اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کلنگ‌زنی بزرگترین تولیدی مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در همدان

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کلنگ‌زنی بزرگترین تولیدی مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در قهاوند به عنوان اولین زنجیره تخم مرغ استان خبر داد.

کلنگ‌زنی بزرگترین تولیدی مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا قراگوزلو ظهر امروز در جمع خبرنگاران از کلنگ‌زنی بزرگترین تولیدی مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در قهاوند به عنوان اولین زنجیره تخم مرغ استان خبر داد و اظهار کرد: این طرح شامل ۸۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار،۳۰۰ هزار مرغ پولت، ۵۰ هزار مرغ مادر تخم‌گذار است.

وی با بیان اینکه کارخانه جوجه‌کشی، فرآوری پوکه تخم‌مرغ، کود خشک‌کنی، تخم مرغ پاستوریزه، خوراک طیور و بسته‌بندی تخم مرغ از جمله زنجیره‌های این طرح است که کمک شایانی به تنظیم بازار می‌کند افزود: با وجود ظرفیت قوی در این حوزه در استان سه زنجیره تخم مرغ تعریف شده که اولین طرح‌ به عنوان بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه کلنگ‌زنی می‌شود.

 مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به دومین طرح   زنجیره مرغ تخم گذار استان پرداخت و گفت: این پروژه با ظرفیت ۴۰۰هزار قطعه در شهرستان بهار احداث می‌شود همچنین  سومین زنجیره مرغ تخمگذار نیز با ظرفیت ۳۰۰هزار قطعه در ملایر پیش‌بینی شده است.

افزایش سه برابری تولید تخم مرغ با ایجاد زنجیره تولید

وی با تأکید بر اینکه با کلنگ‌زنی و ایجاد این سه زنجیره میزان تولید استان در دو سال آینده به سه برابر افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: ایران دهمین کشور دنیا در تولید تخم مرغ به شمار می‌رود اما در مصرف تخم مرغ  عقب هستیم.

قراگوزلو در ادامه به اهمیت تخم مرغ در رشد و سلامتی ذهنی و جسمی انسان و ترویج مصرف تخم مرغ برای سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: میزان مصرف سالیانه مستقیم کشورهایی چون برزیل ۳۲۵ قطعه و مصرف خانگی و صنعتی سالیانه تخم مرغ در ایران  ۱۹۱قطعه است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل کمبود تخم مرغ با وجود تولید بالای این محصول در کشور میزان مصرف صنعتی تخم مرغ در کشور است به طوری که در حال حاضر ۲۵درصد تخم مرغ  تولید شده در بخش صنعتی چون کارخانه‌های سس، ماکارونی،کیک و کلوچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه افزایش صادرات این محصولات باعث افزایش میزان استفاده و مصرف تخم مرغ شده که این مورد دلیلی بر کمبود تخم مرغ به شمار می‌رود بیان کرد:  با وجود اینکه توسعه واحدهای مرغ تخمگذار جزو سیاست‌های وزارتخانه نبوده اقدامات خوبی انجام در یک سال و نیم گذشته صورت گرفته است.

 وی در بخش دیگری از سخنانش به ۴۴واحد پروانه‌دار مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۷هزار و ۳۶۰ قطعه اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته این واحدها در بهترین حالت ممکن بیشتر از ۷۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار نداشتند و این امر ما را به چالش کشیده بود.

احیا و بهره‌وری از ظرفیت‌ها

قراگوزلو با تأکید بر اینکه امسال اولین سالی است که یک میلیون و ۱۰۰هزار قطعه مرغ تخمگذار در حال تولید و یک میلیون و ۳۰۰هزار قطعه مرغ تخمگذار در داخل سالن‌های واحدهای مرغ تخمگذار سطح استان داریم خاطرنشان کرد: با این اقدام توانسته‌ایم ظرفیت قبل را احیا کرده و از واحدهای موجود بهترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی از ۱۹ هزار تن تولید سالانه تخم مرغ  در استان با توجه به ۷۰۰هزار قطعه مرغ تخمگذار خبر داد و متذکر شد: با روندی که در پیش گرفته‌ایم در حال حاضر میزان تولید تخم مرغ استان همدان به ۲۵هزار تن رسیده است.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: کیفیت تخم مرغ ایران به دلیل استفاده جیره مرغ‌های تخم گذار از ذرت و سویا  برتر از تخم مرغ سایر دنیا است اگرچه کیفیت تخم مرغ همدان نیز به دلیل وضعیت آب و هوایی خنک و ماندگاری بیشتر بالاتر از استان‌های دیگر  است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تخم مرغ واقعی شده و با این اقدام از تولیدکننده حمایت می‌شود اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی قسمتی از نیاز مرغداران از جمله تامین کامل ذرت و سویا را بابت هر قطعه مرغ از طریق سامانه برعهده و حمایت را در دستور کار دارد.

قراگوزلو اضافه کرد: با توجه به ۶ برابر شدن قیمت دارو و واکسن طیور، چهار برابر شدن میزان هزینه‌های حمل و نقل و دیگر مشکلات قیمت تخم مرغ در حمایت از تولیدکننده با توجه به وضعیت بازار واقعی نیست.

وی در پایان برگزاری کلاس‌های ترویجی در بحث افزایش تولید تخم مرغ روستایی را جزو برنامه های امسال جهاد کشاورزی دانست و گفت: با برگزاری این کلاس‌های توجیهی امیدواریم از ابتدای سال آینده بتوانیم در این امر گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول