اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فریاد فعالان اقتصادی از بی‌مهری بانک‌ها به حوزه تولید کهگیلویه و بویراحمد/آیا بانک‌های استان اختیاری از خود ندارند؟

فعالان اقتصادی از بی‌مهری بانک‌ها به حوزه تولید کهگیلویه و بویراحمد انتقاداتی دارند.

فریاد فعالان اقتصادی از بی‌مهری بانک‌ها به حوزه تولید کهگیلویه و بویراحمد/آیا بانک‌های استان اختیاری از خود ندارند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست فعالان اقتصادی استان کهگیلویه وبویراحمد با مدیران ارشد بانک ملی ایران در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد.

در این نشست منوچهر یاری تل‌زالی نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه تولید و اشتغال، اظهار داشت: بانک ملی یکی از برندهای صنعت نظام بانکی کشور است و از برندها در حمایت از تولید و اشتغال انتظار و توقع بیشتری می رود.

مدیر امور شعب بانک ملی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن خیر مقدم، دست روی دردی در حوزه بانک ها گذاشت و اظهار داشت: 50 درصد تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد را بانک ملی پرداخت کرده است. در پرداخت تسهیلات زلزله محدودیت های وجود داشت که این محدودیت ها برداشته و همه تسهیلات زلزله زدگان هم پرداخت شد.

 

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: بعضی از بانک‌ها بیش از 110 درصد و برخی بانک‌ها هم تا 140 درصد از منابع را پرداخت کرده‌اند.  

منصور دانش آموز مدیر بانک ملی استان کهگیلویه وبویراحمد در ادامه گفت: بعضی از بانک‌ها مکلف هستند که بعد از اتمام وقت اداری، منابع شان را به مرکز انتقال بدهند و وظایفی در پرداخت تسهیلات تکلیفی ندارند. انتظار می‌رود، به گونه ای عمل شود که بانک ها منابع آنها به مرکز انتقال داده نشود و در استان های محروم هزینه شوند.

امین منوچهری مشاور اتاق بازرگانی یاسوج در این جلسه نیز با اشاره به ظرفیت بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: سهم سرانه پرداخت تسهیلات استان کهگیلویه و بویراحمد 138 میلیون تومان است. یعنی 35 درصد میانگین کشوری تسهیلات پرداخت می‌کنند. و با یک بررسی متوجه می‌شوید که بیشتر تسهیلات در استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت تسهیلات خرد بوده که آن هم در بخش های حمایتی پرداخت شده و کمتر در حوزه تولید بوده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و احداث 10 مگا پروژه در این استان، اظهار داشت: بانک ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف سایر استان‌ها که هلدینگ‌های مربوط به آن سرمایه‌گذاری کردند، در این استان هیچ نقش آفرینی نداشتند و این امید می‌رود مگا پروژه ای را با مطالعه قبلی با همکاری اتاق بازرگانی و مجموعه استان کهگیلویه و بویراحمد در استان انجام دهند و در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: بانک‌ها میل چندانی برای فعالیت در حوزه اقتصادی و تولید ندارند و انتظار می‌رود که در پرداخت تسهیلات انعطاف پذیری بیشتری از خودشان نشان دهند و منابع و تسهیلات تکمیلی برای استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند.

مشاور اتاق بازرگانی یاسوج در ادامه گفت: اختیارات مدیران بانک‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کم است. سقف اختیار بانک‌ها را در استان کهگیلویه و بویراحمد بالا ببرید و به جای اینکه پرونده‌های تسهیلات بالا به تهران فرستاده شود و در یک بازه 6 ماه گیر بیفتد، سقف اختیارات بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شود تا بیش از گذشته به تولید و کسب کار کمک شود.

قربانی یکی از مدیران کارخانه سینره یاسوج گفت: بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ اختیاری از خودشان ندارند. بانک ها برای یک وام یک میلیارد تومانی ماه‌ها سرمایه‌گذار و تولید کننده را می‌دوانند و بعدش هم هیچ. چرا که در تهران برای آنها تصمیم گیری خواهد شد.

تقوی از شرکت آ.سه با بیان اینکه این شرکت یک شرکت تمام صادراتی است،گفت: بانک‌ها در فصل خرید شیرین بیان هیچ‌گونه همکاری را با شرکت ندارند.

وی خواستار پذیرش سفته به عنوان وثیقه بانکی شد و افزود: بانک‌های استان سفته نمی‌پذیرند و ما مجبور هستیم مشکل خود را در شهر شیراز پیگیری و حل کنیم.

حکیم نماینده شرکت نماسازان مروارید بیان کرد:  شرکت نماسازان بزرگترین شرکت بعد از کارخانه سیمان مارگون است ما در سال ۸۸ شروع به کار کردیم آن زمان از بانک صنعت و معدن ۱۰ میلیون یورو گرفتیم در حالی که مصوب شد با نرخ گذشته پرداخت شود اما بانک ما را تحت فشار قرار داده که به نرخ روز پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: بانک‌ها به تولید کنندگان بی‌مهری می‌کنند و هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کنند.

حسن مونسان معاون بانک ملی ایران با اشاره به مسئولیت‌های بانک در همه حوزه‌ها گفت: در سطح استان، اختیارات را افزایش دادیم و محدودیتی برای سرمایه‌ها نیست در انواع ضمانت‌ نامه باز اختیارات استان را افزایش دادیم که ضمن حمایت از فعالان اقتصادی پرونده‌ها به تهران ارسال نشود.
طرح صدف را برای ایجاد تسهیلات افزایش دادیم.

 

وی بیان کرد: اختیاراتی که دادیم باعث شد امسال یک پرونده از کهگیلویه و بویراحمد به تهران ارسال نشود

وی بیان کرد: بسیاری از مواردی که فعالان اقتصادی مطرح کردند در خود استان قابل حل است.اعلام کردیم تسهیلات حتی تسهیلات خرد تا سقف ۵۰ میلیون با یک ضامن معتبر ارائه شود. بانک ملی اقدامات خوبی انجام داده اما ضعف اطلاع‌رسانی ما موجب شده فعالان اقتصادی اطلاع چندان زیادی نداشته باشند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول