اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حافظ؛ شاعری که در زمانه تلخی‌ها طلایه‌دار نیکی‌ و زیبایی بود

عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی می‌گوید: حافظ در یکی‌ از دشوارترین دوره‌های تاریخی، منادی نیکی و آشتی بود و احوال زمان خود را به جهان انسانی پیوند زده است.

حافظ؛ شاعری که در زمانه تلخی‌ها طلایه‌دار نیکی‌ و زیبایی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یک شب از آستان نگاهت سرازیر شدم. از زوایای چهارگوشه آرام‌مزار بی‌نظیرت. از رواق چلچله‌های بهاری که در حرکتی معکوس، پاییز مهرریز به سوی تو باز می‌گشتند! عبور از حکایات جهان‌نمایت، چه سودایی در دل می‌افکند.

دل آورده بودم که خریداری کنی و دل در گرو روزها و شبهایی که با اشعارت نابت، زندگی سپری کرده بودم.

گلها و درختان همسان و هم‌طراز را رد کردم، کنار حوض طویلی که مرا به آرامگاهت نزدیکتر می‌کرد، چند قدمی طی نمودم و به ستون‌ها رسیدم،

رواق منظرت، منزلگاه صدها دلداده پرشور شده بود و تو آن میان، قرآن به دست گرفته و چهارده روایت معتبر را برایشان زمزمه می‌کردی...

معلوم شد چرا اشعارت، دیوانت، آرام‌مزارت و تمام آنچه متعلق به توست، این همه هواخواه دارد، چون "هر چه کردی همه از دولت قرآن کردی" و خود به این عظمت می‌بالی و در گوشه گوشه دیوانت، سر به آستان حق تعالی داری.

چه حکایتـها که در مزارت، شکوفا نشد و چه رازها که در گلو خفته اینجا به اشک ننشست و چه عشقها که برملا نگشت.

آوازه بیان شیرینت، اوزان مقفایت و تمام آنچه از معرفت و تغزل در شعر پارسی داری، از دل‌های ما عبور کرد و جهان‌شمول شد.

 با چکاندن عصاره‌‌ای بی‌بدیل، غزل را هویت بخشیدی و زیباترین خصائل اخلاقی و مضامین عرفانی را به ما هدیه نمودی.

۲۰ مهر بهانه‌ای است برای یادآوری زیبایی‌هایی که خلق نمودی وگرنه هر روز، روز توست...

حافظ؛ منادی عالی‌ترین خصائل انسانی

عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجوهی که ارتباط مخاطب عمومی را با حافظ پر‌رنگ‌تر می کند، می گوید: زمانه و روزگار، بر آثار هر شاعر و هنرمندی اثرگذار است اما شرایط و اوضاع روزگار در دوره حافظ، تاثیرگذاری خاصی داشته و این شاعر بزرگ، احوال زمان خود را به جهان انسانی پیوند زده است.

منیژه عبداللهی ادامه می‌دهد: حافظ‌پژوهان می دانند که حافظ با یکی از تاریک‌ترین دوره هایی که همراه با نزاع و دشمنی در شیراز سپری شده،  معاصر بوده اما به موازات این فضا، شما در دیوان حافظ با مهرجویی، آشتی و صلح مواجه می شوید و این شاعر بزرگ، توانسته در عمق جهانی ناپایدار و نا استوار، با اطمینان از عشق، دوستی و آشتی سخن بگوید که این امر از جنبه‌های شگفت انگیز و برجسته اشعار حافظ است.

وی در این راستا به یکی از غزلیات حافظ اشاره می‌کند و می‌افزاید:
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است
کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم

در این دو بیت، تاکید حافظ بر نیکی بیشتر نمود دارد و او اینجا بدی و پلیدی را نکوهش می‌کند کخ تاکنون بیانیه‌ای از این قوی تر در ستایش نیکی و نکوهش بدی وجود نداشته و عالی ترین پیام های بشری در این اشعار جاری است.

عبداللهی اضافه می‌کند: این نشان می‌دهد که حافظ هرگز تسلیم شرایط خاص روزگار نشد و بر آنچه روزگار به او تحمیل کرده، گردن فرود نمی آورد.

غزل حافظ؛ عرصه مناظره نیکی و بدی

این بانوی حافظ‌پژوه با اشاره به چندصدایی بودن اشعار حافظ می‌گوید: ذات غزل باید روایت‌گری کند اما اینکه ما طیف‌ها، رنگ‌ها و صداهای گوناگونی در دیوان حافظ می‌بینیم که هر قشر و هر گونه تفکری را جذب می‌کند، از ویژگی‌های منحصر به فرد آثار حافظ است.

وی می افزاید: در این زمینه ما با دو گروه به عنوان نماد نیکی و بدی در دیوان حافظ مواجه هستیم; مهر، گل، نور و سرور و... نماد نیکی همچنین شب، تاریکی، عبوس بودن و... نماد بدی هستند که هر کدام، مناظره‌های جذابی را در اشعار حافظ ایجاد کرده و مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این، تجربه حرکتی  فرا زمانی و فرا مکانی در آثار حافظ دیده می شود که پیوند آثار او را در هر دوره‌ای با مردم مستحکم می‌کند.

وی با اشاره به خلاءهایی که در حوزه پژوهش اشعار حافظ وجود دارد، بیان می کند: با اینکه به حافظ بیش از شاعران دیگر پرداخته شده است اما مقوله‌هایی نظیر زندگی شخصی شاعر، تاریخ حیات وی، ساختار غزلیات و اندیشه‌های او هنوز جای کار دارد و کمتر به آن پرداخته شده البته ابهام هایی نیز در این زمینه وجود دارد بنابراین هنوز عرصه وسیعی، پیش روی حافظ‌پژوهان است.

معاون آموزشی مرکز حافظ شناسی خاطرنشان می‌کند: همچنین اشعار حافظ، دستمایه قدرتمندی برای افرادی که خارج از تحقیقات رسمی و ادیبانه می‌خواهند برنامه‌های هنری ارائه دهند، می‌باشد و محیط مساعدی برای نویسندگان، سازندگان فیلم، نمایش، هنرمندان نقاش یا موسیقی است که با بازآفرینی دوره‌ای که حافظ در آن زیست کرده، آثار ارزنده‌ای را تولید کنند.

عبداللهی در این راستا به جشنواره داستانی حافظ اشاره می‌کند و می‌گوید: این جشنواره آغاز مناسبی و قابل تحسینی در این عرصه است اما هنوز تا مطلوب، فاصله وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: آثار ارزنده‌ای به این جشنواره ارسال شد هرچند برای ارائه آثار، نیاز به شناخت عمیق تر از حافظ وجود دارد و فقط دانستن تکنیکهای داستان‌نویسی کافی نیست بلکه در کنار آن، باید مطالعات سنتی در حوزه حافظ داشته باشند.

معاون آموزشی مرکز حافظ شناسی با اشاره به دوره‌های آموزشی این مرکز می گوید: برگزاری کلاسها از ۲۰ سال گذشته آغاز شده و تاکنون همواره تداوم داشته است که این خدمت بزرگی است که با مشارکت اساتید و برگزارکنندگان انجام می‌شود.

عبداللهی بیان می‌کند: در دوره‌ای با دشواری مواجه شدیم و نتوانستیم به صورت حضوری کلاسها را برگزار کنیم نیز این رشته قطع نشد و کلاسها در فضای مجازی تداوم داشت.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های تخصصی در آینده نزدیک برگزار می‌شود، اظهار می‌دارد: هر یک از اساتید، برحسب دانش و تخصص خود، عناوین و مضامینی را در کلاسها مطرح می‌کنند و کلیت آموزش بر مبنای زیبایی‌شناسی، فرم و زبان، جلوه‌های هنری همچنین مضامین و مفاهیم عرفانی در اشعار حافظ شکل می‌گیرد در کنار آن، داستان‌نویسی و برنامه‌های هنری مرتبط با آثار حافظ در برنامه‌های آموزشی گنجانده شده است.

 وی همچنین با اظهار خرسندی از برپایی کلاس‌های آموزش حافظ‌شناسی ویژه کودکان و نوجوانان می‌گوید: این دوره برای ارتباط که نسل جوان و نوجوان حتی کودکان و آشنایی آنها با حافظ (که ریشه‌های خودشان نیز مربوط می شود) موثر است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول