اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

سفر به سوریه پس از یک دهه/ چه کسی به کاروان‌های غیرمجاز سوریه مجوز می‌دهد؟

با وجود اینکه هنوز سفر به سوریه آغاز نشده، عده‌ای کاروان غیرمجاز راه انداخته‌اند، اما سؤال اینجاست که چطور ممکن است این سفرها که باید اسامی افراد از طریق برخی نهادها تأیید شود، انجام شده و کسی جلوی کاروان‌های غیرمجاز را نمی‌گیرد؟

سفر به سوریه پس از یک دهه/ چه کسی به کاروان‌های غیرمجاز سوریه مجوز می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر به سوریه پس از حضور داعش در این کشور و جنگ‌های داخلی و همچنین ربوده شدن جمعی از ایرانی‌ها متوقف شد و از سال ۱۳۹۰ سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران، هیچ کاروانی به سوریه اعزام نکرد و ایرانیان در حسرت زیارت حرم عمه سادات ماندند.

 

حرم حضرت زینب (س) در سوریه

کاروان‌های غیرمجاز سوریه فعال شده‌اند

با این وجود، در روزهای اخیر پس از اینکه برخی افراد در ایام محرم و صفر زائران را جذب کرده و به عتبات اعزام کردند، حالا درصدد جذب زوار برای برقراری سفر به سوریه هستند؛ تا جایی که با تبلیغات گسترده کاروان زیارتی سوریه راه انداخته‌اند و در روزهای آینده نیز اولین کاروان را اعزام خواهند کرد.

کاروان‌های غیرمجاز سوریه چگونه زائران را اعزام می‌کنند

نکته اینجاست که سفر سوریه که به دلایل امنیتی برای هر کسی امکان‌پذیر نیست و برای تشرف به این سفر معنوی باید از برخی نهادها و سازمان‌ها تأییدیه گرفت، چطور ممکن است انجام شود و کسی هم جلوی کاروان‌های غیرمجاز را نگیرد؟ از طرفی هم سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا که متولی این اعزام‌ها هستند، نمی‌توانند کاروان ببرند و برای این سفرها باید منتظر تأیید مقامات باشند.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما برای برقراری سفرهای زیارتی به سوریه آمادگی داریم، به خبرنگار فارس می‌گوید: سفرهای زیارتی به سوریه، عربستان و عراق به صورت انحصاری در اختیار سازمان حج و زیارت است و همه افراد برای زیارت باید از سوی سازمان حج و زیارت اعزام شوند. بر همین اساس، با توجه به تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی، سفر به سوریه نیز در صورت موافقت ستاد کرونا از سرگرفته می‌شود و ما مشکلی در اعزام زائران نداریم و در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم.

چه کسانی مسؤول اعزام‌های غیرمجاز سوریه هستند؟

اگر سفر سوریه باید با موافقت ستاد کرونا انجام شود، چرا پس ستاد کرونا دستورالعملی به نهادهای دیگر برای جلوگیری از اعزام زائران به سوریه نمی‌دهد و فقط محدودیت‌های ستاد کرونا برای سازمان حج و زیارت است؟ سفر سوریه مثل سفر عتبات نیست که هرکس بتواند با سر زدن به سایت‌ها یا آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت به راحتی بلیت بغداد یا نجف خریداری کرده و به هر شیوه‌ای هم با روابطی که با طرف عراقی دارد، ویزا بگیرد.

شرکت‌های صدور بلیت ماهان برای سوریه: بدون تأیید اسامی بلیت صادر نمی‌کنیم

اکنون فقط دو پرواز ماهان و اجنةالشام از تهران به دمشق می‌رود و دفاتر فروش بلیت سوریه نیز بسیار محدود است و حتی این دفاتر بدون داشتن مجوز و تأییدیه از سوی برخی از نهادها امکان فروش بلیت به افراد را ندارند؛ به طوری که مسؤول فروش بلیت سوریه در یکی از دفاتر که به صورت ویژه بلیت سوریه صادر می‌کند، می‌گوید: در صورتی که اسامی افراد از سوی برخی نهادها به دست ما نرسد، امکان صدور بلیت نیست و ما بلیتی به نام افراد صادر نخواهیم کرد.

البته برای خرید بلیت پرواز سوریه از شرکت اجنةالشام نیازی به تایید اسم افراد نیست. با این وجود، مسوول فروش بلیت می‌گوید: در فرودگاه باید حتما اسم افرادی که بلیت دارند، از سوی نهادها و سازمان‌ها تأیید شود. در غیر این صورت، امکان عبور از گیت خروجی نیست و ما هم هزینه پرواز را عودت نخواهیم داد.

سوال اینجاست که چطور برخی افراد کاروان غیرمجاز راه انداخته و اقدام به اعزام زائر می‌کنند؟ آن‌ها چگونه برای سفر به سوریه هم هیچ نیازی به تزریق یک یا دو دوز واکسن کرونا ندارند و جوابیه منفی آزمایش PCR کفایت می‌کند؟ اما سازمان حج و زیارت همان اعزام‌ها را نباید انجام دهد و حتی اگر قرار باشد اعزامی صورت گیرد، باید زائران واکسن کرونا تزریق کرده باشند و ستاد کرونا مجوز دهد و محدودیت‌هایی در این سفرها داشته باشد.

سفرهای رسمی سوریه به صورت محدود برقرار می‌شود

البته رشیدیان با اشاره به اینکه ستاد کرونا هم با ازسرگیری سفرهای زیارتی موافقت کرده است، می‌گوید: سازمان حج و زیارت در دمشق دفتر دارد و با هماهنگی سفرهای زیارتی به سوریه با توجه به حساسیت در هفته‌های آینده از سر گرفته خواهد شد. همچنین ثبت‌نام و روند اعزام با هماهنگی صورت می‌پذیرد و در نظر داریم در مرحله نخست سفر به سوریه را به صورت محدود برقرار کنیم.

درست است که سازمان حج و زیارت آمادگی برقراری سفر سوریه با ملاحظات خاص را دارد، اما اگر واقعا سفرهای زیارتی به سوریه باید در انحصار سازمان حج و زیارت باشد، چرا کسی جلوی سفرهای غیرمجاز به سوریه را نمی‌گیرد و از همین مبدأ مانع اعزام آنها نمی‌شود تا سوریه نیز مثل عراق جولانگاه کاروان‌های غیررسمی و غیرمجاز نشود؟

کارشکنی نهادها در سفرهای غیرمجاز سوریه

در این نوع اعزام‌های غیرمجاز به طور حتم برخی از  نهادها در قانون‌شکنی شریک هستند؛ چرا که در صورتی تأییدیه از سوی سازمان و نهادهای خاص نباشد، امکان اعزام به سوریه هم نیست. بر همین اساس، برخی از نهادها باید پاسخگو باشند که چرا و بر اساس چه مجوزی اسامی افراد را تأیید می‌کنند تا برخی با روابطی که دارند سوءاستفاده کرده و با هزینه‌های بالا در نبود کاروان رسمی سازمان حج و زیارت، از اعتقادات افراد، سودجویی کنند و کاروان غیرمجاز راه بیندازند. آن هم برای سفر به سوریه که با توجه به وضعیت موجود، شاید اعزام گسترده زائران اصلا مناسب نباشد.

با وجود اینکه اکنون سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا به عنوان متولیان اعزام زائران به سوریه آمادگی دارند، اما به دلیل برخی مشکلات هنوز این سفرها برقرار نشده است. البته برخی از افراد دلیل این امر را نپذیرفتن زائر از سوی سوریه عنوان می‌کنند و معتقدند که باید مسؤولان سوریه به صورت رسمی با برقراری سفر زائران ایرانی موافقت کنند. اگر واقعا برای سفر به سوریه نیاز به تأیید مقامات سوری است، پس کاروان‌های غیرمجاز چگونه و با تأییدیه کدام مقام مسؤول سوریه در حال رفتن به این کشور هستند؟

دستورالعملی برای ازسرگیری سفرهای سوریه نداشته‌ایم

 مصطفی قاسمی، مدیر عامل شرکت شمسا نیز می‌گوید: با وجود اینکه چند سال است که اعزام رسمی به سوریه نداشتیم، در صورتی که اعزام‌ها برقرار شود آمادگی وجود دارد تا زائران را به خوبی و با قیمت مناسب به سوریه اعزام کنیم. البته هنوز هیچ دستورالعملی از سوی سازمان حج و زیارت در این رابطه ابلاغ نشده و سفرهای زیارتی برقرار نشده است.

وضعیت سفرهای زیارتی به سوریه در یک دهه اخیر

در سال‌های اخیر با برقراری امنیت در سوریه به همت نیروهای مقاومت به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی، زائران خارجی بسیاری از کشورهایی همچون عراق، پاکستان، ترکیه، کویت، امارات و هند به سوریه و زیارت حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما مشرف شدند، اما زائران ایرانی با توجه به مسائل امنیتی حدود یک دهه است که از زیارت حرم‌های سوریه محروم هستند.

البته سال ۹۸ حدود سه ماه قبل از شیوع کرونا به صورت محدود و بدون اطلاع‌رسانی رسمی از سوی سازمان حج و زیارت، برخی از افراد در قالب کاروان به سوریه اعزام شدند؛ به طوری که ماهانه حدود یک هزار زائر از فرودگاه امام خمینی (ره) به زیارت حرم حضرت رقیه و حضرت زینب سلام الله علیهما تشرف یافتند. با این وجود، سازمان حج و زیارت علاقه‌ای به اطلاع‌رسانی رسمی این سفرها نداشت و حتی ثبت‌نامی هم برای اعزام به سوریه برای عموم صورت نگرفت.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در آن زمان پس از انعکاس حضور ایرانیان در سوریه، به تلاش برای ازسرگیری سفر سوریه خبر داد و بعد از مدتی هم به اعزام چند کاروان اشاره کرد. اما شیوع کرونا موجب شد که سفرهای زیارتی به سوریه متوقف و حتی حرم‌های مطهر در سوریه نیز بسته شود.

پس از گذشت چند ماه از شیوع کرونا، درهای حرمین مطهر حضرت رقیه و حضرت زینب سلام الله علیهما به روی زائران سوری باز شد و مسؤولان کشورمان از تلاش به منظور برقراری سفر زیارتی به سوریه خبر دادند و مدعی بودند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته، سفرهای زیارتی به سوریه زودتر از سفرهای زیارتی به عراق برقرار خواهد شد؛ تا جایی که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود، با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی مذاکرات برای ازسرگیری سفر به سوریه در حال انجام است و با توجه به روند صورت گرفته این سفرها زودتر از سفرهای عتبات برقرار خواهد شد.

با این وجود، اکنون نه تنها سفر به عراق، بلکه اعزام کاروان‌های رسمی به سوریه نیز آغاز نشده است و هیچ زائری در قالب کاروان حج و زیارت به سوریه و عراق مشرف نمی‌شود که در این زمینه رئیس سازمان حج و زیارت نوید از سرگیری سفرهای زیارتی در هفته‌های آینده با شیوه جدید را داده است.

به گزارش فارس، سفر به سوریه و زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما حدود یک دهه است که به صورت رسمی و گسترده انجام نشده است. بر همین اساس، در صورت برقراری این سفرها با قیمت و برنامه‌ریزی مناسب، به طور حتم بسیاری از دلدادگان و عاشقان مشتاق این سفر هستند و به جای اعزام با کاروان‌های غیرمجاز، به کاروان‌های سازمان حج و زیارت همراه می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول