های خاص، آراء خود را به صندوق‌ها بیاندازند. این اقدام با این هدف صورت گرفت که نیروهای امنیتی در روز انتخابات صرفا به تامین امنیت مراکز رأی‌گیری بپردازند.  بر این اساس کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی منطقه کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان عراق گروه‌های خاص شرکت‌کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.

مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود دیروز (یکشنبه ؛ ۱۸ مهر) برگزار شد تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند.رای گیری در این انتخابات که از ساعت ۷ صبح  به وقت بغداد، در ۸۳ حوزه انتخاباتی این کشور آغاز شده بود، راس ساعت ۱۸ (به وقت محلی) بدون تمدید زمان اعلامی به پایان رسید و شمارش آراء آغاز شد.

وجه تمایز انتخابات  دیروز عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام بود، این بود که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نداشتند.

تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی بود. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه‌‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم شد و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی دادند تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی دست یابد. 

کمیساریای عالی انتخابات عراق، امروز (دوشنبه، ۱۱ اکتبر)، اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته عراق به ۴۱ درصد می‌رسد. برخی منابع نیز میزان مشارکت بر اساس نتایج اولیه را ۴۳ درصد اعلام می‌‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول