اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

ستاری: انتصاب مدیر سیاسی نداشته‌ام/ پردیس باید به شهر فناوری کشور تبدیل شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بزرگترین مشکلات حوزه علمی و فناوری سیاسی بازی است، انتقاد می‌شد که چرا فلان مدیر را به کار نمی‌گیرید اما خوشبختانه بنده طی ۸ سال گذشته هیچگونه انتصاب سیاسی نداشتم.

ستاری: انتصاب مدیر سیاسی نداشته‌ام/ پردیس باید به شهر فناوری کشور تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس پارک فناوری پردیس در سالن همایش های این پارک، با اشاره به این بیت از اشعار حافظ «گویند سنگ لعل شود در مقام صبر، آری شود ولیک به خون جگر شود» اظهار‌ کرد: آری اینگونه است که خون جگر خوردن در ایران زیاد است، و برای به نتیجه رسیدن کار باید خون دل خورد البته افرادی که کار اجرایی کردند می‌دانند یک تغییر جزئی در محیطی که شکل گرفته بسیار کار دشواری است، تا حل شود.

وی با بیان اینکه مشکلات اساسی کشور فرهنگی است، گفت: در گذشته فکر می‌کردم توسعه مفهوم سخت افزاری دارد، پس از مدتی فکر کردم توسعه مفهومی نرم افزاری دارد اما امروز به این نتیجه رسیدم که توسعه پیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی دارد و باید فرهنگ تغییر کند و در این صورت کارخانه ها هم مشکلاتشان حل می‌شود.

مشکلات نرم افزاری است، اما به‌دنبال راه حل‌های سخت افزاری هستیم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات ما در ایران نرم افزاری است، اما به دنبال راه حل های سخت افزاری هستیم، تاکید کرد: کار بزرگی طی ۲۰ سال اخیر انجام شده و دو دهه از بهترین سالهای زندگی گذشته است اما وقتی می بینیم زمان و جوانی که در این راه گذاشتیم نتیجه داده، شادی بالاتری دارد و شاهد به نتیجه رسیدن آن هستیم.

ستاری ادامه داد: زمانی که بخواهیم چند کار نوآورانه، تکنولوزی و یا ایده جدید پیاده سازی کنیم، غیرممکن است و به این راحتی ها محقق نمی شود و باید کتک زیادی بخورید تا بتوانی یک تکنولوژی را به سیستم سخت نفوذ دهید.

وی تصریح کرد: داستان نوآوری های کشور ما اینگونه است که ابتدا مسخره می کنند، سپس مبارزه و مقابله، سپس تهدید و در ادامه از شما شکایت کرده و به بازرسی می فرستند و بعد از این مرحله درب ها باز می شود و ما تا حدود بسیار زیادی در حوزه اقتصاد دانش بنیان این مرحله را رد کرده‌ایم اما هنوز جا برای کتک خوردن داریم.

ستاری افزود: پیروزی های قابل توجهی در این حوزه بدست آورده‌ایم، نظرات مسوولان تغییر کرده و وزرا در حوزه‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز به ایده های جدید، نوآوری، تکنولوژی و آدم های جدید داریم و این اکوسیستم به صورت فعال بسیاری را آلوده کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: امروز در مجلس تعداد نماینده ‌هایی که حوزه نوآوری را می شناسند قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست، در اتاق بازرگانی تعداد شرکت هایی که دانش بنیان هستند و این حوزه را می شناسند به عدد ۱۵ رسیده اما در گذشته پر از شرکت‌هایی بود که به دنبال واردات بودند.

معاونین وزرا برای تغییر فرهنگی تلاش می‌کنند

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از معاونین وزرا به حوزه وارد شده و تلاش می کنند این بخش را شکل دهند اما باید در حوزه فرهنگی تلاش کنیم و فرهنگی داشته باشیم که از نوآوری ها استقبال کند و به واسطه آن بتوانیم از جوانان حمایت کنیم.

ستاری تصریح کرد: اتفاق بزرگی رخ داده و اکوسیستمی با ۶ تا ۷ هزار شرکت و ۸ تا ۱۰ هزار استارتاپ، ۴۷ پارک فناوری، ناحیه نوآوری و دانشگاه هایی که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به گذشته دارند، دیدگاه ها را تغییر داده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: دانشگاه کارآفرین، دانشگاه ثروت آفرین، دانشگاه با تفکر تغییر محیط، تعامل و غیره ایجاد شده و این حرفهایی است که اگر در گذشته بیان می کردید جنایت بود و هدفش را محکوم می کردند اما این اتفاق بزرگی است و باید قاطعانه از این تفکر حمایت کنیم.

وی ادامه داد: باید هر فردی شبیه خود دیدیم حمایت کنیم و همتاها و هم‌فکرهای خود را وارد گود کنیم زیرا بزرگترین مشکلات حوزه علمی و فناوری سیاسی بازی است و خوشبختانه بنده طی ۸ سال گذشته هیچگونه انتصاب سیاسی نداشتم.

ستاری اضافه کرد: انتقاد می شد که چرا فلان فرد در دولت را به کار نمی گیرید درحالی که سیاسی بودن فرد مهم نیست بلکه تفکرشان مهم است که باید به ان اَجر داد اما انتصاب سیاسی، هم‌فکر بودن، تیم بندی و غیره در حوزه علمی و فناوری مسموم کننده و خطرناک است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: این تفکر باعث شد طی ۸ سال در این حوزه شاهد تحول و ثبات مدیریت باشیم و این اقدام در معاونت علمی باعث شد نظر افراد تغییر و راه های جدیدی برای حل مشکلات کشور ایجاد شد.

وی افزود: وظیفه اول معاونت علمی رئیس جمهور تزریق نوآوری به بخش های مختلف کشور از جمله قوه‌های قضاییه، مجریه و مقننه است و با ابزار و روش خود باید این تزریق را انجام دهد.

ستاری ادامه داد: این اقدامات باعث می شود تا راه حل ارزانتر، موثر و سریعتری را برای حل مشکلات کشور بدست بیاوریم و خوشحالیم که پارک فناوری پردیس به بلوغ رسیده و با ما و یا بدون ما این راه باید ادامه پیدا کند.

پردیس نباید شهر خوابگاهی باشد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ابراز کرد: چهره شهر پردیس باید تغییر کند و برای این کار تمام زیرساخت‌ها برای پارکی هزار هکتاری آماده است و این زیرساخت با اقتصاد دانش بنیانی که ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد فروش دارد محقق و به زودی به قطب اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

ستاری عنوان کرد: پردیس باید به شهر فناوری کشور تبدیل شود و مانند دیگر شهرهای استان تهران خوابگاه نباشد و برعکس دیگر شهرها باید از تمام دنیا نخبگان را جذب کند و هدف اصلی باید همین باشد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول