اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بغض شکسته شده یک نابینا در نشست خبری/ وارد شدن دستگاه خط بریل در مازندران

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با گلایه از اعمال نشدن سهمیه اشتغال معلولان گفت: تنها 30 درصد ادارات مازندران برای معلولان مناسب‌سازی شده است.

بغض شکسته شده یک نابینا در نشست خبری/ وارد شدن دستگاه خط بریل در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیدمهدی مسلمی در جمع خبرنگاران استان مازندران با بیان اینکه ۸ و هزار و ۷۳ نابینا در استان مازندران شناسایی شدند، اظهار کرد تعداد زیادی از نابینایان اعضای هیأت علمی دانشگاه هستند، به عنوان نمونه در استان مازندران وکیل پایه یک دادگستری نابینا و کم‌بینا داریم که در حال فعالیت است.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران، با اعلام اینکه نابینایی ناتوانی نیست، افزود: افراد توانمندی زیادی در حوزه‌های مختلف فعال هستند در سه سال گذشته در شهرستان بهشهر فرد نابینایی رتبه ۸۵ کنکور را کسب کرده است.

وی با اعلام اینکه حافظه قوی، جهت‌یابی دقیق و اجتماعی بودن سه شاخصه نابینایان توانمند است، افزود: برای فعالیت نابینایان باید جامعه دسترس پذیر داشته باشیم تا از حضور و توانایی ما بهره‌مند شوند.

مسلمی مهمترین مشکلات این قشر را نامناسب بودن معابر استان اعلام کرد و گفت: پیشنهاد دارم به شهرداران و اعضای شورای شهر که مشاور معلول را در اختیار خودشان قرار دهند تنها ۳۰ درصد ادارات استان مازندران مشاور مناسب‌سازی شدند.

وی با اعلام اینکه در جهان ۲۸۰ میلیون نابینا زندگی می‌کنند، افزود: یک پنجم این افراد نابینا مطلق و مابقی کم بینا هستند در استان مازندران آمار ثبت شده در سازمان بهزیستی ۷ هزار و ۱۳۸ نابینا که ۱۷۵ نفر دانش‌آموز هستند.

مسلمی با اعلام اینکه ساری بیشترین نابینا و کم بینا را دارد، افزود: تعداد این افراد ۹۷۰ نفر است، نابینا باید دیده شود، قانون جامع حمایت معلولان رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: چرا در جلسه پیگیری مناسب‌سازی در کشور بر اساس ماده سه تشکیل می‌شود نماینده از تشکل‌ها دعوت نمی‌شود، در هواپیما و قطار ما نیم بها بودیم ولی الان اجرا نمی‌شود.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با اعلام اینکه تحصیل ما رایگان است اما بهزیستی بابت هزینه تحصیل ما پول پرداخت می‌کند، افزود: چرا این قانون در کشور اجرا نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه اشتغال یکی از مهمترین موضوعاتی است که کمتر به جامعه معلولان توجه شده است، افزود: در مراکز درمانی استان مازندران نیاز به استفاده از اپراتور تلفن هست چرا در تلفنخانه‌های بیمارستان‌ها از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

مسلمی یادآور شد: سه درصد سهمیه اشتغال معلولان و نابینایان استان مازندران اعمال نمی‌شود، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان در بحث اشتغال جامعه هدف بودجه ارائه می‌دهد اما همراهی مناسبی نداشته برای جذب افراد اقدام مناسبی انجام نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه در روزها آینده دستگاه چاپگر بریل وارد استان مازندران می‌شود، گفت: هزینه خرید این دستگاه ۳۰۰ میلیون تومان است که در اختیار جامعه نابینایان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با اعلام اینکه نیازمند کمک‌های خیریان و مردم هستیم، افزود: شماره حساب حقوقی است و به نام موسسه است و به شماره ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۰۷۵۹۰ به نام موسسه جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران است.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول