اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دست دلالان از بازار نابسامان سیب سمیرم کوتاه شود

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با بیان اینکه این روزها بازاریابانی از کشورهای مختلف و از جمله پاکستان برای خرید سیب سمیرم در حال تردد هستند، گفت: این امر باید توسط دولت ساماندهی شود و دست دلالان از بازار نابسامان سیب در سمیرم کوتاه شود.

دست دلالان از بازار نابسامان سیب سمیرم کوتاه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، اشکبوس رضایی با اشاره به برداشت سیب در شهرستان سمیرم اظهار داشت: سطح زیر کشت سیب درختی در این شهرستان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن سیب قرمز و طلایی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با بیان اینکه برداشت سیب از یک ماه گذشته آغاز شده و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد، افزود: پیش‌بینی ما برداشت ۲۱۰ هزار تن سیب بود که البته با توجه به اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد از سیب برداشت شده است و هنوز ۴۰ درصد آن مانده پیش‌بینی می‌شود که برداشت سیب حدود ۲۳۰ هزار تن باشد.

وی با اشاره به حل مشکل تأمین کارگر برای برداشت سیب سمیرم تصریح کرد: کمبود نیروی کار با ورود حدود ۱۵ هزار کارگر از استان‌های مجاور به ویژه سیستان و بلوچستان برای برداشت حل شده است.

کاهش کیفیت سیب سمیرم به دلیل خشکسالی

رضایی با بیان اینکه خشکسالی و غبارآلودگی هوا منجر به کاهش کیفیت سیب در حال برداشت در سمیرم شده است، اضافه کرد: بخش قابل توجهی از سیب‌های درجه یک شهرستان به درجه دو تبدیل شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم دلالان را بزرگ‌ترین چالش پیش روی باغداران سیب در سمیرم دانست و گفت: بازار سیب سمیرم همچنان در دست دلالان است هر چند پیگیری‌های زیادی را با همکاری نظام صنفی کشاورزی برای نرخ مصوب سیب انجام داده‌ایم اما همچنان نرخ‌گذاری در بازار از سوی دلالان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سیب تولید شده در سمیرم مازاد بر نیاز داخلی در بازار داخل است، ادامه داد: سیب مازاد باید صادر شود و این در حالی است که دولت برای صادرات سیب حمایتی ندارد و دلالان صادرات را نیز در دست گرفته‌اند.

رضایی تأکید کرد: صادرات سیب سمیرم هیچ سودی برای کشاورزان ندارد و سود آن به جیب دلالان می‌رود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم با بیان اینکه این روزها بازاریابانی از کشورهای مختلف و از جمله پاکستان برای خرید سیب سمیرم در حال تردد هستند، مطرح کرد: این امر باید توسط دولت ساماندهی شود و دست دلالان از بازار نابسامان سیب در سمیرم کوتاه شود.

وی با اشاره به نرخ مصوب سیب سمیرم در سال جاری گفت: قیمت سیب ممتاز ۷ هزار تومان، سیب درجه یک ۵ هزار تومان و سیب درجه دو ۳ هزار تومان تعیین شده است، البته باید توجه داشت که این نرخ به جز هزینه‌های کارگری و بسته‌بندی است و حداقل هزینه این دو بخش برای هر کیلوگرم سیب درختی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول