اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب اسلامی عراق هم نتایج انتخابات را «ساختگی» اعلام کرد

پس از ائتلاف الفتح، حزب اسلامی عراق تأکید کرد که«نتایج اعلام شده را کاملا رد می‌کنیم و تأکید داریم که [این نتایج] ساختگی و از پیش تعیین شده است».

حزب اسلامی عراق هم نتایج انتخابات را «ساختگی» اعلام کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «الحزب الاسلامی العراقی» (حزب اسلامی عراق) هم امروز سه‌شنبه مخالفت خود را با نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد.

این حزب که وابسته به اهل سنت است، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «نتایجی که کمیساریای انتخابات اعلام کرد، صحیح نیست».

خبرگزاری شفق نیوز ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، نامزدهای حزب اسلامی در انتخابات شکست نخوردند، بلکه «طرفهای مختلف در داخل و خارج که مخالف طرح ملی و اسلامی هستند، آنان را کنار زدند».

این حزب با بیان اینکه این طرفها نمی‌خواهند که چنین حزبی در صحنه انتخاباتی عراق حضور داشته باشد، تأکید کرد، ضربه زدن به این حزب در راستای ضربه زدن به هویت اسلامی و ملی عراق از نظر سیاسی است.

حزب مذکور خاطر نشان کرد: «کاملا نتایج اعلام شده را رد می‌کنیم و تأکید داریم که [این نتایج] جعلی و از پیش تعیین شده است».

 حزب اسلامی تصریح کرد، به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات که «از اول تا آخر، مملوء از شک و شبهه بود، اشتباه بزرگی است که نباید گرفتار آن شویم. طیفهای سیاسی نیز نباید به آن تن دهند».

این حزب همچنین تأکید کرد: «طرحی وجود دارد تا ما را از عرصه سیاسی کنار بگذارد؛ زیرا ما مسیر ملی را در پیش گرفتیم و متعهد هستیم که از صف‌بندی‌های فرقه‌ای دور باشیم و به وابستگی منطقه‌ای و بین‌المللی پایان دهیم».

این حزب در سال 1960 در عرصه سیاسی عراق به ریاست «نعمان عبد الرزاق السامرائی» اعلام موجودیت کرد و در سال 1991 در لندن بازتاسیس شد و در نهایت در سال 2003 به طور مستقیم در عراق فعالیتش را آغاز کرد. در سال 2011 نیز « إیاد السامرائی» ریاست آن را برعهده گرفت.

در همین ارتباط،  «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق هم در ارتباط با نتایج انتخابات این کشور بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

این بیانیه در حالی منتشر شده است که منابع عراقی ساعاتی پیش گزارش دادند که چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی  در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعتراض کرده‌اند.

در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگ‌کننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت‌ سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسف‌باری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».

در ادامه عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛‌ اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است.

رسانه‌های عراقی روز گذشته خبر دادند که احزاب اسلام‌گرای این کشور در انتخابات زودهنگام عراق بر احزاب‌ غرب‌گرا پیروز شده‌اند.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند.

به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان فراکسیون‌ها برای تشکیل کابینه ضروری است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول