اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گام اردوغان و بایدن در حل اختلافات؛ از خرید اف-16 تا بررسی تحولات منطقه‌

مقام ارشد دولت ترکیه گفت ملاقات برنامه ریزی شده بین روسای جمهور ترکیه و آمریکا فرصتی برای حل اختلافات بین دو کشور است.

گام اردوغان و بایدن در حل اختلافات؛ از خرید اف-16 تا بررسی تحولات منطقه‌

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد ترکیه روز سه شنبه گفت ملاقات برنامه ریزی شده بین «رجب طیب اردوغان» و «جو بایدن» روسای جمهور ترکیه  و آمریکا در  شهر رم در اواخر اکتبر فرصتی برای حل اختلافات بین دو کشور در زمینه خرید جنگنده‌های «اف-35» و سامانه دفاع هوایی «اس-400» است.

به نوشته روزنامه «حریت» «ابراهیم کالین»، مشاور ارشد سیاست خارجی و سخنگوی اردوغان در این باره گفت: «ما اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل می‌کنیم. بنابراین، جلسه‌ای که در رم برگزار می‌شود یک فرصت مهم است. رئیس جمهور ما با آمادگی کامل در جلسه شرکت می‌کند. پس از این ملاقات، ما به کار خود ادامه می‌دهیم تا این رابطه را در زمینه ای بهتر قرار دهیم و آن را با یک برنامه مثبت پیش ببریم.»

اردوغان و بایدن قرار است قبل از شرکت در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی در  شهر «گلاسکو»  در حاشیه اجلاس سران گروه جی-20 که در 30 و 31 اکتبر در رم برگزار  می‌شود، باهم ملاقات کنند. آنها آخرین دیدار خود را در اواسط ماه ژوئن در بروکسل در جریان اجلاس ناتو انجام دادند.

کالین  در ادامه گفت: «سه مشکل اصلی روابط ترکیه و آمریکا را نگران می‌کند که بی تفاوتی آمریکا به حضور واعظ مخالف دولت ترکیه در خاک آنها، ادامه حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه و حذف ترکیه ازساخت جنگنده اف-35 به دلیل خرید سیستم دفاع هوایی اس-400 ساخت روسیه بود.»

وی گفت: «در صورتی که اولویت‌های راهبردی به خوبی مشخص شده باشد، گامهایی که آمریکا باید برداشته باشد به خوبی شناخته شده است، پایان دادن به حمایت از یگان‌های مدافع خلق و اتخاذ اقدامات قاطع علیه فتح الله گولن.»

اردوغان و بایدن همچنین قرار است در مورد مسائل منطقه ای گفت‌وگو کنند.

مشاور ارشد سیاست خارجی تاکید کرد که دو رئیس جمهور در دیدار خود به موضوعات وسیعی از جمله روابط سیاسی و اقتصادی دو جانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای در افغانستان، سوریه، عراق، قفقاز، لیبی و شرق مدیترانه خواهند پرداخت.

کالین گفت: «آنچه ما برای دو شریک و متحدان راهبردی آرزو می‌کنیم این است که همه این موضوعات را در دستور کار خود داشته باشند، در موضوعات مورد توافق پیش رفته و مسائلی را که با آنها اختلاف نظر داریم از طریق گفت‌وگو حل کنند.»

یکی از موارد مهمی که در نشست رم مطرح می‌شود، درخواست جدید ترکیه از ایالات متحده برای خرید 40 فروند جنگنده «اف-16» جدید و کیت‌های نوسازی ناوگان این جنگنده در ترکیه است.

کالین با یادآوری اینکه حذف ترکیه از برنامه ساخت قطعات جنگنده‌های اف-35 ناعادلانه و غیرقانونی بوده است، اظهار امیدواری کرد که واشنگتن به زودی این اشتباه را اصلاح کند.»

منابع مطلع  جمعه خبر دادند ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود را از آمریکا شده است. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفتند: «این معامله چند میلیارد دلاری، فعلا در مسیر فرایند فروش تجهیزات نظامی خارجی آمریکا است و منوط به تأیید وزارت خارجه و کنگره این کشور می‌باشد که می‌تواند این معامله را مسدود کند.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیح داد: «از نظر سیاسی، وزارت خارجه در مورد فروش یا انتقال تجهیزات نظامی پیشنهادی تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اعلام نشده باشد، اظهارنظر نمی کند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول