اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولیدمکمل‌های غذایی موثر در تخم ‌گذاری مرغ‌های تخم‌گذارشد

کولین کلراید یک ماده مغذی ضروری برای رشد مطلوب حیوانات به خصوص طیور است که از آن در تولید نهاده های دامی استفاده می شود.

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولیدمکمل‌های غذایی موثر در تخم ‌گذاری مرغ‌های تخم‌گذارشد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مرتضی یوسفی عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان حافظ وارش که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: پس از تحقیقات گسترده در واحد تحقیق و توسعه شرکت حافظ وارش، موفق به تولید کولین کلراید شدیم و بزودی کارخانه تولید کولین کلراید نیز راه اندازی خواهد شد. کولین کلراید مکمل غذای دام است و تاییدیه دانش بنیان را نیز کسب کرده است.

 

کولین کلراید در تولید نهاده دامی استفاده می شود

کمبود کولین علاوه بر کاهش رشد، در طیور باعث بروز پروسیس می‌شود. در این عارضه مفصل درشت‌نی و کف پا دچار پیچیدگی شده و تا جایی ادامه می‌یابد که کاملا خم می‌شود. علاوه بر این‌ در مرغ‌های تخم‌گذار، کمبود کولین منجر به کاهش تخم‌گذاری و افزایش چربی کبد می‌شود.

جوجه‌ها تا حدود 13 هفتگی نمی‌توانند در بدن خود کولین سنتز کنند. اگرچه مواد اولیه طبیعی خوراک محتوی مقادیر مشخصی از کولین هستند، اما این مقدار نمی‌تواند احتیاجات حیوان را برای رشد سریع تأمین کند. تامین کولین می‌تواند از طریق مکمل‌های کولین یا کولین طبیعی حاصل از اجزا خوراک مثل غلات و سویا باشد. از این رو افزودن کولین ‌کلراید یه جیره راحت ترین و اقتصادی‌ترین راه تأمین نیاز کولین است.

سالانه حدود 12 هزار تن کولین کلراید وارد کشور می شود که با راه اندازی کارخانه تولید کولین کلراید می توان در این عرصه به سمت خودکفایی حرکت کرد. قیمت هر کیلو از این محصول حدود 5 دلار است اما شرکت حافظ وارش این محصول را با قیمتی در حدود یک دلار تولید می کند و می تواند مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شود.

این محصول در خلوص بالا کاربرد دارویی نیز دارد و می تواند در عرصه درمانی نیز به کار گرفته شود. در این راستا نیاز است تا کولین کلراید به خلوص حدود 98 درصد برسد. برای استفاده از کولین کلراید برای ترکیب کردن با ذرت و نهاده دامی این محصول به خلوص حدود 70 درصد می رسد.

 

80 فرصت شغلی ایجاد شد

این شرکت دانش بنیان، بیش از 6 میلیون دلار صادرات داشته است و با مشتریان خارجی، یک گروه تحقیق و توسعه  متخصص نیز تشکیل داده که 10 نیروی متخصص در آن به کار گرفته شده است. علاوه بر این حدود 70 نفر نیز در کارخانه های حافظ وارش مشغول به کار شده اند.

یوسفی، با اشاره به اهمیت تولید کولین کلراید در داخل کشور گفت: تولید کولین کلراید اگر با حمایت همراه شود و به صورت صحیح وارد بازار شود، می تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده مرغ و محصولات پروتئینی شود. مجلس شورای اسلامی نیز مصوب کرده است که 50 درصد نیاز نهاده دامی باید در داخل کشور تامین شود و به همین علت تولید کولین کلراید می تواند به این عرصه نیز کمک بسزایی کند.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول