اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

یک بام و دو هوای نبود بالگرد در یاسوج/ شرکت هلی کوپتری؛ اورژانس پول پرداخت نکرد/ اورژانس: بدهی پرداخت شده است

اورژانس هوایی یاسوج ۴۶ روزی است که فاقد بالگرد و تعطیل است که شرکت هلی‌کوپتری ایران عدم به موقع هزینه را علت تعطیلی اورژانس هوایی عنوان کرد.

یک بام و دو هوای نبود بالگرد در یاسوج/ شرکت هلی کوپتری؛ اورژانس پول پرداخت نکرد/ اورژانس: بدهی پرداخت شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، همه ایران کهگیلویه و بویراحمد را با محرومیت، کوهستانی و صعب‌العبور بودن می‌شناسند و بخش زیادی از مردم در روستاهای دورافتاده و سخت‌گذر زندگی می‌کنند و همین عامل موجب شده مردم روستاها در مواقع بیماری و در شرایط حساس با رنج و مشقت زیادی به شهر رسیده و متاسفانه گاهی هم بوده که در این مسیر پر پیچ و خم جان خود را از دست داده‌اند.

 

چه مادران باردار و افراد مار گزیده و افرادی که از درخت و ارتفاع سقوط نکرده و به دلیل نبود امکانات تا رسیدن به مراکز درمانی و بیمارستان در این راه پر پیچ و خم جان خود را از دست نداده‌اند و رخت سیاه تن خانواده‌هایشان نکرده‌اند. اما خوشبختانه از سال ۹۵، اورژانس به بالگرد هوایی مجهز شد و جان خیلی‌ها را در دورترین نقطه استان نجات داد بالگردی که مردم و رسانه‌ها از آن به عنوان فرشته نجات یاد می‌کنند.

علی ارژنگ نوجوان اهل روستای دورافتاده سبز میر مارگون که  اردیبهشت ۹۹ هنگام آبیاری باغشان دچار مار گزیدگی می‌شود و اگر نیروهای اورژانس هوایی به موقع به فریادش نمی‌رسیدند جان خود را از دست می‌داد.

علی تنها یکی از آنهایی است که اورژانس هوایی به یاریش شتافته است‌ چه بچه‌هایی که در این بالگرد چشم به جهان گشوده، چه بیمارها که به موقع به بیمارستان رسیدند و چه جان‌هایی که اورژانس هوایی نجات داد. اورژانس هوایی طی این مدت توانست با ۱۲۰۰ سورتی پرواز جان همشهریان را در جای جای استان نجات داد.

 

اما خبر رسیده که اورژانس ۴۶ روزی است که از داشتن این نعمت محروم شده است.نعمتی که می‌توانست جان خانمی که خرس به او حمله  کرده، مردی که از درخت افتاده و قطع نخاع شده و چندین چند مورد که در همین مدت دچار حادثه شدند را نجات دهد.

موضوع را از کاپیتان قیاسی رئیس شرکت هلی‌کوپتری ایران جویا شدیم. وی با تایید اینکه اورژانس هوایی یاسوج فاقد بالگرد است، گفت: اورژانس یاسوج بالگرد ندارد چرا که قرارداد ندارد. ضمن اینکه اورژانس پول بالگردی که در اختیار داشت را پرداخت نکرد و ۶ ماه تاخیر صورت گرفته. بالگرد گران شده و ما هیچ پولی نداریم که قطعه بالگرد خریداری کنیم در نتیجه اورژانس هوایی یاسوج فاقد بالگرد است.

رئیس شرکت هلی‌کوپتری ایران بیان کرد: ممکن است اورژانس هوایی یاسوج بگوید اورژانس کشور پولی به ما پرداخت نکرده در نتیجه نتوانستیم بدهی خود را پرداخت کنیم این حرف بهانه اورژانس یاسوج است چرا که  اورژانس هوایی کشور حدود ۶ ماهی است که نتوانسته به هیچ پایگاهی پول پرداخت کند اما آنها از سایر منابع استفاده کرده و تا حدودی بدهی خود را پرداخت کردند.

 

وی بیان کرد: شهرهایی که خیلی از یاسوج ضعیف‌تر بوده و مرکز استان هم نیستند توانستند حداقل نصف بدهی خود را پرداخت کنند تا بتوانیم لوازم یدکی بالگرد را خریداری کنیم تا زمین‌گیر نشود.

این مسئول بیان کرد: هلی‌کوپتر مثل یخ می‌مانند چه به پرواز درآیند و چه پرواز نکنند عمرشان می‌گذرد. اصطلاحا وسایل و قطعات پرنده یک عمر تقویمی و یک عمر ساعتی دارند هر کدام که زودتر سر برسد آن قطعه قابل استفاده نیست و باید سریع عوض شود.

قیاسی ادامه داد:اگر به دلیل بی‌پولی نتوانیم به موقع قطعه بالگرد را سفارش بدهیم قطعه هم سر موقع به دست ما نمی‌رسد در نتیجه بالگرد زمین‌گیر می‌شود.

اما جهانبخش وحدت‌نژاد سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت هلی‌کوپتری ایران بالگرد را از اورژانس هوایی یاسوج گرفت و به اهواز برد گفت:  تا پایان قرارداد با شرکت هلی کوپتری ایران تسویه کردیم.

وی ادامه داد: تا یک ماه پیش  بالای ۸۰ درصد کشور شرایط ما را داشتند اما با تسویه بدهی حداقل از ۲۰ پایگاه اورژانس جلوتر هستیم اما دیواری کوتاه‌تر از استان ما پیدا نکردند.بالگردی که در اختیار اورژانس هوایی یاسوج بود در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی اهواز را پوشش می‌دهد.

وحدت‌نژاد در خصوص قرارداد میان اورژانس و شرکت هلی‌کوپتری ایران گفت: شرکت اصلا با ما قرار داد جدید منعقد نکرده.۱۵ روز پیش خودم شخصا به شرکت هلی‌ کوپتری ایران رفتم با کاپیتان قیاسی جلسه گرفتیم ،با رئیس اورژانس کشور دیداری داشتیم همانجا با معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی استان تماس گرفتم و گفتند هر لحظه قرارداد آمد پول هم در حساب شرکت است.

 

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی با بیان اینکه تا قرارداد دست ما نباشد نمی‌توانیم پولی پرداخت کنیم، گفت: اورژانس هوایی یاسوج تا ۱۵ اردیبهشت با شرکت هلی‌کوپتری ایران برای بالگرد قرار داد داشت و تمامی مبلغ تا این تاریخ پرداخت شده است از ۱۵ اردیبهشت هم نامه زدند که آیا مایل به همکاری با شرکت هستیم که پاسخ مثبت دادیم و اعلام کردیم تمایل به ادامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شرکت هلی کوپتری ایران داریم حتی یک رونوشت هم برای سازمان اورژانس کشور فرستادیم و آنها هم در جریان هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه وزارت بهداشت از اول سال ۱۴۰۰ تاکنون یک ریال به اورژانس ۱۱۵ پرداخت نکرده اما بدهی به شرکت را تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ تسویه کرده‌ایم، افزود: بعد از پرداخت هزینه اعلام کردیم قرار داد جدید با ما منعقد شود و هر وقت که قرارداد به دست ما رسید بلافاصله مابه‌التفاوت تا برج ۵ که بالگرد در اختیار ما بود را به حساب آنها پرداخت می‌کنیم اما این وسط شیطنت صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه بالگرد شرکت هلی کوپتری ایران تا چهارم شهریور در اختیار اورژانس هوایی بود گفت: مجددا تاکید می‌کنم هر لحظه قرار داد جدید را شرکت هلی‌کوپتری ایران ارسال کند به پشتوانه صحبت رئیس و معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پول در حساب آنها است.

وی با اشاره به اینکه اورژانس هوایی یاسوج پول ۳ ماه و نیم را به شرکت هلی کوپتری بدهکار است و دلیل آن عدم انعقاد قرار داد جدید شرکت است، گفت: متاسفانه دیواری کوتاه‌‌تر از کهگیلویه و بویراحمد ندیدند که اورژانس هوایی را تعطیل کنند.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول