اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چهره‌های شاخص جامانده از پارلمان پنجم عراق در وزن‌کشی جریان‌های سیاسی

با اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، مشخص شد در این وزن‌کشی سیاسی، شماری از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی شاخصی که انتظار می‌رفت، به پارلمان جدید راه پیدا کنند، از راهیابی به آن جاماندند.

چهره‌های شاخص جامانده از پارلمان پنجم عراق در وزن‌کشی جریان‌های سیاسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نتایج اولیه انتخابات عراق که از سوی کمیساریای عالی انتخابات اعلام شد، نشان داد که جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با ۷۳ کرسی در صدر قرار دارد.

بنا بر آخرین جمع‌بندی‌های صورت گرفته، پس از صدر ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» با ۴۱ کرسی، ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» با ۳۷ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» با ۳۲ کرسی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در این انتخابات افراد مستقل ۲۰ کرسی از آن خود کردند و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی به ۱۷ کرسی، ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» به ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» به ۱۴ کرسی، حرکه امتداد به ریاست «علاء الرکابی» برخاسته از تظاهرات‌های اکتبر سال گذشته، با ۹ کرسی، حرکه الجیل الجدید به ریاست «شاسوار عبدالواحد» با ۹ کرسی ،  جریان حکمت ملی به ریاست «عمار الحکیم» با ۲ کرسی و ائتلاف النصر با ۲ کرسی به ترتیب در رده‌های بعد قرار گرفتند. 

هنوز نتایج نهایی این انتخابات مشخص نشده است و تا ده روز دیگر نهایی خواهد شد و پس از تایید نهایی نتایج از سوی دادگاه فدرال، نخستین نشست پارلمان برگزار خواهد شد. 

طی پنجمین انتخابات پارلمانی عراق، بار دیگر احزاب و ائتلاف‌های مختلف وزن‌کشی شدند. برخی در این میان قوی‌تر و برخی دیگر ضعیف‌تر شدند اما آن‌چه که جالب توجه است، جاماندن افراد و چهره‌های برجسته در عرصه سیاسی عراق از پارلمان پنجم است با وجود آن‌که بسیاری از آن‌ها، تبلیغات زیادی برای راهیابی به این دور از مجلس نمایندگان عراق کرده بودند.

به نوشته «العربی الجدید»، مهمترین چهره‌های سیاسی جا مانده از پارلمان عراق عبارتند از: «خالد العبیدی» وزیر دفاع پیشین، «قاسم الفهداوی» وزیر برق پیشین، «سلیم الجبوری» رئیس پیشین پارلمان، « هیثم الجبوری» رئیس کمیسیون دارایی در پارلمان سابق، «رشید العزاوی» دبیر کل الحزب الاسلامی العراقی، «ظافر العانی»، «أراس حبیب»، «محمد الکربولی» و «عدنان الزرفی» از نمایندگان سابق پارلمان.

به نوشته‌ رسانه‌‌های عراقی، «اسامه النجیفی»، رئیس پیشین پارلمان، «عدنان الدرجال» وزیر ورزش و جوانان، «عبدالحسین عبطان» وزیر ورزش پیشین، «ساره ایاد علاوی» دختر ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین،«خلف عبدالصمد» استاندار پیشین بصره و نماینده سابق پارلمان و «کاطع الرکابی» نماینده سابق پارلمان از دیگر جاماندگان پارلمان جدید هستند.

بنا بر این گزارش در این دور از انتخابات عراق، چهره‌هایی چون «محمد صاحب الدراجی»، «الا طالبانی»، «بهاء الاعرجی»، «مزاحم التمیمی»، «سلمان الجمیلی»، «صلاح الجبوری»، «عبد الامیر التعیبان» و «انسجام الغراوی» نیز جاماندند.

پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود یکشنبه پیش (۱۸ مهر) برگزار شد تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند.رای گیری در این انتخابات که از ساعت ۷ صبح  به وقت بغداد، در ۸۳ حوزه انتخاباتی این کشور آغاز شد، راس ساعت ۱۸ (به وقت محلی) بدون تمدید زمان اعلامی به پایان رسید و شمارش آراء آغاز شد. نتایج اولیه انتخابات عصر دیروز اعلام شد.

وجه تمایز انتخابات اخیر عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام بود، این بود که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نداشتند.

تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه‌های انتخاباتی بود. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه‌‌ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم شد و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی دادند تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی مورد نظر، دست یابد. 

کمیساریای عالی انتخابات عراق، دیروز (دوشنبه، ۱۱ اکتبر) اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته عراق به ۴۱ درصد می‌رسد. برخی منابع نیز میزان مشارکت بر اساس نتایج اولیه را ۴۳ درصد اعلام کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول