اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

برنامه‌ریزی تعاونی‌ها برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی‌/فعالیت بخش تعاون در توزیع کالای کشاورزی‌‌

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در حوزه تعاون ۱۲ هزار شرکت تعاونی مسکن وجود دارد که برای تأمین مالی و هم ساخت و اجرای مسکن می‌توانند کمک کنند، گفت: امیدواریم بخش تعاون بتواند سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی و در ۴ سال ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، بسازد.

برنامه‌ریزی تعاونی‌ها برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی‌/فعالیت بخش تعاون در توزیع کالای کشاورزی‌‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران، امروز در جلسه با مدیران اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش تعاون در محل این اتاق و در حضور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: 30 درصد از تولیدات کشاورزی دراختیار تعاونی‌ها قرار دارد که در برخی موارد با تعاونی‌های سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی همپوشانی دارد.

وی گفت: در این جلسه قرار بر این شد در بخش همکاری‌های مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و اتاق تعاون، از تشکل‌ها بیشتر استفاده کنیم و در جهت افزایش بهره‌وری کشاورزی از تشکل‌ها کمک بگیریم. 

رئیس اتاق تعاون در مورد اینکه بخش تعاون چه نقشی در بازاررسانی محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی که روی دست کشاورزان مانده می‌تواند اقدام کند، گفت: برای بازاررسانی محصولات کشاورزی بخش تعاون می‌تواند هم در تولید و هم توزیع محصولات اقدام کند، زیرا با بزرگترین شبکه توزیع کشور با دارا بودن بیش از 5 هزار فروشگاه تعاونی در سراسر کشور، بخش تعاون از سالهای قبل در توزیع کالاهای مورد نیاز مردم فعالیت دارد. 

عبداللهی این را هم گفت: پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی و دولت این است که از ظرفیت بخش تعاون برای ساماندهی توزیع و بازاررسانی کالاهای مورد نیاز مردم استفاده شود، به ویژه در زمینه تنظیم بازار کالاهای اساسی که گاهی دچار گرانی می‌شوند، از بخش تعاون استفاده شود. 

رئیس اتاق تعاون گفت: در سه سال گذشته در برخی از حوزه‌ها، انجمن‌های مختلف اقدام به تشکیل برخی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها کردند که گاهی افراد در آنها ذینفع بوده و برخی از مدیران دولتی هم با آنها همراهی کرده و تخصیص ارز را منوط به مجوز آن انجمن‌های ساختگی کرده است و در واقع یک نوع حالت انحصار ایجاد شده است که خواسته ما به عنوان اتاق تعاون این است که انحصار از این تشکل‌ها و انجمن‌ها گرفته شود و اگر مزیتی از سوی دولت درنظر گرفته می‌شود، همه انجمن‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این گفته که مصداق این انجمن‌های انحصارگر را بگویید، گفت: نمی‌خواهم مصداق اعلام کنم اما در حوزه‌های مختلف از این انحصارات ایجاد شده است. 

رئیس اتاق تعاون ایران در مورد اینکه بخش تعاون در سال گذشته چقدر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: سال گذشته متأسفانه به خاطر کرونا و شرایط حاکم بر کشور نه تنها اشتغال ایجاد نشد بلکه برخی از اشتغال موجود هم از دست دادیم و برخی از کسب و کارها تعطیل شدند یا با کاهش ظرفیت همراه شد. امیدواریم در ماه‌های آینده این کسب و کارها به روال طبیعی برگردد و دوباره اشتغال موجود تقویت شود.

رئیس اتاق تعاون در مورد محصول سیب درختی کشاورزان گفت: با ورود سازمان تعاون روستایی و خرید تضمینی، مشکل سیب کشاورزان حل شد.

عبداللهی در مورد نقش اتاق تعاون در ساخت مسکن گفت: براساس قانون جهش تولید مسکن و وعده رئیس‌جمهور بر ایجاد سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی و مجموعاً 4 میلیون مسکن در چهار سال آینده، قرار شد از ظرفیت تعاونی‌های مسکن عضو اتاق تعاون هم استفاده شود و حداقل 200 هزار واحد مسکونی در چهار سال آینده توسط این تعاونی‌ها احداث و تولید شود.

وی با بیان اینکه گرانی مسکن از مشکلات عمومی مردم است گفت: با ورود تعاونی‌ها امیدواریم هزینه تولید کاهش پیدا کند و بخش تعاون کمک کوچکی به تحقق وعده دولت برای ساخت یک میلیون  واحد مسکونی داشته باشد. در حوزه تعاون 12 هزار شرکت تعاونی مسکن وجود دارد که هم برای تأمین مالی و هم ساخت و اجرای مسکن می‌توانند کمک کنند. 

رئیس اتاق تعاون در مورد مشکلات تعاونی‌های مسکن گفت: برخی از تعاونی‌ها دارای مشکل هستند. البته عمده مشکل تعاونی‌های مسکن به خاطر شرایط تورمی و افزایش هزینه تولید مسکن است که اعضای تعاونی‌ها نمی‌توانند حق عضویت خود را بپردازند و در نتیجه با کمبود منابع روبه‌رو می‌شوند. البته در برخی شرکت‌های تعاونی تخلف برخی اعضا و بی‌کفایتی برخی مدیران هم وجود دارد. اما عمده مشکل، عقب‌ماندگی اعضای تعاونی‌ها از افزایش هزینه به خاطر تورم است. 

وی اظهار امیدواری کرد: بخش تعاون بتواند سالانه 50 هزار واحد مسکونی تولید کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول